Jag har en tomt och komunen skall ha ca 50000:- (anslutningsavgift och rörläggning fram till min mark).Sen har jag ytterligare ca150m att själv gräva och lägga rör. Frågan är om det kan bli billigare att borra själv ?? Jag har även tänkt mig bergvärme när det gäller uppvärmning....

Du kanske inte ens FÅR ha egen brunn om det finns kommunalt. Det är miljöaspekter på detta. Kolla upp!
Man tjänar mycket lite på att samköra med bergvärme och vatten, ändå två separata borrhål och olika djup. Är det samma firma blir startkostnaden mindre dock.

Det finns många aspekter på det där.

Jag var jätteglad för att vi skulle få egen brunn och såg framför mig ett sitta och gurgla mig i solen med mitt egna härtappade friska pärlande källvatten.
Sen visade det sig att vattnet är snudd på otjänligt, ett stinkande elände med riktigt usel smak som endast blir marginellt bättre med filteranläggning.
Jag kommer att se det som en befrielse när det kommunala vattnet kommer.

Dessutom: Man förlägger i princip aldrig vatten och slinga till bergvärme i samma hål. Dels finns risk att hålet fryser, du får väsentligt sämre verkningsgrad i pumpen vid stora vattenuttag (tömmer brunnen), dessutom kanske vattnet inte är så bra på de djupen du behöver för pumpen.

ok . tack ska ni ha. Lutar nog åt att jag får snacka med komunen igen...

kalleanka70 skrev:
Du kanske inte ens FÅR ha egen brunn om det finns kommunalt. Det är miljöaspekter på detta. Kolla upp!
Jodå, varför skulle man inte få det. Jag har det själv och det var ingra frågeställningar för min grannar heller! Däremot så är det naturligtvis tvunget att använda kommunalt avlopp i stadsplanerat område!

Hammarn61 skrev:
http://www.sgu.se/geologi/grundvat_index.htm att rekommendera.
Mycket intressant, tackar för tipset!

Om det finns tillräckligt med vatten i hålet så får man dessutom ut MER effekt ur värmepumpen om man tar vatten och energi ur samma hål, men som K12 påpekar. Man får ju inte tömma hålet på vatten. Det är i och för sig i stort sett omöjligt eftersom det inte går att ha dränkbar pump utan en självsugande och de fungerar bara ner till (teoretiskt) 10 m.

Att bygga en egen vattenanläggning är inte gratis heller.
Pump + hydrofortank behövs garanterat och sedan blir det reningsutrustning beroende på kvalitéen på vattnet.

Gissar att den utrustning vi har kostar uppåt 50 kkr att köpa ny och då har vi "bara" problem med järn och kalk.
I borrade hål brukar dessutom gas vara vanligt.

Kolla upp om det är ett riskområde för radon också. För oss försvann 17500 sura kronor till en radonavskiljare...

Dessutom använde borrfirman en vikarie så vid snösmältning och ihärdigt regn får vi ett härligt brunt vatten :(

Fundera också på drift och underhåll. Pumpar går sönder, och den går garanterat sönder när det är som mes t olämpligt.

Vi stod själva i valet mellean brun och kommunalt. Det blev kommunalt efterssom det blev billigast i inköp. Vi har sen dess drabats av ett vattenavbrott i stort sett årligen, Midsomardagen,midsommarafton och midsommardagen igen. Väldigt trevligt att då bara lyfta luren och säga till jouren, kom och fixa, det ingår ju i den kommunala va avgiften

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.