9 774 läst ·
31 svar
10k läst
31 svar
Vatten i källaren (fel på dränering?) - Dolt fel?
Om både ni och säljaren gjort en besiktning borde du nog prata med den besiktningsman ni anlitat. Det kan omöjligt skada. Ni har ju dessutom sannolikt pröjsat bra för tjänsten, och bör kunna förvänta er att denne är någorlunda tillmötesgående.V vulkanglaset skrev:Stort tack för så snabba svar!
Både säljare och köpare (vi) gjorde varsin besiktning. Vi ska höra av oss till säljarens besiktningsföretag.
Huset är byggt 1939. Bra skick i övrigt.
Placeringsmässigt ligger det väldigt bra - uppe på en höjd med sluttande plan på alla sidor om huset.
Är osäker på källarens konstruktion - något jag får kolla upp. Vet inte mer än "platta på mark".
Oklar information om dräneringens utförande, men det grävdes runt hela huset.
Inga bilder på dräneringsarbete.
Inga problem med vatten i källaren.
Mängden vatten som läcker in spelar ingen roll i sammanhanget? Jag köper att en källare kan vara fuktig, men i det här fallet pratar vi om att det bokstavligt talat rinner in vatten i en sån fart att man inte hinner med att torka upp det.
Vi har samma frågor som du skriver och försöker ta reda på så mycket som möjligt. I dagsläget har jag tyvärr inte så mycket information kring dräneringen förutom att den är gjord 2001.
När det ser ut som det gör i erat fall med takavvattningen så är det bara att börja om och göra rätt. Att lägga markrör så ytligt resulterar inom ngr år att vattringen ändrar på sig och i sämsta fall börjar vattnet rinna mot huset istället för ifrån. Ett perforerat rör är fel i detta sammanhang. Vad många får problem med under snösmältning/större nederbörd runt om husgrunden är framförallt att det är dåligt markfall från huset, så vattnet rinner istället mot husgrunden. Letar sig ner mellan vägg och mark, saknas ränna/utkastare vars stuprören kommer ner i normala fall gavlarna så kan många års ouppmärksamhet till och med resultera i sättningar. Om kommunen har en dagvattenservitut efter eran gata bör man dra sitt dagvatten dit. Andra fall är pumpbrunn ett alternativ och pumpa vattnet till lämpligt dike. (Bör man ha mot kommunens dagvatten med om deras system skulle bli över belastat. Stenkista är ett alternativ men den går inte att anlägga vars som helst heller. Många som tror att de har problem med sin dränering framförallt vårtider! Man bör dra öronen åt sig och se över markfall och takavvattningen först innan det börjar kosta ordentligt. Det är många som börjar slå på stort vid dessa förteelser och när man grävt upp grunden och kommit ner till klacken så är backen torr.V vulkanglaset skrev:Hej på er!
Tack för engagemanget. Vi har börjat släppa tankarna om dolt fel och har riktat energi på att göra lite detektivarbete istället.
Vi har fortfarande inte fått så mycket information kring dräneringen, men däremot gjort lite upptäckter kring de två stuprör som går ner i marken.
[bild]
[bild]
Vad tycker forumet om detta? Själv tycker jag nästan att det är skrattretande dåligt 😅
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden