10 499 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Vatten på hela golvet när rörmokare bytte element
Skadar inte att rådfråga. Även om handverkaren skulle strula och ts behöver juridisk hjälp.N Nickesågen skrev:
Men kanske först se om det finns nån skada förutom att det är onödigt städjobb.
Det normala är väl att husägarens försäkringsbolag tar eventuell skada och i sin tur kräver ersättning från hantverkarens eventuella försäkring?N Nickesågen skrev:
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Det är ju sådana jobb där våtdammsugaren är ett fantastiskt verktyg att använda sig av.
Låter som ett helt normalt handhavande för rörmokare.F Fäskan skrev:Hej
Jag har haft en vvs firma hemma för att installera nya element i källaren
Jag var hemma när jobbet utfördes och fundersam om dom verkligen gjort rätt
Dom tömde inte värme systemet utan kapade bara av röret och ställde en hink under vilket resulterade i det rann ut vatten på golvet och in under golvet i intilliggande rum. Ifrågasatte hur dom gjorde och hur det blir med allt vatten. Fick till svar: det är nog ingen fara och trodde inte det skulle vara så mycket vatten i röret
Känns oseriöst!
Vi har bytt element tidigare i huset med ny rördragning via en annan firma men då tömde dom värmesystemet då vi inte har avstängningsventiler till elementen och det blev inte en massa vatten på golven
Funderar på att kontakta försäkringsbolaget så dom får komma ut och kolla. Känns sådär att ha vatten på golv och mellan golv och fuktspärr(mot betong golv) då vvs firman tycker att det är nog ingen fara. Behöver jag lyfta upp golvet och låta torka eller lägga nytt hade jag hellre varit utan dom nya elementen
Våtdammsugaren är perfekt när man öppnar upp efter att systemet först tömts på vatten så gott det går. Det brukar oftast finnas lite vatten kvar i rören/elementen.R Real-House skrev:
Att tömma hela värmesystemet med hjälp av våtdammsugare kräver nog en ovanligt stor dammsugare.
Funkar jättebra.. om man då inte har "antifreeze" i rören som vi har.. (glykol antar jag det är).. mycket olyckligt då vederbörande fick det i ögonen när de kapade röret i taket och allt sprutade ut..hsd skrev:
(det värsta av allt, var att det var deras företag som installerat hela värmesystemet en gång i tiden)
Har ni fuktskydd/platonmatta under golvet alltså?F Fäskan skrev:Hej
Jag har haft en vvs firma hemma för att installera nya element i källaren
Jag var hemma när jobbet utfördes och fundersam om dom verkligen gjort rätt
Dom tömde inte värme systemet utan kapade bara av röret och ställde en hink under vilket resulterade i det rann ut vatten på golvet och in under golvet i intilliggande rum. Ifrågasatte hur dom gjorde och hur det blir med allt vatten. Fick till svar: det är nog ingen fara och trodde inte det skulle vara så mycket vatten i röret
Känns oseriöst!
Vi har bytt element tidigare i huset med ny rördragning via en annan firma men då tömde dom värmesystemet då vi inte har avstängningsventiler till elementen och det blev inte en massa vatten på golven
Funderar på att kontakta försäkringsbolaget så dom får komma ut och kolla. Känns sådär att ha vatten på golv och mellan golv och fuktspärr(mot betong golv) då vvs firman tycker att det är nog ingen fara. Behöver jag lyfta upp golvet och låta torka eller lägga nytt hade jag hellre varit utan dom nya elementen
Så vattnet har hamnat mellan plasten och golvet? (snarare än mot betongen)
🤔
Givetvis fick han komma in och skölja.. det skulle sköljas länge och eftersom ingen av oss (varken snickare/byggare el rörisarna..) visste nått om saken. Så fick de ringa både 1177 och chefen.. (lång väntetid på 1177)Alfredo skrev:
Jag hann googla lite åt honom.. och försökte lugna honom med infon (ny på jobbet!). Kontentan var att man var tvungen att avvakta och se om det utvecklades problem..
I de flesta fall (som vanligt) så går det ju bra..
Han fick skölja igen..
Men man blir lite skärrad, för hans skull! .. och jag förstår att han var lite skärrad, inte så att man vill få det insprayat i ögonen direkt :/
(man vill ju inte att någon gör illa sig när de arbetar hemma hos en!)
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Jag har inte full koll men är det fastighetsägaren som bär ansvaret för giftiga substanser....
Nu när allt är i färskt minne så märk upp i pannrummet att systemet är med frostskydds medel
Nu när allt är i färskt minne så märk upp i pannrummet att systemet är med frostskydds medel
Jag hade definitivt kollat med mitt försäkringsbolag, för att höra vad de har för råd att ge och för att minska risken att stå helt utan ersättning.A ajn82 skrev:
LF Halland här och de har varit väldigt smidiga att ha att göra med då vi haft problem.
Klicka här för att svara