12 336 läst ·
70 svar
12k läst
70 svar
Varumärken, varför tillåts en del falla ihop av sina ägare?
Och får ett tag sen såg jag ett program där det (delvis?) handlade om Volvo/Geely.HEM2121 skrev:Ja, det inte de andras länders fel, utan det är den kravspecifikation de får från beställaren. Där det är angivet hur produkterna skall tillverkas och av vad och vilken kvalitén produkten skall besitta osv. Lågprisländer, det är arbetskraften som är billig. Produktens innehåll står beställaren för, antingen genom att leverera delar eller så köps delarna in efter beställaren kravspecifikation.
Och Geelys talesperson sa att på färdigproducerad bil är arbetskraftskostnaden bara ca 10%, så de såg ingen större anledning att av detta skäl lägga ner produktionen i Sverige.
Och jag tror att han kan ha rätt.
Nu är kanske en bil inte att jämföra med en skruvmejsel i och för sig ...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ja, för Volvo och en del andra bilmärken så är nog materialpriserna detsamma, för det mesta av bildelarna tillverkas redan i Fjärran Östern sedan många år tillbaka, delarna i bilen är väl det dyraste, så i för hållandet mellan arbetskraft och bildelar så blir det kanske inte mer än 10 % skillnad.Mikael_L skrev:Och får ett tag sen såg jag ett program där det (delvis?) handlade om Volvo/Geely.
Och Geelys talesperson sa att på färdigproducerad bil är arbetskraftskostnaden bara ca 10%, så de såg ingen större anledning att av detta skäl lägga ner produktionen i Sverige.
Och jag tror att han kan ha rätt.
Nu är kanske en bil inte att jämföra med en skruvmejsel i och för sig ...![]()
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Bahco liksom beltzer och flera välkänt bra märken ägs av SNAEUROPE AB som förmodligen inte släpper namnet till kinaskit, däremot är det väl möjligt att en del tillverkas där (som volvo tex...)13th Marine skrev:Bahco är väl idag i princip bara ett varumärke? Vilken kinatillverkare som helst kan väl få skriva Bahco på sina prylar så länge man betalar en licenskostnad, man kan ju hoppas att det ställs lite mer krav på produkten.
Inom elektronikbranschen så har ladorna köpt upp gamla klassiska märken, till exempel Centrum eller Luxor där man idag manglar ut budgetprylar. För ett tag sedan köpte jag en "Duka"-stekpanna för 99kr på CityGross.
De kommer kunna sälja på varumärket ett tag, tills folk inte längre förknippar märket med kvalitet.
när det gäller Luxor Scantic Lenco mfl. konkursade / nedlagda så är det ju fritt för vem som helst att branda sitt kinaskit med dessa namn som säljer för att det är ett bekant märke
När det gäller Fiskars så har de blivit enormt stora för att de erbjuder sina produkter i flera prissegment, dvs. Du Får Vad Du Betalar För, det är som vanligt där man inte vet kvaliten så måste man göra en egen bedömning, Biltema tex. har många väldigt bra verktyg men det finns även urdåligt skräp där
Håller med till fullo. Har jobbat ca 10 år i en bransch som har alla leverantörer i Asien och framförallt Kina. Med en bra konstruktion, 3D och 2D underlag och kvalitetsspecifikation så tillverkar kineserna fantastiska detaljer av väldigt hög kvalitet. Den låga kvaliteten på vissa av dagens maskiner är inte kinesernas fel. Det är istället giriga företag som köper in och brandar skitprodukter. Själv blir jag förbannad av skitmaskiner, elgigantens cykel på köpet cyklar och annat skräp. Inte för att jag nånsin skulle köpa skräpet utan snarare för att de tar mycket råmaterial från naturens resurser i anspråk men hamnar på soptippen inom 2 år.HEM2121 skrev:
Så har man också någon slags ekonomer som bara räknar minustecken och försöker minimera dessa oavsett vad dom kommer ifrån. Jag arbetade på ett lite större glasföretag när en dag verkmästaren kom och såg ovanligt förvirrad ut efter ett telefonsamtal. Det var vdn som ringt och sagt att vi köpte för mycket glas det var detsamma att vi hade sålt nästan allt vi köpt vi spenderade för mycket pengar på att köpa glas.
Sen så är det väl så att det är en mycket större marknad att sälja saker med sämre kvalitet till privatpersoner än att sälja dyra kvalitetsvaror till proffs.
Sen så är det väl så att det är en mycket större marknad att sälja saker med sämre kvalitet till privatpersoner än att sälja dyra kvalitetsvaror till proffs.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Tyvärr så lever en del ekonomer och en del andra i sin egen bubbla och dessa leker med siffror, eller planläggningar som ser bra ut på pappret men de har ingen helst verklighetsförankring. Utanför deras bubbla är det ett vakuum.Niq skrev:Så har man också någon slags ekonomer som bara räknar minustecken och försöker minimera dessa oavsett vad dom kommer ifrån. Jag arbetade på ett lite större glasföretag när en dag verkmästaren kom och såg ovanligt förvirrad ut efter ett telefonsamtal. Det var vdn som ringt och sagt att vi köpte för mycket glas det var detsamma att vi hade sålt nästan allt vi köpt vi spenderade för mycket pengar på att köpa glas.
Åter till ursprungsfrågan:
Jag ser två olika orsaker till att företag tillåter sina varumärken glida utför.
1. De tjänar pengar på kort sikt och skiter i hur det går på lång sikt.
2. De vet inte vad de håller på med.
Jag ser två olika orsaker till att företag tillåter sina varumärken glida utför.
1. De tjänar pengar på kort sikt och skiter i hur det går på lång sikt.
2. De vet inte vad de håller på med.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Detta är en av de stora anledningarna som gör att svenska uppfinningar hamnar utomlands. Svenska företag vill inte satsa pengar något som inte genererar garanterat pengar dagen efter.Eld skrev:
Jag tror helt ärligt på tvåan. Så fort man kan lite om något inser man att många människor är fascinerande dåliga på sina jobb.Eld skrev:
Tror att det är vi som konsumenter dom går och köper på lågprisaffärer som pressar ner priser och dom välkända märkena är tvungna att följa efter . När det gäller mat t ex fläskfilé så köper folk billigt skit från Danmark istället för att betala för en bättre produkt från Sverige.
Så det är nog vi dom är bovarna till att det blir mer skit på marknaden
Så det är nog vi dom är bovarna till att det blir mer skit på marknaden
Tror att ettan är det avgörande det är nästa bokslut eller kvartalsrapport som gäller.Eld skrev:
Mer exempel: Jag har elhandmaskiner (välanvända) som som är 40 år och fungerar bra tex av märken som Black o Decker eller Ryobi en ny maskin från dom idag tål knappt att användas.
Men dom kanske tjänar pengar det har jag ingen koll på.
Det är självklart vi konsumenter som har trissat priserna neråt. Vi vill inte betala för en T-tröja när man hittar den billigare på H-M. Samma med billigare mat lika så med verktyg.
Jag har en egen tes om varför vi inte vill betala för kvalitet och han heter Ingvar Kamprad. Han har förstört folks kvalitets medvetenhet och bland annat hur möbler skall se ut från vissa tids epoker då han vill spara pengar så "påminner" möbeln om en viss tidsepok vilket gör att tillslut tror herr och fru svensson att ja men så skall en profil från tidsepok bla bla se ut. Titta i länder där ikea inte har varit (skriver har varit det kommer) lika stora där finns fortfarande ett större kvalitets tänk tex usa och england.
En liten anekdot från verkliga livet. En tillverkare jag känner gör köper en produkt som i dag nästan uteslutande tillverkas för hand då det anses vara exklusivt. Men det har visat sig att den handtillverkade produkten inte klarar av den toleransen han vill ha. Så nu för tiden när han vill ha sin produkt med den kravspecifikationen han vill ha så får dom starta upp en robotiserad lina som monterar produkten. Grejen är att den robotiserade linan är tydligen väldigt mycket dyrare att ha/driva än att betala löner till arbetarna.
Det är helt galet att i dag så är lönerna i lågpris länder så billiga att det inte är lönsamt att köpa stora dyra robotar eller maskiner som kan göra bättre kvalitet. Och det gäller inte bara hans nich.
pär
Jag har en egen tes om varför vi inte vill betala för kvalitet och han heter Ingvar Kamprad. Han har förstört folks kvalitets medvetenhet och bland annat hur möbler skall se ut från vissa tids epoker då han vill spara pengar så "påminner" möbeln om en viss tidsepok vilket gör att tillslut tror herr och fru svensson att ja men så skall en profil från tidsepok bla bla se ut. Titta i länder där ikea inte har varit (skriver har varit det kommer) lika stora där finns fortfarande ett större kvalitets tänk tex usa och england.
En liten anekdot från verkliga livet. En tillverkare jag känner gör köper en produkt som i dag nästan uteslutande tillverkas för hand då det anses vara exklusivt. Men det har visat sig att den handtillverkade produkten inte klarar av den toleransen han vill ha. Så nu för tiden när han vill ha sin produkt med den kravspecifikationen han vill ha så får dom starta upp en robotiserad lina som monterar produkten. Grejen är att den robotiserade linan är tydligen väldigt mycket dyrare att ha/driva än att betala löner till arbetarna.
Det är helt galet att i dag så är lönerna i lågpris länder så billiga att det inte är lönsamt att köpa stora dyra robotar eller maskiner som kan göra bättre kvalitet. Och det gäller inte bara hans nich.
pär
Redigerat:
Ikea tog bort produktionen av Malmen i Sverige och då hade den svenska frabriken mycket mindre arbetskraft än var polackerna eller letterna har , gick inte att konkurrera fast vi hade mer robotar i Sverige .
Så ikea är ett typexempel på ett företag som skiter i sitt hemland och bara tänker på vinst
Så ikea är ett typexempel på ett företag som skiter i sitt hemland och bara tänker på vinst
Sen kanske kvalité märken också bidrar till att vi köper billigt, genom att ta orimlig bra betalt för sitt varumärke, det spelar ju ingen roll vilken bransch, Festool, Levis mfl grejerna är betydligt dyrare än sin kvalite, alltså inte prisvärda om man inte är fåfäng.
Jag har en till vän (haa ha har många vänner) som för i tiden har tillverkat åt bla ikea och per tillverkad del så fick dom uselt betalt men det blev å andra sidan galet stora volymer så det blev ändock vinst. Tydligen så är han väldigt hård i affärer herr Kamprad. Och ett sådant stort företag tänker självklart bara i pengar.