Karrock
K KML88 skrev:
Hur menar du med fördämning? Skulle det hjälpa med en bild på golfbrunnen? 🙂
Vatten ska kunna rinna under klinkers, på tätskikt, och sedan ned i golvbrunn. En del tror att vatten bara rinner på ytan. Därför är det ganska vanligt att fixen inte kammas i fallets riktning eller att någon tycker det är lämpligt att täta i brunnen med tex silikon där "undervattnet" skulle komma fram, som nämndes ovan.

Så här ser det ut.

• Öppen golvbrunn i ett kaklat golv, insidan av brunnen syns med tecken på smuts och slitage runt kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock Karrock skrev:
Vatten ska kunna rinna under klinkers, på tätskikt, och sedan ned i golvbrunn. En del tror att vatten bara rinner på ytan. Därför är det ganska vanligt att fixen inte kammas i fallets riktning eller att någon tycker det är lämpligt att täta i brunnen med tex silikon där "undervattnet" skulle komma fram, som nämndes ovan.
Se bild jag la in ovan 🙂

BirgitS
K KML88 skrev:
Detta är vad som står i överlåtelsebesiktningen
Det var många risker uppräknade där. Hur är det med planeringen för en renovering?

Där vi bodde tidigare hade vi en plastmatta som var inlagd under slutet av 80-talet och den sprack i vikningen ner mot golvbrunnen när den var 21 år gammal.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var många risker uppräknade där. Hur är det med planeringen för en renovering?

Där vi bodde tidigare hade vi en plastmatta som var inlagd under slutet av 80-talet och den sprack i vikningen ner mot golvbrunnen när den var 21 år gammal.
Ja en del risker finns men så är det på alla badrum som är över tio år.
Se bild mattan har inte spruckit i vikning.

• Badrumsgolv med en brunn, mattan har inte spruckit vid vikning, kakelplattor syns runt brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur hög tröskel är det in till badrummet? Golvbrunnen ser ut att sitta väldigt djupt.

BirgitS
K KML88 skrev:
Ja en del risker finns men så är det på alla badrum som är över tio år.
Se bild mattan har inte spruckit i vikning.
Inte blir det så där många risker bara för att badrummet är mer än 10 år gammalt. Det är inte så stor skillnad i dagens branschregler jämfört med de som gällde för 10 år sen.

Det var lite högre upp än precis vid klämringen det sprack, typ 2 cm ovanför silen, där böjningen ner mot golvbrunnen började. Mattorna kan även t.ex. spricka i vinkeln mellan golv och vägg eller där den är svetsad. De kan krympa och torka ihop med tiden.

BirgitS BirgitS skrev:
Inte blir det så där många risker bara för att badrummet är mer än 10 år gammalt. Det är inte så stor skillnad i dagens branschregler jämfört med de som gällde för 10 år sen.

Det var lite högre upp än precis vid klämringen det sprack, typ 2 cm ovanför silen, där böjningen ner mot golvbrunnen började. Mattorna kan även t.ex. spricka i vinkeln mellan golv och vägg eller där den är svetsad. De kan krympa och torka ihop med tiden.
Ja många fel kan ju alltid uppstå. Men har du något bud på eller idéer kring mitt problem ? 🙂

BirgitS
Jag håller med de andra om möjliga orsaker men förutom att ta bort ev. silikon är det väl inget som går att åtgärda utan att renovera badrummet. Man var inte så noga med fall på 70-talet eftersom badkar var avsedda att bada i och sen försiktigt skölja av sig sittande på huk så att vatten i princip inte skulle hamna utanför badkaret.

Magnus E K
Hur ser konstruktionen ut under golvet? Beroende på vad som finns under kan ju konsekvensen av tätskiktsläckage bli allt från att inget alls händer (t ex källargolv) till total katastrof (rum under med ovärderlig konstsamling).

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur ser konstruktionen ut under golvet? Beroende på vad som finns under kan ju konsekvensen av tätskiktsläckage bli allt från att inget alls händer (t ex källargolv) till total katastrof (rum under med ovärderlig konstsamling).
Under är det betongplatta på mark.

K KML88 skrev:
Inte en aning. Troligen original 1976. Inte en aning om märke.
Inga anmärkningar på detta i överlåtelsebesiktningen dock. Alla klinkers sitter fast.
Aboslut inte från 1976 baserat på din bild på golvbrunn iaf. Jag skulle säga mitten/slutet på 90talet. Den tekniska livslängden är dock slut sedan ett par år oavsett så vill du slippa vattenskada bör du nog planera in en helrenovering.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Aboslut inte från 1976 baserat på din bild på golvbrunn iaf. Jag skulle säga mitten/slutet på 90talet. Den tekniska livslängden är dock slut sedan ett par år oavsett så vill du slippa vattenskada bör du nog planera in en helrenovering.
I besiktningsprotokollet står det att den inte byttes ut. Varför tror du inte den är från 1976?

K KML88 skrev:
I besiktningsprotokollet står det att den inte byttes ut. Varför tror du inte den är från 1976?
Det står att den inte byttes ut då det renoverades men det kanske inte är första och enda renoveringen som gjorts sedan huset byggdes. Det var inte vanligt meg golvbrunnar av plast och dessutom med klämring som ser ut sådär 1976. Utseendet tyder mer på typ 90tal. Men det kanske fanns 1976 också, jag kan inte lova. I vilket fall som helst så har allt i badrummet överlevt längre än beräknat :)
Och är det verkligen från 1976 så skulle jag skaffa duschkabin asap och duscha på jobbet tills den är installerad.

D dennis_f skrev:
Det står att den inte byttes ut då det renoverades men det kanske inte är första och enda renoveringen som gjorts sedan huset byggdes. Det var inte vanligt meg golvbrunnar av plast och dessutom med klämring som ser ut sådär 1976. Utseendet tyder mer på typ 90tal. Men det kanske fanns 1976 också, jag kan inte lova. I vilket fall som helst så har allt i badrummet överlevt längre än beräknat :)
Och är det verkligen från 1976 så skulle jag skaffa duschkabin asap och duscha på jobbet tills den är installerad.
Ja det kanske är underordnat. Det kan absolut vara 90-tal. Men problemet kvarstår ju. Får ringa försäkringsbolaget imorgon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.