Hej,
Vi ska bygga om toalettrum i övervåningen (stuga med källaren) och bygga en badrum (toalett med dusch) med att riva bak och fram väggarna för att förstora rummet.
Det är en befintlig en yttervägg (med byggplast och glasull isolering) och tre innerväggar (en befintlig innervägg med byggplast och glasull isolering och två innervägg ska byggas. Vi önskar att ha golv och vägg matta som nedan länk
https://konsument.tarkett.se/sv_SE/...uarelle-vatrumsmatta/raw-concrete-medium-grey

• kan man ha kvar byggplast bakom väggskivan på ytterväggen eller man måste ta bort den?
  • Och hur gör jag med innerväggarna? Med eller utan plast? det finns en befintlig innervägg som har redan byggplast bakom väggskivan
tack på förhand

Rent generellt skulle jag inte säga att innerväggar har plast.
Om ytterväggen har det bör det gå att behålla.

Men tanken är ju att det är tätskiktet i badrummet som skall hålla borta fukten (Tätskikt under kakel eller våtrumstapet tex). Så det är inte ngn plast inuti väggen som skall utföra det jobbet (då kan det ju bli angrepp mellan dessa skikt).
Sen skall man inte behöva ta bort plasten i ytterväggen, Om det skulle komma in fukt så vill man inte ha in den i isoleringen. Och det skall ju inte komma in fukt mellan de två skikten, då har man byggt fel...men bygger man helt ny vägg är det möjligt att man skippar plasten, det vet jag inte om det finns olikaskolor där faktiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.