Hej,

misstänker att vfarvtalsregulatorn till min fläkt har gett upp.
Hur felsöker man en sådan?
Inkoppling enligt bifogad bild.
Jord saknas :) bara fas och nolla var med.

Tack på förhand! Elektrisk kopplingsschema för variabel hastighetsregulator till fläkt utan jordanslutning.
 
Vad har du för möjligheter (instrument och kunskaper) för att felsöka då?
Man kan tolka din text som att fläkten går med max fart och inte går att reglera ned?
Då är ju strömbanorna ok utan felet ligger i själva reglerdonet.
Utan att veta hur den är konstruerad, elektroniskt eller kondensator/transformatorstegad el dylikt är det svårt att ge vidare råd.
 
Fläkten låter inte som den gjorde förut.
Har känslan att den har svårt att varva upp.
Vid lägsta nivån på regulatorn hade jag 230v ut, vid högsta - 30v ut.
Jag har multimeter för att felsöka.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.