Hej,

Har inte skrivit i detta forum tidigare... men jag hoppas på att någon har något att tipsa om.

Jag äger en fastighet och sedan 30 år har vi inga problem med vatten från omkringliggande fastigheter.

Nu har grannen fällt all skog på fastigheten intill oss, och nu har vi en mindre sjö på våran tomt, då inga träd finns som suger upp vattnet.

Min fastighet ligger lite illa till då den ligger nästan lägst i området, jag kan själv dränera men då blir det under en väg in på en grannes tomt (som inte vill ha vattnet). Jag har 60 cm jord, och sedan berg under, så lite små-jobbigt att dränera...)

några råd, tips, skulle vara högst önskvärda...
 
Är det bara på er tomt eller även i skogen? Om det senare, fråga skogsägaren om han inte tänker skyddsdika. Kanske dela på kostnaden?
 
Tack för svaret,

Jo det är även på hans tomt...

Jo, det var en bra ide att fråga, och dela på kostnaden.

Fast, jag undrar förstås vad lagar och regler säger om detta? Vad är det som egentligen gäller?

Självklart så ska vi som grannar sammarbeta, men jag vill inte heller ta alla kostnader om jag inte måste.
 
Kan inte tänka mig att det finns någon regel som tvingar skogsägaren att göra något. Men jag kna ha fel. :)
 
Jag har hört att man är skyldig att se till att grannar inte drabbas av avrinningsvatten från den egna marken. Men det är tydligen rätt speciella regler för vilket vatten man ansvarar för och inte ... Kanske kan någon på kommunen svara?
 
Det där med avrinningsvatten, jag har uppfattat det som att det mest handlar om att man måste ta hand om vatten kommer pga. en förändring på tomten. Vatten från taket efter ett nybygge, vatten från den nybbygda infarten osv.

Att avverka skog har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara en sådan förändring som kräver att man tar hand om vattnet erfteråt.
 
Ah, det kanske stämmer!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.