Hej alla,
Jag tänkte byta dörr, karm och tröskel till ett badrum som renoverades 2017. Jag har avlägsnat tröskeln.
Är våtrumsmattan rätt utförd vid tröskeln? Borde den inte vara skuren i nivå med tröskeln och att då tröskeln skulle varit i liv med väggen? Den är även skuren i hörnen, för att kunna vikas upp antar jag, och sen silikon över snitten.
Är det kanske en petitess och inget att bry sig om?
Jag tänkte byta dörr, karm och tröskel till ett badrum som renoverades 2017. Jag har avlägsnat tröskeln.
Är våtrumsmattan rätt utförd vid tröskeln? Borde den inte vara skuren i nivå med tröskeln och att då tröskeln skulle varit i liv med väggen? Den är även skuren i hörnen, för att kunna vikas upp antar jag, och sen silikon över snitten.
Är det kanske en petitess och inget att bry sig om?
Mest för att visa andra lösningar som får mig att känna att det varit en klåpare i farten, här är handdukstorken som är monterad med 4 sorters skruv, och bara en bricka har samma typ av skruv i båda hålen. 🧐
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
I hörnen ska mattan vara skuren på diagonalen och ändarna ska svetsas ihop och inte tätas med silikon.
När det gäller att tröskeln ska liva med väggen var det väl något som infördes i den senaste utgåvan, 2021. Däremot är det ju klantigt att skära mattan på det sättet.
Du kan hitta gamla branschregler här: https://www.gvk.se/branschregler/tidigare-branschregler
När det gäller att tröskeln ska liva med väggen var det väl något som infördes i den senaste utgåvan, 2021. Däremot är det ju klantigt att skära mattan på det sättet.
Du kan hitta gamla branschregler här: https://www.gvk.se/branschregler/tidigare-branschregler
Tack för infon!BirgitS skrev:
I hörnen ska mattan vara skuren på diagonalen och ändarna ska svetsas ihop och inte tätas med silikon.
Du kan hitta gamla branschregler här: [länk]
Det var ju som sagt nyrenoverat 2017 så tröskeln borde kanske utförts lite bättre egentligen. Eller just nu kan man ju säga att det inte är gjort enligt branschreglerna helt enkelt. Man kanske kan ta dit en hantverkare som svetsar en bit matta som det ska vara... men det kanske också känns överdrivet.
I teorin borde man ju kunna kräva att han som gjort jobbet fixar det, men 8 år senare kanske känns lite krystat även om det verkar vara garanti i 10 år om man har sånt intyg?
Du som verkar kunna en hel del iom ditt snabba svar... väggen är ju tjockare än 118 mm så inget tätskikt ligger såklart fäst på karmen, men om jag förstår rätt så behövs inget sånt i 2016 års regler och man verkar kunna ha <10 mm glipa mellan vägg och dörrkarm... så då är det OK om smygarna hamnar med <10 mm mellanrum till vägg? Förstår inte riktigt hur gränsen på 10 mm skulle hindra ånga på något sätt men det är en annan fråga!
Jag mätte nu för skojs skull höjdskillnaden på golvet vid tröskeln och nedersta punkten innan brunnen börjar, vilket var över 20 mm… betyder inte det att man egentligen inte behöver någon tröskel? Eller iallafall inget uppvik?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Det är möjligt att det inte krävs enligt branschreglerna men det ligger väl i ditt eget intresse att få till så bra som möjligt. Att försöka täta skarvar i våtrumsmattor med silikon har väl inte varit fackmässigt i årtionden utan de ska svetsas.
Jo det är det väl så sett, menar att det är kanske svårt att få hit honom för garanti om det tekniskt sett inte är fel med uppviket, om det egentligen inte behövs till att börja med?BirgitS skrev:
Ja där är väl inga så exakta anvisningar, jag kommer fram till att det inte är speciellt snyggt men inte heller fel p.g.a. höjdskillnaden från brunnen.BirgitS skrev:
Däremot såg jag en annan sak nu vid fönstret som då är i det så kallade våtzon 1. Där står det specifikt att tätskiktet ska vikas upp mot fönsterkarmen, men det kan man väl konstatera inte är gjort. Det känns som ett större fel och ett fel som borde åtgärdas.
Fodret som är bortplockat på bilden täckte och skyddade förstås springan.
Ovanför vasken bakom spegeln är även strömkabel till spegel dragen genom ett större hål utan någon tätning, känns väl också som ett fel om man nu ska samla på sig lite.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Ja, riskerar det att bli blött kring fönstret är det ju viktigt att det är tätt där.
Däremot är det ju rätt osannolikt att det blir blött bakom/ovanför spegeln så att det inte är tätat där spelar just ingen roll.
Däremot är det ju rätt osannolikt att det blir blött bakom/ovanför spegeln så att det inte är tätat där spelar just ingen roll.
Okej, inte för ångtäthet heller? Eller tätskikt är enbart för vatteninträngning?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Jag tycker inte att det låter rimligt att det blir så mycket vattenånga bakom/över spegeln att det kan påverka fukthalten inne i väggen. Om inte rummet större delen av dygnet är mycket fuktigt/immigt, men då har man med all säkerhet andra problem också.
Klicka här för att svara