N Nickesågen skrev:
Det är inte ditt försäkringsbolag som ska ta i det här utan rörisen får rodda med det här. Stå på dig och kräv en djupare inspektion. Ta bilder och anteckna vad som hänt.
Skadar inte att rådfråga. Även om handverkaren skulle strula och ts behöver juridisk hjälp.

Men kanske först se om det finns nån skada förutom att det är onödigt städjobb.
 
  • Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Det är inte ditt försäkringsbolag som ska ta i det här utan rörisen får rodda med det här. Stå på dig och kräv en djupare inspektion. Ta bilder och anteckna vad som hänt.
Det normala är väl att husägarens försäkringsbolag tar eventuell skada och i sin tur kräver ersättning från hantverkarens eventuella försäkring?
 
  • Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
Det är ju sådana jobb där våtdammsugaren är ett fantastiskt verktyg att använda sig av.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Fäskan skrev:
Hej
Jag har haft en vvs firma hemma för att installera nya element i källaren

Jag var hemma när jobbet utfördes och fundersam om dom verkligen gjort rätt

Dom tömde inte värme systemet utan kapade bara av röret och ställde en hink under vilket resulterade i det rann ut vatten på golvet och in under golvet i intilliggande rum. Ifrågasatte hur dom gjorde och hur det blir med allt vatten. Fick till svar: det är nog ingen fara och trodde inte det skulle vara så mycket vatten i röret

Känns oseriöst!

Vi har bytt element tidigare i huset med ny rördragning via en annan firma men då tömde dom värmesystemet då vi inte har avstängningsventiler till elementen och det blev inte en massa vatten på golven

Funderar på att kontakta försäkringsbolaget så dom får komma ut och kolla. Känns sådär att ha vatten på golv och mellan golv och fuktspärr(mot betong golv) då vvs firman tycker att det är nog ingen fara. Behöver jag lyfta upp golvet och låta torka eller lägga nytt hade jag hellre varit utan dom nya elementen
Låter som ett helt normalt handhavande för rörmokare.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Det är ju sådana jobb där våtdammsugaren är ett fantastiskt verktyg att använda sig av.
Våtdammsugaren är perfekt när man öppnar upp efter att systemet först tömts på vatten så gott det går. Det brukar oftast finnas lite vatten kvar i rören/elementen.
Att tömma hela värmesystemet med hjälp av våtdammsugare kräver nog en ovanligt stor dammsugare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag är petig av mig. Jag föväntar mig av rörmokare att de inte har som rutin att orsaka vattenskada.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Om det var i källarplan borde väl röris förstå att det kommer rätt mycket vatten, då kan ju, beroende på system, allt vatten från ovanvåning av systemet flöda ur.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det normala är väl att husägarens försäkringsbolag tar eventuell skada och i sin tur kräver ersättning från hantverkarens eventuella försäkring?
Det har inte varit min erfarenhet, åtminstone med LF Skåne förväntas man ställa sina krav direkt till hantverkaren om de orsakat skadan.
 
hsd
Ja , och hantverkare ska ha försäkrat verksamheten
 
hsd hsd skrev:
Då jag hade röris för elementbyte, för längesedan, så frös han rören innan han skruvade loss anslutningen - inte en droppe på golvet
Funkar jättebra.. om man då inte har "antifreeze" i rören som vi har.. (glykol antar jag det är).. mycket olyckligt då vederbörande fick det i ögonen när de kapade röret i taket och allt sprutade ut.. :(

(det värsta av allt, var att det var deras företag som installerat hela värmesystemet en gång i tiden)
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
F Fäskan skrev:
Hej
Jag har haft en vvs firma hemma för att installera nya element i källaren

Jag var hemma när jobbet utfördes och fundersam om dom verkligen gjort rätt

Dom tömde inte värme systemet utan kapade bara av röret och ställde en hink under vilket resulterade i det rann ut vatten på golvet och in under golvet i intilliggande rum. Ifrågasatte hur dom gjorde och hur det blir med allt vatten. Fick till svar: det är nog ingen fara och trodde inte det skulle vara så mycket vatten i röret

Känns oseriöst!

Vi har bytt element tidigare i huset med ny rördragning via en annan firma men då tömde dom värmesystemet då vi inte har avstängningsventiler till elementen och det blev inte en massa vatten på golven

Funderar på att kontakta försäkringsbolaget så dom får komma ut och kolla. Känns sådär att ha vatten på golv och mellan golv och fuktspärr(mot betong golv) då vvs firman tycker att det är nog ingen fara. Behöver jag lyfta upp golvet och låta torka eller lägga nytt hade jag hellre varit utan dom nya elementen
Har ni fuktskydd/platonmatta under golvet alltså?
Så vattnet har hamnat mellan plasten och golvet? (snarare än mot betongen)

🤔
 
Snigla Snigla skrev:
mycket olyckligt då vederbörande fick det i ögonen
Var det inte bara att skölja bort?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Var det inte bara att skölja bort?
Givetvis fick han komma in och skölja.. det skulle sköljas länge och eftersom ingen av oss (varken snickare/byggare el rörisarna..) visste nått om saken. Så fick de ringa både 1177 och chefen.. (lång väntetid på 1177)

Jag hann googla lite åt honom.. och försökte lugna honom med infon (ny på jobbet!). Kontentan var att man var tvungen att avvakta och se om det utvecklades problem..

I de flesta fall (som vanligt) så går det ju bra..
Han fick skölja igen..

Men man blir lite skärrad, för hans skull! .. och jag förstår att han var lite skärrad, inte så att man vill få det insprayat i ögonen direkt :/

(man vill ju inte att någon gör illa sig när de arbetar hemma hos en!)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
hsd
Jag har inte full koll men är det fastighetsägaren som bär ansvaret för giftiga substanser....
Nu när allt är i färskt minne så märk upp i pannrummet att systemet är med frostskydds medel
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det har inte varit min erfarenhet, åtminstone med LF Skåne förväntas man ställa sina krav direkt till hantverkaren om de orsakat skadan.
Jag hade definitivt kollat med mitt försäkringsbolag, för att höra vad de har för råd att ge och för att minska risken att stå helt utan ersättning.
LF Halland här och de har varit väldigt smidiga att ha att göra med då vi haft problem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.