Har haft badkar i duschzonen men när det var dags att rengöra bakom badkaret får vi en smärre chock när det har uppkommit två stora sprickor i våtrumsmattan. Den är iofs gammal så vi har ju vetat att den behöver bytas ut men inte att det varit en sån stor spricka.
Frågan är, vad gör vi nu? Har tätat med silikon temporärt men kan vi inte duscha nu förrän det där är renoverat? Om typ hur många månader som helst... (Alla firmor har väl semester nu).
I vilken ände börjar vi?
Frågan är, vad gör vi nu? Har tätat med silikon temporärt men kan vi inte duscha nu förrän det där är renoverat? Om typ hur många månader som helst... (Alla firmor har väl semester nu).
I vilken ände börjar vi?
Nu kan jag absolut ingenting om duschkabiner men du tänker som nödlösning nu? Skulle det verkligen gå att bara ställa dit en när själva duschzonen ser ut såhär, eller behöver man dra om rör eller annat bara för att få dit den. Bifogar bildViolina skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har även mina dubier om närheten till elementet?!
Tillägg till detta: Hur vet man om det är en snickare eller mattläggare man ska kontakta? Hur vet vi om en snickare behövs, vi har ju inte rivit upp våtrumstapeten?R ratax skrev:Har haft badkar i duschzonen men när det var dags att rengöra bakom badkaret får vi en smärre chock när det har uppkommit två stora sprickor i våtrumsmattan. Den är iofs gammal så vi har ju vetat att den behöver bytas ut men inte att det varit en sån stor spricka.
I vilken ände börjar vi?
Ni behöver rörmokare, elektriker, någon som river och en snickare till byte av golvbrunn och eventuellt annat beroende på hur ni tänker återställa, med kakel eller matta. Alternativt en byggare (ofta snickare) som håller i det hela och sköter samordningen.
Jag hade inte lagt pengar på en duschkabin. Utgifter väntar ändå i överflöd och en extra kabin har man sällan glädje av -om ni inte kan montera den i tvättstugan eller något och ha under byggtiden.
Täta med silikon och tejpa över en plast och sittduscha sedan i badkaret. Ett alternativ är att skruva upp ett till draperi på den berörda väggen och hänga ner det i badkaret.
Jag hade inte lagt pengar på en duschkabin. Utgifter väntar ändå i överflöd och en extra kabin har man sällan glädje av -om ni inte kan montera den i tvättstugan eller något och ha under byggtiden.
Täta med silikon och tejpa över en plast och sittduscha sedan i badkaret. Ett alternativ är att skruva upp ett till draperi på den berörda väggen och hänga ner det i badkaret.
Tack för svar, jag vi beslöt oss för att inte investera i duschkabin nu-det känns trots allt onödigt när allt annat kommer kosta massvis. Vi har tätat med silikon och igår satte vi över plast medan vi duschade.Dock kände jag att gipset var ganska blött under (den är ju så bred att man får in lillfingernagel) Men en snickarfirma i grund och botten som samordnar med el vvs etc? Inte en golv/mattläggarfirma som samordnar? (Om de ens kan det vet tyvärr för lite om detta).ACME skrev:Ni behöver rörmokare, elektriker, någon som river och en snickare till byte av golvbrunn och eventuellt annat beroende på hur ni tänker återställa, med kakel eller matta. Alternativt en byggare (ofta snickare) som håller i det hela och sköter samordningen.
Snickaren är ofta den som river, bygger upp till ytskikt, monterar inredning, tröskel och lister efter ytskikt. Vi är alltså med från början till slut och därför faller det sig kanske naturligt att vi ofta blir spindeln i nätet.R ratax skrev:
Med det sagt så kan en mattläggare såklart också ta hela entreprenaden om ni hittar en som vill det.
Många ”byggfirmor/entreprenörer” har fler av yrkesgrupperna under samma tak och då en projektledare som håller i allt. Personligen anser jag att det är bättre med en småföretagare som är både projektledare och hantverkare i en och samma roll. Det är ett billigare upplägg med personligare kontakt och kortare informationsvägar under vilka saker annars lätt kan falla mellan stolarna.
Klicka här för att svara