Hej. Jag skulle behöva lite tips och råd.

Jag ska renovera ett badrum med dusch i min källare. Alla väggar är av betong varav en vägg är yttervägg. Ytterväggen är dränerad med platonmatta.
Det sitter kakel på väggarna och klinker på golvet.
Jag har nu tänkt att ta bort kaklet och klinkers och istället skruva fast våtrumsgips direkt på väggarna och sedan sätta våtrumsmatta på det och även lägga matta på golvet.
Är det godkänt? Fungerar det med tanke på fukt eller hindrar man fukten från att vandra? Jag tycker fukten borde kunna röra sig ändå via grunden och andra sidan av väggarna till badrummet, eller tänker jag fel?

Om detta är okej, räcker i så fall gipsen och mattan som fuktspärr och ytskick/ytspärr eller behövs ytterligare fuktspärr?

Anledningen till att jag vill ha matta istället för kakel/klinker är till stor del för att det är enklare och jag har inte ork/tid att kakla då det har varit många projekt på sistone och jag vill bara bli klar med allt.

BirgitS
Våtrumsmatta rekommenderas inte i oisolerade källare med tillskjutande markfukt underifrån eller från sidan. Utom i själva duschen, det område som ofta blir blött. Våtrumsmatta är helt tätt för fukt åt båda hållen och ska inte kombineras med något annat tätskikt. Fukten behöver avdunsta från golvet för annars stiger den upp i väggarna och kan ge fuktskador i andra rum och ev. i bjälklagret ovanför källaren.

• Gilla
  • Wow
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Våtrumsmatta rekommenderas inte i oisolerade källare med tillskjutande markfukt underifrån eller från sidan. Utom i själva duschen, det område som ofta blir blött. Våtrumsmatta är helt tätt för fukt åt båda hållen och ska inte kombineras med något annat tätskikt. Fukten behöver avdunsta från golvet för annars stiger den upp i väggarna och kan ge fuktskador i andra rum och ev. i bjälklagret ovanför källaren.
Tack för svaret. Jag får väl bita i och kakla då..

Men hur blir det med tätskiktet om man kaklar? Då betongen ska kunna andas så kan man ju inte lägga tätskikt eller finns det något speciellt tätskikt för just detta?

BirgitS
Vanligt tätskikt i duschen = det område som ofta blir blött. Se branschregler från BKR.

Antingen inget tätskikt på resten av golvet eller ett som är diffusionsöppet (verkar vara en rätt ny produkt så jag känner inte till mer). Sen ska det vara små klinker- och kakelplattor med breda fogar, eftersom det är genom fogarna som fukten tar sig upp.

• Gilla
Niktap
  • Laddar…
Rådgör med tillverkarna men sannolikt så är det lämpligt att du kör diffussionsöppet i hela utrymmet.

Magnus E K
Använd duschkabin; väldigt oskönt att stå barfota på ett källargolv i sten utan golvvärme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.