Hej,

Mycket novis inom området.

Vad gör jag åt detta? En pöl som är ca 1,5x1m och 10cm djup vid djupaste punkten vid grundens mittpunkt.

Tycker virke m.m ser ut att vara i gott skick.

Min bedömning är att det ej är regnvatten från de senaste dagarna (Stockholmsområdet)

Huset byggt -83 och dränerat -14

• Bild av en mörk betongyta med en vattenpöl och ett avloppsrör, belyst av en ficklampa. Ytan i ett kryputrymme ser sliten ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en träbjälklagskonstruktion med fuktproblem under ett hus byggt 1983, dränerat 2014, med vattenpöl vid grundens mittpunkt.
    Skapa konto
  • Bild av en källargrund med träplankor och betongvägg, delvis upplyst. Potentiell fuktproblem diskuterat i forumtråd om byggprojekt.
    Skapa konto
  • Trätak med skugga och belysning, synliga bjälkar och en cementvägg i bakgrunden, relaterat till frågeställning om vattenpöl i källaren.
    Skapa konto
  • Bild av ett träbjälklag i svag belysning, där en pöl har uppstått på grund av oklart vattenläckage i ett hus från 1983.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion i källare med belysning, synliga rör och kedjor hängande från taket, del av en diskussion om vattenpöl och dränering.
    Skapa konto
  • Vattenpöl på golvet i en krypgrund, omgiven av plastfolie och ett rör, med skugga från en ficklampa.
    Skapa konto
  • Vattenpöl på marken under husgrund med rör och plastskydd synliga, svag belysning.
    Skapa konto
  • Vattenpöl på golvet i krypgrund, upplyst av ficklampa. Omgiven av rör och grusig yta. Trådfråga om åtgärder mot vattenansamling.
    Skapa konto
  • Bilden visar en pöl under ett hus, omgiven av plast och rör. Det verkar vara en undergolvsinstallation.
    Skapa konto
Kan det vara något av avloppsrören som läcker?

L LarsDennis skrev:
Hej,

Mycket novis inom området.

Vad gör jag åt detta? En pöl som är ca 1,5x1m och 10cm djup vid djupaste punkten vid grundens mittpunkt.

Tycker virke m.m ser ut att vara i gott skick.

Min bedömning är att det ej är regnvatten från de senaste dagarna (Stockholmsområdet)

Huset byggt -83 och dränerat -14
Svårt att se, är vattnet under plasten?

Centano Centano skrev:
Kan det vara något av avloppsrören som lä
Centano Centano skrev:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt att se, är vattnet under plasten?
Tror ej avloppet, luktar lite jordkällare.
Vattnet är här, se bild

• Golv i källare med en gul markering och en ljuskälla, misstänkt vattenläckage syns.
    Skapa konto
F
Skopa ut så mycket det går och se om det kommer tillbaka?

Vi hade också en pöl i grunden när vi flyttade in. Torkade upp allt så gott jag kunde sen tog avfuktaren resten. Har inte kommit tillbaka sen dess.🤨

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Det kommer garanterat från regnet då det ösregnat i nästan två dygn.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har du fler bilder på cement fundamentet som är mitt i pölen?

boihus123 boihus123 skrev:
Har du fler bilder på cement fundamentet som är mitt i pölen?
Nej tyvärr!
Vad är det du vill se/inte se?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kommer garanterat från regnet då det ösregnat i nästan två dygn.
Även fast vattnet hade en ”hinna” på sig ? Såg ut som det legat där ett tag

F Fideliox skrev:
Skopa ut så mycket det går och se om det kommer tillbaka?

Vi hade också en pöl i grunden när vi flyttade in. Torkade upp allt så gott jag kunde sen tog avfuktaren resten. Har inte kommit tillbaka sen dess.🤨
Vad satte du in för avfuktare?

Skär ett hål i plasten så vattnet kan rinna ut och tejpa igen det sen.
Avfuktare är ingen hjälp mot vatten utan försök finna ut var det kommer ifrån och täta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Skär ett hål i plasten så vattnet kan rinna ut och tejpa igen det sen.
Avfuktare är ingen hjälp mot vatten utan försök finna ut var det kommer ifrån och täta.
Är byggt mot ett berg, som jag förstått det ska det vara en nästan omöjlig uppgift att få det tätt

Jag skulle kolla anslutningen vid det orangea röret framförallt. Rucka på dem och känn hur mkt dom kan röra på sig. Det ser ut som dagavvarttning kopplat till det vanliga avloppet. Kan ju vara att man använt annat rör i just detta tillfället men OM det är så så skulle jag gissa att någon av skarvarna där inte sitter helt 100. Ser ut att kunna rinna därifrån och skapa pölen som finns.

Jag hade skopat upp så mycket vatten som möjligt och sedan köpt en väderstation som mäter fuktigheten och hängt upp två givare för att monitorera fukten över tid. Och börjat där.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ingenting är omöjligt men man måste tänka till innan man gjuter bara. I ditt fall måste du kolla vars vattnet kommer in eftersom det ligger på plasten. Har det runnit in efter berget så borde det vara under plasten om allt är rätt utfört.

F
L LarsDennis skrev:
Vad satte du in för avfuktare?
Någon woods som stått där i 20 år.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.