Vi håller på att dränera om vårat hus med källare för tillfället och fick idag ett samtal av dräneringsfirman. Det är tydligen inget eller väldigt dåligt lut på avloppet/dagvattnet från vägen och in till vårat hus. Huset är byggt 1960 och vi visste om att dräneringen var dålig vid köpet december 2010. När vi grävde upp satt det bara platon 1m ner och inga dräneringsledningar. Det är väl inget vi kan kräva ersättning för då vi om sagt var medvetna om att omdränering behövdes.

Däremot undrar jag nu om det går att få ersättning för att ordna det felaktiga lutet som finns på dagvattnet/avloppet från vårat hus ut till kommunens ledning vid vägen (ca 8-10m). Avloppet har ju visserligen fungerat som det ska, men det har alltid legat vatten i brunnen och kommer nu ev orsaka problem för oss med våran dränering då det kommer tillbaka vatten när dom provsprutar.

Någon som vet om det går att ta vidare och vem man isf vänder sig till?

Behövs mer information så får ni gärna återkomma så kompletterar jag.

Vem ska du få ersättning av menar? Är huset nyköpt och du ska hävda dolt fel eller vart vill du komma?

Nu vet jag inte vilken brunn du syftar på, men troligen så är den observationen tillräcklig för att det skulle ingått i er undersökningsplikt att upptäcka felet.

Om nu dränering saknades, och ni vill installera dränering, så är det solklart inte säljaren problem att dräneringen inte rakt av går att koppla till kommunens dagvattenledning.

Dräneringsledningar rekommenderas man ju annars inte alls att koppla till dagvattenledningen, just för att undvika problem att dagvattenledningarna bräddar vid skyfall, vårflod etc och trycker upp vatten i dräneringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.