K KML88 skrev:
Ja det kanske är underordnat. Det kan absolut vara 90-tal. Men problemet kvarstår ju. Får ringa försäkringsbolaget imorgon.
Vad ska försäkringsbolaget göra?
De kommer väl säga "Uppnått teknisk livslängd, här får du 0 kr i ersättning".

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F Fyout Jkoyg skrev:
Vad ska försäkringsbolaget göra?
De kommer väl säga "Uppnått teknisk livslängd, gör får du 0 kr i ersättning".
Jaha.

Om mattan är från 1976 och han la golvet 2006 på det hur kan besikningsmannen godkänna det.
Känns ju som stor osäkerhet om matta och fix är kompatibla med varandra.
Är det lite bakfall och det blir stående vatten som suger ner i fixet/bruket under tid så kan man nog få den effekten som syns på bilden.

Mvh Patrik

ByggPutte ByggPutte skrev:
Om mattan är från 1976 och han la golvet 2006 på det hur kan besikningsmannen godkänna det.
Är det lite bakfall och det blir stående vatten som suger ner i fixet/bruket under tid så kan man nog få den effekten som syns på bilden.

Mvh Patrik
Besiktningsmannen har inte godkänt någonting, se inlägg #12.
Minst 11 anmärkningar, bland annat att teknisk livslängd har passerats och att golvbrunnen inte byttes vid renovering.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
ByggPutte ByggPutte skrev:

Mvh Patrik
Det var en överlåtelsebesiktning. Du kan se protokollet ovan. Inga klinkers osv är lösa så besiktningsmannen menar att allt är intakt på så sätt med fixat.
Det du säger låter dock som en helt rimlig förklaring —-> fixet suger åt sig vatten. Och när det blir mättat stiger det uppåt, då mattan håller tätskiktet neråt.

Uppdatering: nu efter två dygn där jag torkar bort vattnet som kommit upp har det slutat komma upp vatten. Det betyder väl antagligen att det börjar torka därunder.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K KML88 skrev:
Tjena! Vi köpte hus i försommaren. Här fanns ett badkar med ”vägg” på. I samband med att vi använt det har jag noterat till och från, att det legat vatten cirka 10-30 cm från golvbrunnen både under och efter bad. Jag har trott att badkarets avloppsslang läckt eller så.
Men nu slängde vi ut det gamla badkaret och har istället ett som man kan se in under, som står på lejontassar.
Då visar det sig att vattnet inte kommer från någon blandare eller otät koppling eller avloppslang.
Det stiger upp vatten genom fogen mellan klinkersen!
Se bilder jag bifogar. Första bilden är när jag torkat upp det vatten som låg. Andra bilden, med en liten pöl är tagen cirka en halvtimme senare. Sista bilden är 3h senare. Mkt vatten som kommer upp tycker jag.
Badkar eller golvbrunn har inte använts på 24 h.

Jag vet att förra ägaren (runt 2006) la klinker och kakel ovanpå våtrumsmattan som fick fungera som tätskikt. Det fick man göra på den tiden. Enligt besiktningsmannen som gjorde överlåtelse felar det bygget inte något, (men bör så klart åtgärdas när man gör om badrummet).

Vad kan detta bero på?
Edit: klinker och kakel lades ovanpå cirka 1998-2000 enligt döttrar till tidigare ägare.

Jag tycker du renoverar direkt. Alternativt ställer in en duschkabin så klarar du dig ett tag till. Allt annat är som att be om en större vattenskada. Men jag antar att du tog höjd för ett nytt badrum då du köpte huset med vetskapen om att det var så pass gammalt?

D dennis_f skrev:
Jag tycker du renoverar direkt. Alternativt ställer in en duschkabin så klarar du dig ett tag till. Allt annat är som att be om en större vattenskada. Men jag antar att du tog höjd för ett nytt badrum då du köpte huset med vetskapen om att det var så pass gammalt?
Självklart tagit höjd för det.

• Gilla
dennis_f
  • Laddar…
K KML88 skrev:
Så här ser det ut.
Tycker det på bilden ser ut som tätskikt (kanske rollat med manschett runt brunnen) och inte nån 70-talsmatta?

• Gilla
mattiasborger
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Självklart tagit höjd för det.
H henriks1 skrev:
Tycker det på bilden ser ut som tätskikt (kanske rollat med manschett runt brunnen) och inte nån 70-talsmatta?
Tack för input. Vad är det du tycker indikerar det?

Karrock Karrock skrev:
Vatten ska kunna rinna under klinkers, på tätskikt, och sedan ned i golvbrunn. En del tror att vatten bara rinner på ytan. Därför är det ganska vanligt att fixen inte kammas i fallets riktning eller att någon tycker det är lämpligt att täta i brunnen med tex silikon där "undervattnet" skulle komma fram, som nämndes ovan.
VA, vi har precis lagt klinkers i källaren och vi har inte kammat mer än för att få rätt många fix ? Har inte alls tänkt på att vatten ska rinna underklinkersen ? Det viktiga var att klinkersen hade fix över hela och satt fast ordentligt ? Obs inget tätskikt..

BirgitS
S sofftis skrev:
VA, vi har precis lagt klinkers i källaren och vi har inte kammat mer än för att få rätt många fix ? Har inte alls tänkt på att vatten ska rinna underklinkersen ? Det viktiga var att klinkersen hade fix över hela och satt fast ordentligt ? Obs inget tätskikt..
I källare så ska det vara gjort så att betongen tål de små mängder vatten som hamnar utanför duschplatsen, medan man i själva duschen där det blir mycket blött fortfarande ska ha tätskikt. Enligt branschreglerna alltså.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I källare så ska det vara gjort så att betongen tål de små mängder vatten som hamnar utanför duschplatsen, medan man i själva duschen där det blir mycket blött fortfarande ska ha tätskikt. Enligt branschreglerna alltså.
Tack, tolkar det som att vi inte gjort fel 👍 Och det ska stå rätt mängd fix inte rätt många fix

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.