Tack för bra tips!D Fnurpen skrev:Tack så hemskt mkt! Jag hade nog kunnat skriva en bok men om man ska konkretisera vad jag tycker har varit viktigast förutom materialval som är högst objektivt vad man gillar så är det ytor. Exakt vad ska du ha varje yta till, behöver den verkligen vara så stor som man tror?
Med detta så planlösning efter behov inne som ute. Varje kvadratmeter kostar och kräver underhåll. Behöver man verkligen 3 extra sovrum för att man har gäster som övernattar en gång per år eller går det att lösa genom att flytta runt barnen tex.
Annars så gillar jag verkligen bra material som håller, det jag är mest nöjd med hemma är att man kan granska varenda del av huset överallt och allt är bra. Det finns inga ”aja det får bli så”. Detta kräver dock väldigt mkt av både beställare och entreprenör.
Och till sist, budget budget budget. Se till att du verkligen har realistiska priser. Det blir inte roligt om man höftar ihop kalkylen med en öl under västen och förståsigpåare på forum som ”minsann vet och byggde bla bla för x antal kr annars har du blivit lurad bla bla”
Gör också en känslighetsanalys, vad händer med din privatekonomi om du går 1, 2 och 3 miljoner över budget?
Håller med om materialval. Gillar också bra materialval av kvalitet och som är snyggt, men det är en avvägning också såklart för att hålla ner priset så gott det går.
Tycker du har gjort snygga lösningar som tex ingen tröskel in till toalett. Jag hade för mig att man var tvungen att ha det enligt säker vatten, men räcker väl antagligen med att det är tillräckligt fall mot golvbrunn antar jag. Fint hur som!
Precis! Finns massa grejer jag hade velat göra men som plånboken satte stopp för, finns liksom ingen övre gräns egentligen 🙂A Adamrenoverar skrev:Tack för bra tips!
Håller med om materialval. Gillar också bra materialval av kvalitet och som är snyggt, men det är en avvägning också såklart för att hålla ner priset så gott det går.
Tycker du har gjort snygga lösningar som tex ingen tröskel in till toalett. Jag hade för mig att man var tvungen att ha det enligt säker vatten, men räcker väl antagligen med att det är tillräckligt fall mot golvbrunn antar jag. Fint hur som!
Om jag inte missminner mig så räcker det med att det är 20mm mellan ovankant golvbrunn och ovankant klinker o dörr. Tröskel är ändå min uppfattning att det brukar sättas för att det såklart blir mkt lättare att dölja nivåskillnad mellan rummen. Sen så får man ju mellan rum där det ligger parkett göra avvägningen hur mkt man vågar frångå golvmanualen, golvet rör sig och det kan ju bli väldigt långa sträckor, blir extra känsligt när jag kör 8mm sockel och golvet krymper när det är torrt ( har faktiskt krupit fram 1mm på en vägg utanför sockeln under vintern men det kan jag leva med under några månader)
Håller på och bygger om mitt hus och är lite precis som vissa i tråden säger nördig kring kvalité och material, nu har jag ingen direkt övre gräns kring kostnaderna just nu... har du några nördiga grejer att dela med dig av som du valde bort eller skulle tagit om pengar inte var problemet? 
Bra jobbat, snyggt hus!
Bra jobbat, snyggt hus!
Tack! Gaggenau vario teppanyakihäll, lavastensgrill och induktion i kombo, dyrare ljudsystem, infällda belysningsskenor, utanpåliggande spottar utan täcklock, vola inbyggda blandare, fönster med ek invändigt mm mm. Sen finns det ju nivåer över detta, och sen en till nivå över det osv osvN Nr.1 skrev:Håller på och bygger om mitt hus och är lite precis som vissa i tråden säger nördig kring kvalité och material, nu har jag ingen direkt övre gräns kring kostnaderna just nu... har du några nördiga grejer att dela med dig av som du valde bort eller skulle tagit om pengar inte var problemet?
Bra jobbat, snyggt hus!
Då var det dags igen. Jag har tidigare i tråden nog nämnt att jag har haft som plan att bygga till huset (som stod klart april 2024) hela tiden. Anledningen är att det är prickad mark så jag fick avvakta slutbesked för att söka för en attefallstillbyggnad som får stå på prickad mark. Omständig och dyrt. Nu kommer sannolikt nya regler klubbas igenom under hösten och då får man göra en attefallstillbyggnad direkt i bygglovet vid nybygge. Men men, det är vad det är.
Har inte varit så sugen på att dra igång det tidigare men mkt att göra i livet men nu är det dags.
Tidsplan: ingen, tar det lite allt eftersom jag känner att jag vill och orkar. Tänkte att jag gör det mesta själv för att hålla ner kostnaden.
Mål: bygg till vardagsrummet 15m2. Om jag får till det på något bra sätt få med en golfsimulator så v-rummet får två funktioner. Spontant svårt då jag vill att det ska bli i stort sett osynligt när den inte används och vara enkel att få ut med slagduk, sarger mm. Men det får bli en bonus om det går. Har kollat på elektriskt utfällbara varianter men är inte dösåld på dom. Kanske bara köra en duk och någon form av tunga gardiner som kan dras fram men det viktigaste är att det blir snyggt och inte skvallrar om vad det är.
Började iaf i veckan med att stocka ut ca 5cm flis, har inte paddat denna. Verkar vara lite blandat om man gör det eller inte. Plattan är ändå pålad.
Har inte varit så sugen på att dra igång det tidigare men mkt att göra i livet men nu är det dags.
Tidsplan: ingen, tar det lite allt eftersom jag känner att jag vill och orkar. Tänkte att jag gör det mesta själv för att hålla ner kostnaden.
Mål: bygg till vardagsrummet 15m2. Om jag får till det på något bra sätt få med en golfsimulator så v-rummet får två funktioner. Spontant svårt då jag vill att det ska bli i stort sett osynligt när den inte används och vara enkel att få ut med slagduk, sarger mm. Men det får bli en bonus om det går. Har kollat på elektriskt utfällbara varianter men är inte dösåld på dom. Kanske bara köra en duk och någon form av tunga gardiner som kan dras fram men det viktigaste är att det blir snyggt och inte skvallrar om vad det är.
Började iaf i veckan med att stocka ut ca 5cm flis, har inte paddat denna. Verkar vara lite blandat om man gör det eller inte. Plattan är ändå pålad.
Kantelementen kom idag så passade på att ställa ut dem. Hur petiga brukar ni vara med passningen? Jag får ca 3mm diff i höjd över en sträcka på 3.2m och elementen blir inte perfekt dikt an överallt.
Hur petiga är yrkesfolk?
Hur petiga är yrkesfolk?
Jag är ingen yrkesmänniska, och därför tycker jag att allt skall vara exakt i våg 😆😆men har nu mera lärt mig att man kan justera ganska mycket vid gjutning. Gjorde formen till ett attefallshus och den var inte perfekt utan hade sina dalar men gjutaren (inte jag) fixade detta med sin laser och lite skills. 3 mm diff låter inte så mycket så min killgissning är att det är ok om man fixar det vid gjutningenD Fnurpen skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 186 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 186 inlägg
Så här byggde jag mina ytterväggar till mitt garage , välisolerat plus minimalt med köldbryggor .
Jag valde att sätta 10 mm cellplast mellan reglarna , behövs ju inte följas .
Man kan istället ta tex 145 x 45 + 70 x 45 reglar som separeras med tex klossar 45 x 45 , binds ihop med hålband , cc60 cm .
Hörnen består av 3 st 45 x 45 reglar (innerhörnen) detta för att minimera köldbryggor .
Körde sedan diffplast och 34 x 70 reglar (horisontellt) på insidan som installationsskickt
.
Jag valde att sätta 10 mm cellplast mellan reglarna , behövs ju inte följas .
Man kan istället ta tex 145 x 45 + 70 x 45 reglar som separeras med tex klossar 45 x 45 , binds ihop med hålband , cc60 cm .
Hörnen består av 3 st 45 x 45 reglar (innerhörnen) detta för att minimera köldbryggor .
Körde sedan diffplast och 34 x 70 reglar (horisontellt) på insidan som installationsskickt
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Du har alltså under 1mm per meter i diff, du behöver inte vara orolig.D Fnurpen skrev:
Gjorde klart cellplasten igår. Framåt så behöver jag lyfta panelen på gaveln och kapa bort en bit av kantelementet på befintligt hus samt att borra i några dubb i den gamla plattan för att minimera risken att de rör sig olika.
Lättaste hade varit att kapa bort 10 cm av panelen för att komma åt att gjuta men hade velat återanvända panelen på en del av tillbyggnaden då den nya kommer att behöva ett tag innan den åldrats likadant.
Lättaste hade varit att kapa bort 10 cm av panelen för att komma åt att gjuta men hade velat återanvända panelen på en del av tillbyggnaden då den nya kommer att behöva ett tag innan den åldrats likadant.
Nope, K ritningen säger att jag ska lämna 50cm bredd för kantbalken (pålad platta) vilket går emot montageanvisningen. Stod och resonerade kring det igår men såg inget annat sätt än detta.T Tjrex skrev:
Enda jag klurade på är vid gjutning om det kan påverka något men kunde inte se att det gör det då cellplasten ändå inte ger något tryck på kantelementen och man ändå börjar fylla balken.T Tjrex skrev:
Men tar gärna emot tips om någon anser att det blir knäppt då det är första gången jag gör det 😁