135 läst ·
6 svar
135 läst
6 svar
Fästa växthus med jordankare eller betongram nere?
Hej!
Vi ska bygga växthus och jag tänker om det kan fungera bra att fästa det i marken med jordankare/markskruv? En jag känner här tycker att vi ska bygga betongram istället som går en bit ned i marken som växthuset fästes i.
Växthus ca 10 kvm, skåne, ca 6st markskruvar + även 2st odlingslådor som byggs fast i växthuset som tyngd som extra säkerhet.
Jordankare 96x70x865 mm
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...aror/byggbeslag/jordankare/jordankare-017661/
Vi ska bygga växthus och jag tänker om det kan fungera bra att fästa det i marken med jordankare/markskruv? En jag känner här tycker att vi ska bygga betongram istället som går en bit ned i marken som växthuset fästes i.
Växthus ca 10 kvm, skåne, ca 6st markskruvar + även 2st odlingslådor som byggs fast i växthuset som tyngd som extra säkerhet.
Jordankare 96x70x865 mm
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...aror/byggbeslag/jordankare/jordankare-017661/
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
382 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Det du bör fundera på är att vanliga jordankare kan både sjunka och höja sig beroende på markförhållanderna på plats, detta är olämpligt om du har glas i ditt växthus.
Mura eller gjuta runt om så kommer det att bli stabilare men givetvis både mer arbete och förmodligen dyrare.
Mura eller gjuta runt om så kommer det att bli stabilare men givetvis både mer arbete och förmodligen dyrare.
Redigerat:
Tabken är att bygga med kanalplast, så rör det sig en liten bit bara är det okej. Samt en budget på max 10k är tanken. Men det låter som att det kan vara bättre då att gjuta ändå.Frerider skrev:
Är det något färdigt växthus ni ska montera?
Vårt från Grohus? Hade som "fötter"/järn som skulle grävas ned i grus. Men jag gjöt plintar för varje
Vårt från Grohus? Hade som "fötter"/järn som skulle grävas ned i grus. Men jag gjöt plintar för varje
Kan ju räcka att du gräver en ränna som delvis fylls med grus/makadam som du ställer lättklinkerblock på. Skåne brukar väl numera sällan ha så sträng kyla att tjälen går ned speciellt djupt i marken.
Har du 2 lager block kan du ha armering mellan dem och använda ytterväggarna som väggar i odlingsramarna.
Fäst den nedersta regeln i lättklinkerblocken så minskar risken att bygget blåser bort.
Har du 2 lager block kan du ha armering mellan dem och använda ytterväggarna som väggar i odlingsramarna.
Fäst den nedersta regeln i lättklinkerblocken så minskar risken att bygget blåser bort.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden