18 168 läst ·
22 svar
18k läst
22 svar
Vatten tränger upp på helt nylagt klinkergolv
Sida 1 av 2
Vi har ett helt nyrenoverat badrum sedan en månad, gjort av fackman.
Nu upptäcker jag att det tränger upp vatten genom fogen mellan två av klinkerplattorna. Det är i duschhörnan, inte nära vägg eller brunn utan precis vid glas-duschväggen längst ut.
Vad kan detta bero på?
Det bildas ingen vatten ansamling, det mer pärlar sig. Lägger jag en bit hushållspapper på ser jag hur ringen växer sakta.
Det känns inte bra!
Så konstigt att det bara kommer upp på precis detta lilla ställe, ca 2cm.....det syns inget på de andra närliggande fogarna....
Kan det ha samband med att vi nu i dagarna satte på golvvärmen för första gången?
Några tips???
Nu upptäcker jag att det tränger upp vatten genom fogen mellan två av klinkerplattorna. Det är i duschhörnan, inte nära vägg eller brunn utan precis vid glas-duschväggen längst ut.
Vad kan detta bero på?
Det bildas ingen vatten ansamling, det mer pärlar sig. Lägger jag en bit hushållspapper på ser jag hur ringen växer sakta.
Det känns inte bra!
Så konstigt att det bara kommer upp på precis detta lilla ställe, ca 2cm.....det syns inget på de andra närliggande fogarna....
Kan det ha samband med att vi nu i dagarna satte på golvvärmen för första gången?
Några tips???
Det där låter inte bra. Jag har aldrig hört talas om något liknande tidigare, någon annan kanske har?
Jag har några funderingar dock. Kanske det inte är en fackman som gjort jobbet trots allt? Kan det vara så att det är dåligt fogat på några ställen inne i dushen? Eller att han har använt för porös fogmassa? Tillsammans med dåligt utlagd fästmassa? Jag får inte ihop detta annars.
PS lägg tråden under badrum istället kanske du får fler svar.
Jag har några funderingar dock. Kanske det inte är en fackman som gjort jobbet trots allt? Kan det vara så att det är dåligt fogat på några ställen inne i dushen? Eller att han har använt för porös fogmassa? Tillsammans med dåligt utlagd fästmassa? Jag får inte ihop detta annars.
PS lägg tråden under badrum istället kanske du får fler svar.
Fogmassa....jag är total novis inom detta område.....det är fogen som är mellan plattorna du avser?
Menar du att den kan ställa till detta?
Jag vet att de hade problem med fogen, jag ville ha helt svart och den var mycket svår jobbad....blev ojämn....fick karvas ut.....göras om...
Kan detta göra att vatten tränger upp????suck.....
Menar du att den kan ställa till detta?
Jag vet att de hade problem med fogen, jag ville ha helt svart och den var mycket svår jobbad....blev ojämn....fick karvas ut.....göras om...
Kan detta göra att vatten tränger upp????suck.....
Tränger det upp hela tiden eller bara när man duschat?
Varken fogmassan, fixet eller flytspacklet är vattentätt så vatten kan tränga in på ett ställe, vandra eller rinna bakom plattorna men ovanför tätskiktet och komma ut på något annat ställe utan att något är fel.
Men det ska sluta efter en stund.
Är det vattenburen golvvärme eller elslingor?
Varken fogmassan, fixet eller flytspacklet är vattentätt så vatten kan tränga in på ett ställe, vandra eller rinna bakom plattorna men ovanför tätskiktet och komma ut på något annat ställe utan att något är fel.
Men det ska sluta efter en stund.
Är det vattenburen golvvärme eller elslingor?
Vi har ju knappt använt duschen, endast ett tio tal gånger så det är efter duschandet som det kommit.
Nu har jag idag iaktagit det nogrannt med hjälp av papper och det kommer konstant. Absolut inga mängder men det avtar inte.Platsen som det kommer upp känns ologisk..längst ut i från duschhörnan, dit det inte borde komma så mycket vatten. På ytan ser det ut att vara bra lut.
Det är elslingor.....
Nu har jag idag iaktagit det nogrannt med hjälp av papper och det kommer konstant. Absolut inga mängder men det avtar inte.Platsen som det kommer upp känns ologisk..längst ut i från duschhörnan, dit det inte borde komma så mycket vatten. På ytan ser det ut att vara bra lut.
Det är elslingor.....
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Flyttat tråden till forumet Badrum. /Moderator
Sorgligt, men det verkar som din "fackman" kan ha gjort ett uselt jobb. Han/hon kan ha slarvat med flytspacklingen. Det finns sannolikt ett bakfall i ditt badrum. Detta är hur enkelt som helst att mäta upp och fixa INNAN man börjar med tätskikt och ytskikt.
När verkaren upptäcker detta så gör denne den riktiga fulingen: han/hon lägger klinkergolvet med olika tjocklek på fixet under plattorna och får därmed ett fall på ytskiktet. Det ser bra ut, men är helt felaktigt utfört. Hänger du med? Du har alltså bakfall på golvet under klinkret, men pga olika fixtjocklek så har du ett fall mot brunnen på ytskiktet.
Ett keramiskt golv är inte tätt, utan det är tätskiktet under golvet som är tätt. Där kan du ha ett bakfall och det är det vattnet du ser tränga upp genom fogen (som ju inte är tät och inte ska vara det heller).
Det här luktar reklamation och att golvet (och resten också) behöver göras om från ruta ett.
När verkaren upptäcker detta så gör denne den riktiga fulingen: han/hon lägger klinkergolvet med olika tjocklek på fixet under plattorna och får därmed ett fall på ytskiktet. Det ser bra ut, men är helt felaktigt utfört. Hänger du med? Du har alltså bakfall på golvet under klinkret, men pga olika fixtjocklek så har du ett fall mot brunnen på ytskiktet.
Ett keramiskt golv är inte tätt, utan det är tätskiktet under golvet som är tätt. Där kan du ha ett bakfall och det är det vattnet du ser tränga upp genom fogen (som ju inte är tät och inte ska vara det heller).
Det här luktar reklamation och att golvet (och resten också) behöver göras om från ruta ett.
Oj, oj. Jag tänkte på bakfall initialt innan jag skrev mitt inlägg, men förkastade det alternativet med motiveringen att även den störste klåpare måste väl fatta (och ser till) att det blir ett fall i tätskiktet mot brunnen. Nummer 1 i grunkurs A så att säga. :O
Consensus det var bra att du upplyste oss om hur det kan gå till i fuskvärlden, detta var helt nytt för mig.
anjovi, om du har ett bakfall i tätskiktet måste du reklamera arbetet. Du kommer annars att få stora problem i framtiden. Jag skulle råda dig till att först anlita en besiktningsman, så att han får göra ett skriftligt utlåtande. Därefter tar du kontakt med din "fackman" och reklamerar arbetet.
Consensus det var bra att du upplyste oss om hur det kan gå till i fuskvärlden, detta var helt nytt för mig.
anjovi, om du har ett bakfall i tätskiktet måste du reklamera arbetet. Du kommer annars att få stora problem i framtiden. Jag skulle råda dig till att först anlita en besiktningsman, så att han får göra ett skriftligt utlåtande. Därefter tar du kontakt med din "fackman" och reklamerar arbetet.
Ja det är tragiskt. Om nu bakfall är problemet här, så är det inte första forummedlemmen som drabbats av "fackmän" och just detta slarv. Detta fel är så fruktansvärt onödigt. Även om den värsta klåparen utför flytspacklingen så kan väl denne åtminstone kolla av att fallet går mot brunnen innan man börjar med tätskikt och klinker. En pingisboll skulle duga. Rullar den någon annanstans än till brunnen, jag då får man spackla lite till.
Är det fler badrumsfuskare i farten?
Verkar vara senaste trenden...
Verkar vara senaste trenden...
Hm....mycket snurrar i huvudet på oss nu....
Vårat tätskickt är gjort av en mattläggare, de valde att lägga Armstrongs våttrums underlagsmatta som är speciellt framtagen att lägga under klinker. Detta såg vi när det var lagt och det såg i alla fall ut att vara bra lut.
Sedan flytspacklades det ett lager igen och lades värmeslingor.....Tror ni att det är detta lager som är ovanför mattan som har baklut?
Känns som om vi får kontakta en besiktningsman.......vem vänder man sig till?
Vårat tätskickt är gjort av en mattläggare, de valde att lägga Armstrongs våttrums underlagsmatta som är speciellt framtagen att lägga under klinker. Detta såg vi när det var lagt och det såg i alla fall ut att vara bra lut.
Sedan flytspacklades det ett lager igen och lades värmeslingor.....Tror ni att det är detta lager som är ovanför mattan som har baklut?
Känns som om vi får kontakta en besiktningsman.......vem vänder man sig till?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Va en ny ordning att lägga tätskickt före flytspackel och värme. I alla de fall jag har läst om lägger man värme först sedan flyter och sist på med tätskickt och klinker.