Hej! Har ett fritidshus från -85 med torpargrund gjuten på berg. På sina ställen lutar berget mot grunden och det hamnar således en del vatten i grunden. Det ordnar upp sig rätt bra eftersom allt kan rinna ut samma väg som avloppsrör, el etc. Inga fuktproblem egentligen - endast anmärkning i prot. om att det föreligger risk för fuktproblem iom vatten i grunden.
Men det är särskilt på ett ställe det tycks samlas vatten - i en grop mot grundmuren. Gropen är fylld med singel 30-40mm samt ett dräneringsrör som sticker upp. Instruktion från förra ägaren var att köra ner vattendammsugare i dräneringsröret och tömma ur när det är vatten där. Det är ett evighetsjobb och inte hållbart.

Jag har grävt upp och undersökt. Det verkar rinna in primärt under grundmuren, som är gjuten på lös singel i botten av en grop i berget (annars gjuten direkt mot berget). Jag tog ett par bilder och ritade upp situationen.

Funderar på följande lösningar:
1. Försök täta utsidan av grundmuren + pump i dräneringsröret i gropen på insidan. (risk för stående vatten mot grund på utsidan?)
2. Fyll gropen med betong - både ut och insidan. Fyller man upp tillräckligt på utsidan bör man få till ett fall bort från huset (se skiss).
3. Bara en pump i dräneringsröret och låt resten vara..?

Jag vet att en modern dräneringslösning är mer komplicerad än så, men eftersom jag eg. inte har ett problem utan bara vill minska risken för ett tänkte jag nöja mig med ett enklare ingrepp. Med det sagt är jag förstås ändå öppen för förslag! :)

Bifogar foton och en skiss.

• Illustration av dräneringssystem vid husgrund: vattenflöde, dräneringsrör, grus och marklutning visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av hus, grus, öppen krypgrund, stenar, blommor, skogsbakgrund. Hink, skovel, trädgårdsarbete eller grundreparation.
    Skapa konto
  • Grävning vid husgrund, öppet kryputrymme, spade, korg, stenar, jord.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.