Har en fundering gällande vattenskada då min far har en sommarstuga som det dryper i.

Vatten som kommer in utifrån och samlas i krypgrund, på berghällen typ. Kanterna är gjutna och torkar väl upp men ALLT golv/reglar/syll måste bytas enligt besiktningsman, mögel osv under heela stugan.

Är det så att säga helt kört och vad bör man göra i så fall? Lite oklart hur det rent ekonomiskt ser ut men från försäkringsbolag är det tydligen noll.

Två val verkar stå framför, antingen låna upp (om det ens går) och försöka renovera/dränera osv.. eller sälja svinbilligt med brakförlust?
Tips mottages gärna

Joshuahh Joshuahh skrev:
Har en fundering gällande vattenskada då min far har en sommarstuga som det dryper i.

Vatten som kommer in utifrån och samlas i krypgrund, på berghällen typ. Kanterna är gjutna och torkar väl upp men ALLT golv/reglar/syll måste bytas enligt besiktningsman, mögel osv under heela stugan.

Är det så att säga helt kört och vad bör man göra i så fall? Lite oklart hur det rent ekonomiskt ser ut men från försäkringsbolag är det tydligen noll.

Två val verkar stå framför, antingen låna upp (om det ens går) och försöka renovera/dränera osv.. eller sälja svinbilligt med brakförlust?
Tips mottages gärna
Bilder ? Har det stått i fukt och vatten länge ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bilder ? Har det stått i fukt och vatten länge ?
Har tyvärr inga bilder just nu. Jag skulle tro det kan ha stått i vatten mer än 10 år…

Allt beror på hur mycket av bjälklaget och stommen som behöver bytas. Ta in offerter.

Allt beror på hur mycket av bjälklaget och stommen som behöver bytas. Ta in offerter.
Ja det är kanske en start iaf. Besiktningsmannen pratade om många hundra tusen. Huset är väl kanske 70-80kvm.

Ähhh, lita inte på något innan du ser det själv. Kan ni snickra själv så man up!

Ähhh, lita inte på något innan du ser det själv. Kan ni snickra själv så man up!
Jag har sett lite då vi la i en dränkpump och tömde vattnet.. För min egen del så skulle det rent kunskapsmässigt nog räcka.. men tiden man hade behövt lägga är ju antagligen som att bränna 3 års semestrar. Far är skröpplig så där hämtas ingen hjälp. Och sen det ekonomiska då som fortfarande är ett litet mysterium då det inte ”pratas” om sånt. Än iaf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.