Hej hemmafixare och hantverkare.
Jag har ett problem med att vatten kommer upp avloppet i handfatet när tvättmaskinen töms. Kan man köra kopplingen på att annat sätt för att motverka detta? Tar emot alla tips jag kan få.

• Avloppsrör och kopplingar under ett handfat, inklusive grå avloppsslang från en tvättmaskin och flexibla vattenledningar med etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Antagligen är det nästan stopp längre ner i avloppet. Vattnet hinner inte rinna undan utan kommer upp i vasken istället.

Om du inte kan lossa/dela rören och rengöra kan du använda rensband.

• Gilla
jhall och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Antagligen är det nästan stopp längre ner i avloppet. Vattnet hinner inte rinna undan utan kommer upp i vasken istället.

Om du inte kan lossa/dela rören och rengöra kan du använda rensband.
Har haft en röris här som inte lyckades fixa, hittade inget stop. Kopplade om så att slangen går in längre ner där diametern är större. De gjorde susen, inget vatten kommer up nu. Men de gurglar som fan i avloppet när tvättmaskinen tömmer. Kommer en kille och spolar imorgon. Håller tummarna.

Fogsvansar Leifavonrohr skrev:
Har haft en röris här som inte lyckades fixa, hittade inget stop. Kopplade om så att slangen går in längre ner där diametern är större. De gjorde susen, inget vatten kommer up nu. Men de gurglar som fan i avloppet när tvättmaskinen tömmer. Kommer en kille och spolar imorgon. Håller tummarna.
Ska inte tvättmaskinen kopplas på före vattenlåset? Eftersom maskinen pumpar ut vattnen så ökar trycket i avloppet vilket gör att vattnet i vattenlåset bubblar, om kopplingen är utanför vattenlåset så blir det inget "tryck" då luften kan komma ut innan låset. Men att det kommer upp vatten hela vägen upp kanske låter som ett annat fel.

När slangen är påkopplad efter vattenlåset så kan avloppslukt också komma ut ur tvättmaskinen då den inte har något inbyggt vattenlås

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R Ritsett skrev:
Ska inte tvättmaskinen kopplas på före vattenlåset? Eftersom maskinen pumpar ut vattnen så ökar trycket i avloppet vilket gör att vattnet i vattenlåset bubblar, om kopplingen är utanför vattenlåset så blir det inget "tryck" då luften kan komma ut innan låset. Men att det kommer upp vatten hela vägen upp kanske låter som ett annat fel.

När slangen är påkopplad efter vattenlåset så kan avloppslukt också komma ut ur tvättmaskinen då den inte har något inbyggt vattenlås
Jag hade kopplingen ovan vattenlås tidigare. Men vattenlåset är så litet och rören till detta handfat rätt tunna så vattnet hinner inte sjunka undan. De gjorde att de blev ännumer vatten i handfatet. Att koppla den längre ner hjälpte att slippa vatten i handfatet. Men nu gurklar de mer. Det kommer en herre imorgon för att spola systemet, så kanske de blir lite bättre. Skulle också kännas bra att veta att de inte är en begynnande propp nånstans.

Fogsvansar Leifavonrohr skrev:
Jag hade kopplingen ovan vattenlås tidigare. Men vattenlåset är så litet och rören till detta handfat rätt tunna så vattnet hinner inte sjunka undan. De gjorde att de blev ännumer vatten i handfatet. Att koppla den längre ner hjälpte att slippa vatten i handfatet. Men nu gurklar de mer. Det kommer en herre imorgon för att spola systemet, så kanske de blir lite bättre. Skulle också kännas bra att veta att de inte är en begynnande propp nånstans.
Jag skulle naturligtvis ansluta tvättmaskinen längre ner men med eget vattenlås . Det finns ju smidiga sådana som får plats. Ex det Vit spilltratt från Faluplast, modell 71700, 40 mm, visas med röd kork. Perfekt för att ansluta tvättmaskin med eget vattenlås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Saxdaling skrev:
Jag skulle naturligtvis ansluta tvättmaskinen längre ner men med eget vattenlås . Det finns ju smidiga sådana som får plats. Ex det [bild]
Tack för tipset 😀 som uppföljning kan jag berätta att spolningen idag gav resultat. Det såt ut som att en bläckfisk hade ejakulerat i badrummet när vattnet spolade upp baklänges. En horribel syn! Men efter två timmar var problemet löst. Tack vare en envis röris vid namn Martin! Den proppen måste varit där länge. Föreningen hade en spolning i huset för ett år sedan. De skulle ha spolat min lägenhet också.... Men de ser inte ut som att de ens varit här. Jag är så otroligt lättad!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.