Jag har en 50 liters Termia varmvattenberedare (vvb) från 2000 som monterades i sommarstuga med nytt LK 560 ventilpaket för två år sedan. Det kom inte en droppe från spillröret under hela förra sommaren. Under vintern sänktes temperaturen i vvb till 15 grader. På våren vred jag upp temperaturen till cirka 65 grader igen. När jag senare gick ner i källaren såg jag att det droppade från spillröret och ställde en hink under. Det är ofta cirka 8 dl vatten i hinken per dygn. Hur mycket vatten är normalt från spillröret per dygn om den endast står i standby respektive om vatten används? Kan det vara normalt att det droppar vatten i år när det inte kom en enda droppe förra året? Jag har bytt säkerhetsventil men det droppar på samma sätt fortfarande.

Redigerat:
O vattentrycket in har inte blivit högre? Har du verifierat den inställda tempen på 65°, högre temperatur ger ju högre tryck.

Jag har beställt en billig tryckmätare för att mäta tryck inkommande kallvatten men jag vet inte vilket tryck det var förra året. Jag mäter temperatur med en DS18B20 temperatursensor i vvb dykrör som sitter en bit över mitten i vvb men eftersom det är lägre temperatur längre ner och högre temperatur där sensorn sitter vet jag inte vilken inställning som är bäst. Dessutom har termostaten en hysteres på 10 grader mellan till och frånslag. Termostaten saknar temperaturskala men jag har ställt den lite lägre än förra året.

När vatten värms så expanderar det och tar mer plats, är beredaren toppfylld och inte har någon luftkudde så måste överskottsvolymen av vatten ta vägen någonstans för att trycket inte skall skena och då oftast via säkerhetsventilen.

När beredare när nyfylld så är det ofta en luftkudde kvar en länge tid i toppen och säkerhetsventilen släpper inte ut någon vatten då trycket håller sig under vad säkerhetsventilen öppnar upp för att luftkudden i toppen tar upp vattnets volymökning, men den luften kan försvinna med tiden när det löses upp i vatten på samma sätt som luftkudden i en hydrofor, speciellt om beredare än ställd för lägre temperatur som 60-65 grader C.

Vid högre temperatur så kan mer luft (och koldioxid) drivas ur vattnet pga. högre uppvärmning och mer eller mindre bibehåller någon form av luftkudde högst upp i beredaren, men samtidigt hett vatten är mer aggressivt och om vattnet är mer eller mindre hårt så kan det bilda pannsten runt elementen (och då drivs också koldioxid ut till vattnet när vätekarbonater omvandlas till karbonater och kan bli en liten del av luften högst upp i beredaren)

Sist jag kollade på utvidgning av vatten under uppvärmning för en 100 liter beredare så ligger det i området 0,8 - 1,6 liter i volymökning när det värms från kallvatten - hur mycket beror på hur mycket varmvatten som tas ur beredaren, och hur varmt den är ställd, men mer vatten kommer pressas ut ju mer varmvatten man tappar ur beredaren på vatten vid användning.

Det bör inte läcka ut vatten ur säkerhetsventilen om man inte har tappat ut varmvatten på en tid - bara när man faktiskt använder varmvatten och då i lite större mängd som att duscha eller större mängd diskvatten.

Det man bör göra så ofta man kommer ihåg när man går förbi beredaren är att manuellt vrida på ratten på säkerhetsventilen så att det spolar till kraftigt så att vattenströmmen spolar rent käglan och sätet och spolar bort partiklar och annat som kan samlas där över tid som annars kan göra att ventilen inte kan stänga sig ordentligt efter att blödigt ut lite övertrycksvatten och det börja småläcka hela tiden.

OK - Så det kan bero att en luftkudde försvunnit. Men det är alltså något problem eftersom det kommer vatten i hinken även när man inte använder något vatten - vad kan det bero på? Säkerhetsventilen är ny - kan det bero på problem med backventilen eller något annat i LK560 ventilpaketet?

Det rekommenderas minst 60 grader för att undvika legionella - gäller det lägsta temperatur i tanken? Vilken temperatur kan det vara i botten på tanken när sensorn som sitter en bit över mitten av tanken mäter 65 grader?

Utloppet från säkerhetsventil brukar vara till ett avlopp/golvbrunn som kan svälja konstant massor av vatten utan att rinna över - inte en hink - helst bör det utföras så att man ser vattenflödet om det droppar från säkerhetsventilen med ett lite avstånd mellan rörändan och tex. golvbrunnen.

När beredaren värms upp igen från att den fyllts upp med kallvatten som tex. efter en dusch så kan det klämmas ut mellan 0,8 - 1,6 liter vatten per 100 liter typ, men efter att det väl är uppvärmt så bör det inte komma ut speciellt mycket mer vatten.

Möjligen kanske pendlingen av temperaturen när termostaten slår av och på kan göra att en smula vatten sugs in av vattentrycket utifrån när beredarvolymen svalnar några grader och när värmaren slår på igen och det värms några och 5 grader igen och utan luftkudde kvar i beredaren, att det trycker ut några droppar till liten skvätt vatten genom säkerhetsventilen per intervall - då beredares armaturer alltid har en backventil på kallvattensidan och kan inte trycka tillbaka vattnet mot kallvattensidan igen när beredarvolymen värms igen och vattenvolymen expanderar igen.

Första uppvärmningen från kallvatten kan ge dig ganska rejäl skvätt vatten, därefter bör det vara väldigt liten skvätt (droppar, enstaka teskedar av vatten) per termostat av och på-slagscykel. Som ovan nämnt så finns det en anledning varför säkerhetsventilens utlopp skall gå till avloppsbrunn - inte en hink, som lätt kan fyllas över med tiden.

Spillröret sitter över en golvbrunn. Jag har ställt dit en hink för att se ungefär hur mycket vatten det kommer. Det sitter en mekanisk termostat som har en hysteres på 10 grader. För en värmecykel mellan 60-70 grader kommer det mellan 2 och 3 dl vatten från spillröret utan vattenanvändning. Temperaturen sjunker under en tomgångscykel från 70 till 60 grader på cirka 9-10 timmar. Vid en dusch på kanske 4 minuter kommer det cirka 0,5 l vatten. Jag har inte sett något droppande utan att vämeelementet varit aktivt och jag har mätt upp tryck på inkommande kallvatten till 4,2 bar med en enkel mätare. Säkerhetsventilen är på 9 bar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.