Leffe skrev:
. Blir ju ingen vattenbegjutning på väggarna i toahörnan.
Därav namnet FUKTspärr. Inte vattenspärr.

Paul-Staffanstorp
MaZtoR skrev:
Därav namnet FUKTspärr. Inte vattenspärr.
Kan bara hålla med...det säger ju sig själv...
När man duschar blir det inte bara fuktigt i duschhörnan utan i hela utrymmet.
Speciellt om man har tonåringar... ;)

T
Jag tycker ni kaklar till brösthöjd sedan ni kör panel på dom väggar som diskuterats, men dom skall vara "vattenavisande" vilket inte obehandlad panel är.

Det blir snyggt med rätt färg på panelen som också bryter av "badhuskänslan".

Redigerat:
Titta på nya regler om zoner i våtrum handlar om vad som finns bakom fuktspärren.
tex att pappersklädd gips kan användas på ytor i zon 2 men inte i zon 1.

precis. hela rummet är ett våtrum. men olika zoner. zon2 är alla "torra" ytor och zon1 är våtzonerna. Golvet är alltid en våtzon! zon1 är en meter utanför dush/badkar och helt till tak samt en halv meter runt handfat helt ned till golv. enligt boken. norsk tömrerteori. när det är sagt kan(ska?) man sätta membran i hela våtrummet, men kraven är striktare i våtzonen.(vid fö.ex. flytande membran.)

Paul-Staffanstorp
Nu är ju detta med zonindelning nya regler som inte fanns när tråden startades... ;)

Tack för alla inressanta synpunkter och kommentarer!
Novisan

Paul-Staffanstorp skrev:
Nu är ju detta med zonindelning nya regler som inte fanns när tråden startades... ;)
dessa är från 1992 iaf.

Paul-Staffanstorp
zsimpey skrev:
dessa är från 1992 iaf.
OK... Hur menar du då ?? :x

Utdrag från de senaste branschreglerna:

PER:s Branschregler 99:1 ersattes 2007 av Byggkeramikrådets Branschregler for våtrum, BBV 07:1.
Föreliggande utgåva, Byggkeramikrådets Branschregler for våtrum, BBV 10:1 ersätter utgåva BBV 07:1.

BBV 10:1 gäller från 1 februari 2010 med övergångstid till 31 juli 2010.

Viktiga nyheter och förändringar i denna utgåva:

2.3 Våtrum indelas i våtzoner.
Våtzon 1 omfattar väggar vid badkar/dusch och väggytor minst en meter utanför dessa samt hela golvytan.
Våtzon 2 omfattar våtrummets övriga väggytor.

Jättebra! Tack, då kan man vara lugn.

Paul-Staffanstorp skrev:
OK... Hur menar du då ?? :x.
jo jag har en norsk teoribok uppdaterad 2008 då jag tog snickarteorin. där nämns zonerna och hänvisar till boken "rör och våtrum" från Norsk byggforskinstitut från 1992.

nämnas kan att här är det lov att använda vanlig väggips i våtzoner ;)

zsimpey skrev:
jo jag har en norsk teoribok uppdaterad 2008 då jag tog snickarteorin. där nämns zonerna och hänvisar till boken "rör och våtrum" från Norsk byggforskinstitut från 1992.

nämnas kan att här är det lov att använda vanlig väggips i våtzoner ;)
Ja kanske i Norge men pratar vi det som är intressant för oss svenskar så har Paul sammanfattat det korrekt. Har badrummet alltså byggts före reglerna med våtzon infördes så är det byggt mot reglerna och därför riskerar badrumsinnehavaren att bli nekad ersättning vid ev skada. Däremot kan man idag bygga på detta sättet men vid skada ser man inte till skadedatum utan till datum för själva renoveringen

/Lorant

Paul-Staffanstorp
Kanske skulle följa de Thailändska branschreglerna istället så man slipper fuktspärra alla våtrum...

Måste man följa de svenska när man är i Sverige... :x

:rolleyes:

hur skiljer sig dom nuvarande svenska mot dom nuvarande norska menar ni? i relevans av vad som diskuterats här? inte gipsen då ;)

Paul-Staffanstorp
Dubbelpost

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.