Problem med gammalt avlopp som måste fixas.

Stengodsrör från 20-talet. Filmat ledningen ut från huset. Någon meter utanför grunden går kameran genom vatten ca 1,5 (hängmatta pga husets sättning mao).
Anslutningen till kommunens nät ligger ute i en gång- och cykelbana som ligger just utanför tomtgränsen. Anslutningspunkterna är 2,5m utanför tomtgränsen.

Jag har pratat med kommunen och någon entreprenör. Kruxet är att vägen intill cykelbanan är hårt trafikerad så en fil måste stängas av med allt vad det innebär. TA-plan behövs också såklart. Entreprenören trodde kalaset landar på 150 000.

Funderar på att gräva själv så långt det går och ansluta nytta avlopp precis vid tomtgränsen. Den delen av röret som går från tomtgräns till anslutningspunkten hade bra fall och såg ok ut.
Sen gäller det inkommande vatten. Där är det såklart inte bytt heller. Har sågat bort den inkommande delen i källaren efter mätaren och ersatt med koppar. Röret var ganska rostigt inuti. Vi har iaf bra tryck utifrån ledningen men den bör bytas. Funderar på att göra samma där att byta så långt det går (alltså inte hela vägen fram till servicen för att slippar gräva i cykelbanan).

Detta kanske låter helknäppt men är ett sätt att iaf skjuta kostnader lite på framtiden.

Tacksam för input eller saker som jag inte tänkt på.

1778068156181.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att om du får tag på rätt grävfirma, så löser de detta för 20 - 30 000, om du inte behöver gräva upp allmän mark. För tappvatten använder man idag (sedan 60 talet) i princip bara PEM slang.

Kolla med kommunen vad de har för rutiner runt vattenavstängning. De brukar vilja ha en beställning på avstängning 1 - 2 veckor i förväg. Har du riktig tur så pajar deras kran när de stänger av, så kan du passa på att byta dina rör samtidigt när de gräver upp kranen. Här kommer de ut och testar kranen någon vecka innan riktiga avstängningen.

Grävfirma i sthlm som fixar det för 20-30k låter klurigt att få tag på.

• Gilla
Inteno- och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, det går att spara pengar på att byta avloppsledningen fram till fastighetsgränsen men att lämna den del av ledningen som ligger under allmän plats. Men risken är ju att den sista delen av ledningen under allmän plats är den som havererar först. Om det är betong från 60-talet där så har den troligen många år kvar, kanske 50 år.

Om du har galvad servis så är det bara en tidsfråga innan den läcker. Vi har galvade serviser i samhället här som lades på 60-talets början. Det är någon som rostar igenom var och vartannat år med akut vattenläcka som följd. Jag hade ett par meter kvar av galven vid husfasaden och in i källaren som inte var bytt, fick mitt straff lagom till nationaldagen 2024:

https://www.byggahus.se/forum/threads/gaaaahhhh.378591/post-5776995

Jag tycker att du ska fråga va-huvudmannen vargör din anslutningspunkt ligger så långt från din tomtgräns, normalt sett ska det vara i direkt anslutning till tomtgräns, typ en halvmeter.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Jag tycker att du ska fråga va-huvudmannen vargör din anslutningspunkt ligger så långt från din tomtgräns, normalt sett ska det vara i direkt anslutning till tomtgräns, typ en halvmeter.
Och normalt en halv meter in över tomtgräns för dom flesta VA i en kommun.

Jag fick följande svar ang vad vad som är mitt ansvar:

”Det är till anslutningspunkten och den brukar vara 50 cm utanför er tomtgräns”

I det här fallet ligger anslutningspunkten ca 2m från tomtgräns.

Claes Sörmland
C calvin82 skrev:

Jag ska vara lite hård mot medarbetaren. Den korrekta termen från lagen om allmänna vattentjänster är "förbindelsepunkten". Det är alltså den juridiska punkt som reglerar ansvarsgränsen mellan dig och huvudmannen för den allmänna anläggningen. Den behöver inte representeras av ett byte av material på rörledningen men det är ju VA-huvudmannens rör som ligger där.

Det sänker trovärdigheten på medarbetaren om denne kallar förbindelsepunkten för anslutningspunkten. Om medarbetaren inte kan terminologin vet ens medarbetaren var förbindelsepunkten är placerad?

Redigerat:
C calvin82 skrev:

Nu vet vi inte. Har vägen byggs om på något vis, blivit bredare och då var punkten kanske inte i vägen som nu. Vems är vägen ?. Lite knepigt det med vem som ska gräva upp, så hela vägen går att byta. Vet du om det är metallrör ända ut till ventilen eller plaströr in mot gränsen. Det senare så kan det gå att skarva på.

C calvin82 skrev:
Grävfirma i sthlm som fixar det för 20-30k låter klurigt att få tag på.
Jag bor i Stockholm, vi grävde lite för några år sedan. Vi bytte alla avloppsledningar under källargolven, ut genom grundmuren.

Just momentet att gräva på utsidan av grundmuren tog jag in en grävfirma för. Vi behövde gräva drygt 3 m djupt. Men "bara" ett hål vid muren som va ca 1,5 m långt längst ned i gropen. Det var komplicerad grävning eftersom gamla teledningar, ny fiber, elservis, ett flertal dagvattenrör,, en dagvattenbrunn, tappvatten dräneringsrör och avlkoppsröret vi ville byta längst ned under allt detta som fanns just där. Det var i princip handgrävning sista metern, där skopan bara användes för att lyfta upp massorna ur gropen.

Grävningen gick på ca 3h inkl handgrävningen. Igenfyllning någon vecka senare när rörmokaren var klar gick på någon dryg timme. med etableringskostnader gick alltihop på drygt 10 000 före ROT. Men vi bytte alltså bara en dryg meter rör. Att gräva ditt 6,5 m dike borde inte ta mer än någon timme eller två mer.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu vet vi inte. Har vägen byggs om på något vis, blivit bredare och då var punkten kanske inte i vägen som nu. Vems är vägen ?. Lite knepigt det med vem som ska gräva upp, så hela vägen går att byta. Vet du om det är metallrör ända ut till ventilen eller plaströr in mot gränsen. Det senare så kan det gå att skarva på.
Vägen har definitivt gjorts om sedan huset byggdes 1925. Men servicen ligger hursomhelst 2,5m från tomtgränsen.
Det lär vara galvrör hela vägen fram till servicen.

Har googlat runt lite nu och förstår att riktlinjerna från svenskt vatten är att förbindelsepunkten ska 50cm utanför tomtgräns. Sen finns rättsfall där man konstaterar att förbindelsepunkten ska ligga mycket nära fastigheten och att undantag från det kräver verkligt starka särskilda skäl. Lagen är också utformad för att man ska kunna bruka den allmänna anläggningen utan att det medför oskäliga kostnader eller besvär (ex. behöva gräva på allmän mark med TA-plan etc).

Jag har nu mejlat igen och bett om en exakt anvisning av förbindelsepunkten till att börja med.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C calvin82 skrev:
Har googlat runt lite nu och förstår att riktlinjerna från svenskt vatten är att förbindelsepunkten ska 50cm utanför tomtgräns. Sen finns rättsfall där man konstaterar att förbindelsepunkten ska ligga mycket nära fastigheten och att undantag från det kräver verkligt starka särskilda skäl. Lagen är också utformad för att man ska kunna bruka den allmänna anläggningen utan att det medför oskäliga kostnader eller besvär (ex. behöva gräva på allmän mark med TA-plan etc).

Jag har nu mejlat igen och bett om en exakt anvisning av förbindelsepunkten till att börja med.
Förbindelsepunkten är en juridisk uppfinning som kommer med 1970 år VA-lag. Det fungerar så att VA-huvudmannen ska besluta om förbindelsepunktens läge (en för spillvattenavloppet, en för tappvattenledningen och en för dagvattenavloppet om sådant finns) efter att ha hört fastighetsägarens synpunkter. Detta beslut ska alltså ha tagits på 70-talet av VA-huvudmannen om VA-anläggningen är äldre än så (du skrev något om rör från 20-talet). I verkligheten missade nog många VA-huvudmän den där skyldigheten att höra fastighetsägaren och ta det där formella beslutet om förebindelsepunkten, då blir det en tolkning av var den kan tänkas ligga eller så får VA-huvudmannen höra dig som fastighetsägare och sen fatta ett beslut (som du kan överklaga).

2026 är också samhället rätt databasskadat så bli inte förvånad om VA-huvudmannen ger dig ett kartutdrag som visar platsen för förbindelsepunkten. Men det är inte ett databasutdrag utan rättsvärde du vill se, du vill se en kopia det där gamla maskinskrivna kommunala beslutet från t ex 1972.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jättebra förklarat Claes. Jag ska se till att få fram ett beslut som går att överklaga om det nu inte skulle visa sig att anvisningen är till min fördel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.