Hej,

Vi har en vedeldad badtunna från Skärgårdstunnan där vedförbränningskammaren sitter integrerad i själva badkaret. Varje gång vi har använt badtunnan stänger jag noggrant vedkammaren för att glöden ska slockna och för att förhindra att vatten kommer in. Jag har sänkt dessutom hatten på skorstenen så att regnvatten inte ska kunna ta sig in via skorstensröret. Med andra ord har jag stängt alla tänkbara vägar in till vedkammaren.

Trots detta upptäcker jag varje gång jag öppnar locket inför nästa användning att det finns väldigt mycket vatten i vedkammaren. Det är så pass mycket att det inte går att börja elda innan man först har tömt kammaren på vatten.

Vedkammaren är fastskruvad i karet och det är inte enkelt att bara lossa den och hälla ut vattnet, särskilt inte när den är full och därför mycket tung.

Det handlar inte om kondens, utan om stora mängder vatten som samlas där varje gång. Det finns heller inga hål i vedkammaren, eftersom vi utan problem kan elda när badtunnan används. Om det hade funnits hål hade vatten kommit in även då, vilket hade gjort eldning omöjlig.

Jag förstår inte vad som orsakar detta. Hur kan så mycket vatten ta sig in i vedkammaren efter avslutat användning av badtunnan, och varifrån kommer det? Är det någon som har haft samma problem eller har tips på vad man kan kontrollera och hur man kan undvika att detta händer?

Tack på förhand!

1782212652549.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den har väl helt enkelt blivit en spricka.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Kanske någon misslyckad svets som är otät? Hur mycket det läcker kan mycket väl variera med temperaturen när metallen krymper eller expanderar.

Brukar ni alltså lyfta ur den med jämna mellanrum för tömning? Då skulle ni ju kunna vattenfylla den och låta stå ute i det fria ett tag för att försöka se var det sipprar ut
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Kanske någon misslyckad svets som är otät? Hur mycket det läcker kan mycket väl variera med temperaturen när metallen krymper eller expanderar.

Brukar ni alltså lyfta ur den med jämna mellanrum för tömning? Då skulle ni ju kunna vattenfylla den och låta stå ute i det fria ett tag för att försöka se var det sipprar ut
Om det fanns något hål eller spricka, borde vi inte fått vatten in i kammaren då även när vi eldar och badar? När vi eldar och använder badtunnan då är det helt torrt i vedkammaren och vi eldar utan några problem. Vatten kommer in endast efter avslutat eldning och när allt har avkylts. Det kommer in efter flera dagar. Om jag tittar in i vedkammaren dagen efter är det fortsatt torrt och fint.
 
Arvida Arvida skrev:
Om det fanns något hål eller spricka, borde vi inte fått vatten in i kammaren då även när vi eldar och badar? När vi eldar och använder badtunnan då är det helt torrt i vedkammaren och vi eldar utan några problem. Vatten kommer in endast efter avslutat eldning och när allt har avkylts.
Metall ändrar form när det ändrar temperatur. Det kan mycket väl finnas en minima spricka, som blir något större när alltsammans kyls ner
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Arvida Arvida skrev:
Om det fanns något hål eller spricka, borde vi inte fått vatten in i kammaren då även när vi eldar och badar? När vi eldar och använder badtunnan då är det helt torrt i vedkammaren och vi eldar utan några problem. Vatten kommer in endast efter avslutat eldning och när allt har avkylts. Det kommer in efter flera dagar. Om jag tittar in i vedkammaren dagen efter är det fortsatt torrt och fint.
Ett långsamt dropp påverkar inte elden, men blir mycket vatten över tid.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.