C Conqvist skrev:
Det brukar bli billigt om hantverkaren är inkompetent och fuskar. Låt dom inte göra några eljobb.
De gör ett eljobb faktiskt. Men det blir bra, bara en tveksamhet jag har (en kabel till köket som är inmurad i fogskum, inget rör) men den tänkte jag ta i elforumet.
Har en tråd i elforumet om centralen också, men det jobbet avvaktar jag med då.

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
MrMyra och 4 till
  • Laddar…
:D :D Ser bra ut. Säkert lugnt att låta dom göra elen med då dom verkar väldigt kompetenta.

• Haha
  • Gilla
muppenx och 27 till
  • Laddar…
P
Det är ju viktigt att mattan inte lossnar, för då lossnar ju även det ni sätter på.

• Gilla
  • Haha
muppenx och 4 till
  • Laddar…
P
J jävla_hus skrev:
:D :D Ser bra ut. Säkert lugnt att låta dom göra elen med då dom verkar väldigt kompetenta.
Hur lagar man en befintlig matta innan man sätter på nått annat då?

• Haha
Destrier
  • Laddar…
Man tar bort den till fast material finns. Alternativt slår upp ett nytt fast material/skiva innan man går vidare.

• Gilla
OFP och 13 till
  • Laddar…
H Hand Fallén skrev:
Många verkar tycka det är allvarligare än jag trott. Men det kommer ju ett skikt till utanpå, så någon större katastrof lär det väl inte vara. Undrade mest om det var ok enligt regler och god "yrksesmannased" eller vad man säger.
Kakel är inte vattentätt så man måste ha ett tätt skikt bakom - Inte en gammal matta perforerad av klammer med taffligt limmade skarvar.

Sen kommer ju inte kaklet att sitta bättre än det bakomliggande skiktet. Vad tror du händer med den fasthäftade mattan när man hänger upp 100 kg kakel på den?

• Gilla
leffe-e och 21 till
  • Laddar…
H Hand Fallén skrev:
De gör ett eljobb faktiskt. Men det blir bra, bara en tveksamhet jag har (en kabel till köket som är inmurad i fogskum, inget rör) men den tänkte jag ta i elforumet.
Har en tråd i elforumet om centralen också, men det jobbet avvaktar jag med då.
Du hade postat en bild på det tjusiga eljobbet i elforumet såg jag nu. Det flesta råd hittills handlar om att du ska byta "hantverkare". Så antingen får du göra det eller leva med de kassa hantverk dessa personer håller på med.
Personligen skulle jag av säkerhetsskäl inte vilja bo i ett hus där dessa "elektriker" varit i farten och inte heller riskera en massiv fuktskada och mögel från deras badrumsrenovering. Men alla värderar vi saker olika...

• Gilla
leffe-e och 8 till
  • Laddar…
Kan inte tro att det är sant! Hur kan man utge sig för att vara ”hantverkare” samtidigt som man gör ett jobb som en läskunnig 5 åring hade gjort bättre! Om du någon gång ska sälja huset kan det vara bra att ta bort dina inlägg här! Katastrof!

Fredagsfilmen presenteras av...........

• Gilla
  • Haha
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
H Hand Fallén skrev:
Hej

Jag är lite skeptisk till min hantverkares metoder. Först häftade han fast våtrumsmattan på väggen sen kletade han dit någon fog över.
Min fråga är om detta verkligen följer direktiven för våtrum och säkert vatten?
Herregud alltså! Finns bara ett sätt att göra. Kasta ut hantverkaren. Betala inte en krona till dem. De

Ta ut en riktig mattläggare/hantverkare!

Tänk om du får en vattenskada som sprider sig till angränsande rum och arbetet inte är fackmässigt utfört. Då har du inget heller att hämta hos försäkringsbolaget heller då de med största sannolikhet skulle utgå från att arbetet inte var fackmässigt utfört och därigenom varit orsaken till skadan.

• Stoppskylt med en vit hand och texten "STOP" mot röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lucky2015
"Enligt försäkringsbolagen är det generellt sett inte godkänt att sätta kakel och klinker direkt mot våtrumsmatta och våtrumstapet. Det finns vissa speciella våtrumsmattor och våtrumstapeter som är godkända för att sätta kakel och klinker direkt på. Det krävs då en speciell typ av fix. Fix kallas det lim som fäster plattorna mot väggen.

Det är alltså inte godkänt av försäkringsbolagen att sätta kakel och klinker i sitt gamla
90-tals badrum med befintlig våtrumsmatta och våtrumstapet.

Vanligt fix kan göra att våtrumsmattan och våtrumstapeten spricker bakom plattorna. Det kan orsaka fuktskador som då hemförsäkringen inte täcker."

• Gilla
Johan.Abrahamzzon och 4 till
  • Laddar…
Det här är inte rätt någonstans, jag har jobbat som kakelsättare i 13 år nu och jag kan säga så här, för det ska vara godkänt att hänga kakel på vägg så ska du ha cc30 på väggreglarna med ny gips, är måttet mer så ska du köra med plyfa bakom och sen gips för att det ska vara godkänt. Det dom håller på med kan aldrig garanteras att det dom har försökt laga inte släpper. Billig arbetskraft är generellt obehöriga och väldigt okunniga inom badrum. Jag hade hellre gjort det jobbet själv än att låta dom fortsätta.

• Gilla
Tokskalle och 5 till
  • Laddar…
Har du kollat ifall ”Firman” har el samt våtrumsbehörighet?
Eller har du bara stirrat dig blind på prislappen?

• Gilla
Herrn123 och 5 till
  • Laddar…
H Hand Fallén skrev:
Det är badrum.

Hade tänkt försöka själv, men har så mycket annat att göra också på detta projekt och jag är sjukt ohändig då det kommer till sånt här.

Men då var det som jag misstänkte. Ska se om det går att lösa. (Vill inte göra mig ovän med "firman" jag lejt då de har ett annat jobb här också som ser ut att bli riktigt bra, samt ett riktigt bra pris.)
Ja med tanke på underarbetet på toan så är det klart det blir billigt! ... till en början..
Skrämmande illa!

H Hand Fallén skrev:
Häftade ja.

Det ska sättas klinker sedan.
Försökt fråga hantverkaren men då han inte pratar svenska eller engelska får jag ingen klarhet. Ska ringa firman på måndag.
Billigt och bra!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.