Bygger växthus med gamla fönster, men behöver lite tips gällande vattbräda och offerbräda nertill på fasaden bild 1.
Tänkte jag ville göra lite som bild 2, men kanske inte med så grov bräda nederst.
Men vilken dimension ska man ha på de båda bräderna?
Ska jag ha vattbräda runt hela växthuset? Även uppe på den höga väggen/mure Eller bara där nere på muren?
Tänkte jag ville göra lite som bild 2, men kanske inte med så grov bräda nederst.
Men vilken dimension ska man ha på de båda bräderna?
Ska jag ha vattbräda runt hela växthuset? Även uppe på den höga väggen/mure Eller bara där nere på muren?
Du måste leda ut vatten så det inte kommer in mellan mur och stomme, så det behövs både uppe och nere. Plåt eller bräda. Kappilärkrafterna suger annars in regnvatten och du får skador. Kan funka med fog, men då måste det vara kappilärbrytande material mellan stomme och mur.
Nu är det ju sent i bygget, men ngn droppnäsa hade jag satsat på. Kan vara en snedsågad list typ 15x20 mm eller liknande, så länge vattnet droppar ned utanför.
Nu är det ju sent i bygget, men ngn droppnäsa hade jag satsat på. Kan vara en snedsågad list typ 15x20 mm eller liknande, så länge vattnet droppar ned utanför.
Ok, då bör det bli bräda även uppe. Vill gärna använda bräda, då jag målat med linoljefärg och vill ha gammalt stuk på bygget.
Tanken är att vattbrädan kommer sitta lite högre, så den täcker en del av nederkanten av fönstret. Så det blir en naturlig avrinning och skyddar syllen.
Men vad menar du med droppnäsa? Kan du visa? Nämligen första gången jag bygger något själv och är inte helt kunnig på alla termer🙄
Tanken är att vattbrädan kommer sitta lite högre, så den täcker en del av nederkanten av fönstret. Så det blir en naturlig avrinning och skyddar syllen.
Men vad menar du med droppnäsa? Kan du visa? Nämligen första gången jag bygger något själv och är inte helt kunnig på alla termer🙄
Klicka här för att svara