Hej,

Bygger ett litet våtrum i sommarstuga från grunden.

1. När i förhållande till andra moment såsom golvavjämning och applicering av tätskikt skall egentligen rördragning för vattenrör och avlopp göras? Före eller efter?
2. När skall klamring av vattenrör mot vägg göras?

Om både 1 och 2 skall göras före tätskikt. Blir det inte svårt att kakla alternativt lägga våtrumsmatta/tapet då?
 
Du måste tyvärr göra i flera omgångar, annars får du inte ihop det.

Avloppet måste ju göras absolut först. Mät noga i lodet var din golvbrunn t.ex. ska hamna så att monteringsringen/hållaren kan injusteras exakt på rätt höjd. Allt golv och spackelarbete ska sedan ske mot denna punkt som utgångspunkt.

Om rördragning ska ske inne i väggarna (skarvlöst i väggarna) måste det naturligtvis ske innan väggarna stängs. Föreslår ett rör-i-rör-system då.

Utanpåliggande rördragning sker när allt annat är på plats kakel eller våtrumsmatta. Man tar hål för varje klammer, men sätter rikligt med silicon inne i klammerns hål.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.