Byggahus.se

Vatten från klinkers dyker upp från ingenstans.

1. V
    Medlem Nivå 9
    Nej, det är ovan våningen. Jag får se senare om vattnet avtar. Jag tycker det verkar vara mindre vatten än innan... Det vet jag mer imorgon.

Måste upp på vinden sen...

2. V
    Medlem Nivå 9
    "Nej" låter barskt och smula arrogant. Det är det inte, det är bara mitt sätt att svara på en fråga snabbt utan att säga "Jag tror inte det" . =).

3. J
    Medlem · Nivå 6
    Om det finns en separat avstängning för vattnet till badrummet hade jag nog börjat med att stänga den och se om du kan få vattnet att torka upp.

Då kanske det är möjligt att avgöra om läckan finns i badrummet eller utanför.

4. V
    Medlem Nivå 9
    UPPDATERING

Sen i går har det runnit mycket mindre vatten, så det avtar, men det verkar inte ta slut helt... Det kanske kommer från väggen brevid. Återigen den rinner sakta.

Länsförsäkringar har höret av sig. DEm vill att jag ska ta in Ocab eller andra för att göra en fuktmätning och sen skicka till dem. Kostand 2-3000:-, om det inte är skada. Annars står dem för det minus ev. villkor (åldersavdrag etc..). Jag frågade om jag kan göra det själv dvs göra en bedömning att ta in dem nu eller senare och det var ok, och det var OK så länge jag använde rätt mätinstrument för att göra den besömningen. Dem sa att det kankse är läcka men det tar en stund för att det ska synas ordentligt, att vänta är ok, m.a.o. Så... jag gick till Biltema och köpte deras fina sfäriska mätinstrument och började mäta. Jag ska mäta varej dag på samma ställen och se om siffrorna ändras.

Nu vet jag inte hur exakt dessa sfärsiak utrustningar är och hur pass bra dem är...vare sig det är biltema eller inte. Men ubilda mig och även andra lite hur dessa ska användas. Verkar ge "WET" när jag trycker den på golvet... över hela huset där det finns klinker/golvlplattor... långt ifrån vatten.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2019-07-02 20.40.23-1.jpg

Anm: Nu är man inte dumsnål, svårt att att förklara men det är väl samma sak när ens bil strular lite och det visar sig vara ett enkelt sensorfel... och inte fallerande bromsok med läckande bromsolja som datorn säger. Betala kan jag göra, men jag vill vara lite mer kött på benen.

5. M
    Husägare · Nivå 10
    Jag har en sån där, ser exakt likadan ut faktiskt så när som på färgen och att det står ett annat märke, inköpt 2014 för några hundralappar mer. Enligt min erfarenhet måste man "kalibrera" genom att jämföra med samma material torrt, för det absoluta värdet varierar stort med vilken typ av material det är. Notera även att den ger falsklarm på metall. Jag får också ständigt 60-70 över hela källargolvet (betong och klinker). När det läckte regnvatten utmed murstocken fick jag 70-80 där, vilket minskade tillbaka till normala 20-25 på 2-3 veckor efter att läckan lagats. I badrummet med gammalt tjockt kakel får jag ca 40 över hela ytan (ingen har duschat där sen 2016).

6. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Har du kollat att vattenmätaren verkligen står pallstilla när inget vatten används. Har du en traditionell mekanisk mätare brukar det finnas en "snurrskiva" som rör sig även vid ganska små volymer. Rör den sig när den inte ska vet du att du har en läcka.

7. L
    Medlem · Nivå 5
    Har det regnat ute? Är taket tätt? Kanske letar sig ner den vägen.

8. V
    Medlem Nivå 9
    Hej Alla,
    Lite snabba svar..

Nej det har inte regnat - Ingel fel på taket eller våta på vinden.

Vattenmätare, nu får man tillfälle att göra. Vi ska bort någon dag och då tänker jag passa på att stänga av mätaren.

Har under tiden har jag fått svar på Läns och har ringt till Humidus - Jättetrevlig kille som gav mig fina råd och tyckte absolut inte att dem behöver komma ut. - Det vore taskigt enligt honom, då dem tar 3000:- för ett besök.

Enligt han är det precis som Sir_erken har skrivit om, det har nog lagrats väldigt mycket vatten mellan tätskikt och väggplattor. Han uppmanade mig att vänta några veckor till och observera. Se till att torka när jag kan för att hjälpa vattnet rinna ut. det tar sina söta stund att få allt vatten rinna ut. 2 års period av badande och duschande kan lagra väääldigt mycket vatten, enligt honom.

Silikonet som jag eller tidigare ägaren hade använt skall man inte ha där nere... utan använd en fogmassa som tillåter fukt vandra ut. Det är endast silikon mellan vägg där hörnen går ihop man får ha, enligt honom.

Jag väntar några veckor till och se hur det ter sig. Denna historia är väl halvavsutat utan några missöden.

Stort tack till alla... Återkommer om några veckor.

9. P
    Medlem · Nivå 7
    Tack för uppföljning av tråden :) finns allt för många trådar som aldrig får något avslut då TS går upp i rök :(

• Laddar…
  10. V
    Medlem Nivå 9
    Nu ni... nu har man funnit orsaken till allt vatten... Det läcker från en koppling.Men det tog flera trail and error, veckor och lite tur att hitta den.

Noterade vattenmätare före sov och efter sov. Den rörde sig och det visade sig att...
    1) Toan har haft sporadisk läckage i membranet. FIXAT
    2) Utomhuskranen har en automatiskt bevattningssystem inkopplat. Den läckte liiite gran. FIXAT

Efter att fixa 1 och 2 så rörde sig vattenmätare fortfarande... så suck och leta efter andra läckage. Men av en slump kom jag på att inspektionsluckan på vänster sida av badkaret har ballofix... inte bara utanför men innanför inspektionsluckan... öppnade den och vips.. så såg man att det var vatten och att det droppade liiiite från en av kopplingarna.

2019-08-18 12.59.29.jpg

2019-08-18 13.04.42.jpg

Tydligen så har vattnet rört sig hela vänstra väggen till kortsidan till högra väggen vidare till karmen (se pilar). Det finns en "utbyggnad" längst vänster vägg samt kortsidan som fungerade som avlastningytan. I den finns det frigolit. Vattnet har rört sig under frigoliten.

Har petat bort mer silikon och den rann ut. Det var en mindre pöl i hålrummet.

Nu till lösningen... hur fen ska man täta den. Är det ens möjligt?. Pucko som byggde den hade montera ballofixen innan han murade in den...Den går liksom inte att komma åt med verktyg för att spänna fast den eller byta den. Jag kom ju knappt in med näven....

11. V
    Medlem Nivå 9