Undrar bara, varför väser/visslar det från elpatronerna i acktanken nu ca 6 mån efter installationen när de var helt tysta( i stort sett) i början? :-?
Tanken står i tvättrummet bredvid köket så nu måste man stänga till där bara för att slippa höra detta ljud. Kan det vara detta att syret i vattnet är borta som gör det hela?
Skumt!!

Du har luftat ut så mycket så du har lägre tryck så du får lokal kokning runt elementen?

Tja, det är möjligt att jag kanske låg på ca 0.45 bar i somras, nu har jag ca 0.3 bar ( samma temp förutsättningar: övre tredjedelen uppvärmd till ca55 grad). Jag behöver ju inte ha så mycket tryck, har enplanshus.
Men du menar att denna trycksänkning kan göra att det låter mer?

Temperaturen då vatten går i kokning ändras ju beroende på trycket, så det låter väldigt sannolikt att det är där problemet ligger. Om jag inte missminner mig så är normaltrycket som man räknar med, 1 bar, det är vid det trycket som vatten kokar vid 100 grader.

ylven skrev:
Om jag inte missminner mig så är normaltrycket som man räknar med, 1 bar, det är vid det trycket som vatten kokar vid 100 grader.
När mato säger att han har 0,3bar så är det övertrycket han läser av inte absoluttrycket ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.