Hej
Vi håller som bäst att bygga badrum i nedervåningen.Just där badrummet ska byggas är en vägg full källare och en vägg halv källare.Övriga väggar är innervägar.
Det är dränerat och isolerat med isodrän för några år sedan,väggarna är lättbetong.
Vägarna är rensade från färg,spackel m.m.Det finns en del sprickor i väggarna som jag lagat i med cementbaserat våtrumsspackel.Hur gamla dessa sprickor är vet jag inte.Jag har dock noterat att det blivit lite sprickor här och där i källaren efter omdräneringen.Jag gissar att huset antingen har satt sig något,förändrat jordtryck alternativt att väggarna krympt något när de har torkat.
I angränsande rum lagade jag sprickor med samma spackel för 2 år sedan och dessa har inte kommit tillbaka.
Som jag ser det har jag 2 alternativ med väggarna.
Alt 1:Putsa,tätskikt i enbart duschzon
Alt 2: Jackon våtrumsskivor fastsatta med kakelfix och tätskikt enbart i duschzon.
Golvet ska gjutas med EPS cement och enbart tätskiktas i duschzon.
Alternativ 2 är mest tilltalande pga sprickorna i väggen och arbetsmängden.
Vad tycker ni.Skulle ni vågat sätta dessa skivor invändigt i källaren?
Skivorna består av xps,glasfibernät och cementputs.
Fredrik

Gammal tråd...hur gick det med detta projekt? sattes skivor? hur löste ni isf ventilation av utrymmet mellan skiva och vägg (lättbetongen)?

Det slutade med att vi tog in ett företag som fick göra badrummet.
Om jag inte minns fel satte dom några skivor som var med tätskikt från fabrik som man sedan bara tätade i skarvarna.
Det fungerade bra de åren jag bodde i huset.

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Ok, tack för infon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.