F
Jag har hängt här i alla år, och när man väl bygger nytt hus så blir det ingen uppdatering så här kommer en i tråd i efterhand!

Vi har bott i ett någorlunda stort hus strax söder om Göteborg sedan 2018, vi tröttnade på att vi levde på ca 40% av husets totala yta och det alltid var något att fixa ute som inne. Vi verkligen älskar vårat område så vi styckade tomten och ville downsiza.

Ambition: underhållsfritt och välplanerat
Teknik: BV med frikyla & pool 40, FTX
Storlek: 1 1/2 plan 135m2 Boa på pålad platta. Ska byggas till med 15m2 under våren 2025 då det är prickad mark på tomten och kommunen inte var villig att låta mig uppföra en attefallstillbyggnad direkt (a-tillbyggnad får stå på prickad mark)
Byggstart: november -23 för
Tänker att jag uppdaterar lite sporadiskt så kan man ju iaf låtsas att huset inte är färdigbyggt:)

Grävmaskin arbetar på en byggarbetsplats omgiven av gröna träd och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberedande arbeten under sommaren 23

Byggarbetsplats sedd från ett husfönster, med grusad mark, en grävmaskin och träd i bakgrunden, placerad söder om Göteborg.
Skapa konto

Sept -23, käckt att hålla span från det gamla huset

• Gilla
Johan Gunverth och 12 till
  • Laddar…
Hur långt ner går pålarna? Krävdes dom för att det var lerigt och risk för skred?

F
N naikon skrev:
Hur långt ner går pålarna? Krävdes dom för att det var lerigt och risk för skred?
Pålarna är 6-8m långa innan de når berg. Nu kommer jag inte ihåg jordlagren från geoundersökningen men det är generellt kass bärighet i marken i och runt Göteborg iom leran.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
F
Kantelement placerade på plats på en byggarbetsplats, redo för armering, med ett hus i bakgrunden och gröna omgivningar.
Skapa konto

Kantelement

Färdigt för armering,

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
F
Lite gjutning på det så är det så gott som klart att börja skicka upp lite väggar

• Gilla
Peter_Bromma och 5 till
  • Laddar…
F
Väggar och takstolar beställde jag från en firma i Kungsbacka. Alla fönster utom 2 skjutpartier + 1 fönster sitter i vid leverans. Utvändigt glesat och invändigt installationsregel. Jag jämförde att köra pre-cut och lösvirke men bedömde att detta blir billigast och säkrast då jag börjar bygget i november som generellt inte brukar bjuda på dunderväder.

Här ett besök på fabriken. Allt kapas av robot och sedan sätts ihop av montörer

Väggsektion med installerat fönster under tillverkning i fabrikslokal.
Skapa konto

Fabrikshall med träregelvägg under konstruktion, fönster monterat. Produktionsmiljö med verktyg och byggmaterial synliga i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV och 8 till
  • Laddar…
Smart med lite bredare regel längst ner i installationsskiktet.

F
Isolering, gips och OSB skivor staplade på en betongplatta för ett byggprojekt, med byggställningar och en kran i bakgrunden.
Skapa konto

På morgonkvisten 13nov så ställde vi ut isolering, gips och OSB på plattan innan väggarna kom. Så här i efterhand så skulle jag ha skippat isoleringen då den tog för mkt plats i huset. Men som alltid, lätt att vara efterklok :) slangarna som ni ser komma ur kantelementet är förberett för att dra golvvärme för en tillbyggnad som kommer denna vår. Huset ska byggas till med 15m2 då prickad mark ligger där och vi inte fick bygglov för att uppföra en attefallstillbyggnad direkt. Så nu får det bli mkt dyrare och jobbigare i efterhand.

Byggarbetsplats med staplad isolering, väggar som restes med en kran och olika byggmaterial spridda på marken framför en gjuten platta.
Skapa konto

Väggarna kom på morgonen, vi var 4 man som reste, tog ca 5h att få upp alla väggar
Byggnad under uppförande med takstolar uppe, omgiven av byggställningar och material, på en molnig dag.
Skapa konto

14 nov var takstolarna uppe, inkl råspont och papp, har dock ingen bild från när det är på plats den dagen, hade verkligen tur med vädret då det var helt regnfritt i två veckor från att vi började. Inte helt vanligt i Göteborg :)

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
F
Som en notis så pga mitt jobb så har en arkitekt jag jobbar med ritat huset utifrån våra önskemål och möjligheterna på den lilla tomten (400m2) samt att få det så bra som möjligt för bakomliggande hus som vi bodde i innan.
Detaljplanen tillåter bara 1 planshus så förutsättningarna har varit begränsande för vad man kan göra.

Sen blev det en delad entreprenad där jag handlade upp alla UE själv och köpte in materialet, jag tog alla som jag jobbat med tidigare som jag tycker är bäst.

• Gilla
4774
  • Laddar…
F

Hittade en film från insidan när luckorna är på väg upp. Bjälklaget är fanerbalkar av flera anledningar, stabilt, slipper synliga balkar i taket vån 1 eller behöva anpassa innerväggar, kommer även igenom med isolerade ventkanaler(kyla på tilluften). Ligger även en stålbalk men höjden gör att vi kan gå över med installationer över den. Sen är det spårad spånskiva och golvgips och fullisolerat. Bjälklaget är snudd på att likställa med att hoppa på ett betonggolv.

På filmen ser man också vad som ska bli en takterrass.

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Spannbandet, och smidigt att bygga nytt hus bredvid sitt nuvarande speciellt när man kör delad entreprenad och gör lite själv!

Enda jag reagerade över var den minimala tomten på 400kvm! Blir inte många kvadrat till grönyta och parkering.

Men med rätt placering av hus så kanske man utnyttjar tomten till fullo

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
F
L Lutte skrev:
Spannbandet, och smidigt att bygga nytt hus bredvid sitt nuvarande speciellt när man kör delad entreprenad och gör lite själv!

Enda jag reagerade över var den minimala tomten på 400kvm! Blir inte många kvadrat till grönyta och parkering.

Men med rätt placering av hus så kanske man utnyttjar tomten till fullo
Verkligen! Vi sålde det tidigare innan vi började bygga det nya och köparen var såklart väl inspelad på vad som skulle ske. Han såg det dock bara positivt och är en riktig drömgranne vilket var viktigt då vi ändå ska bo bredvid varandra och han ska bo vårt gamla hus. Jag kände dock att huset vet väldigt bra renoverat så där behövde jag inte oroa mig över att bli evigt ansvarig för problem:)

Tomten är liten men du kommer få se längre fram, det blev över all förväntan med ytor, tomten innan var 1500m2 och vi använde den typ aldrig, nu använder vi däremot hela tomten och verkligen utnyttjar allt! Ska tilläggas att jag var sjukt trött på att klippa gräs och fixa i trädgården.

då tomten är liten så tog vi hjälp av en trädgårdsarkitekt som ritade upp. Fokus var på sociala ytan i innerhörnet då jag hade svårt att få till det själv. Jag gjorde 3d modellen i sketch up och hon plottrade ut olika funktioner
Illustration av en trädgårdsdesign med grönska, uteplats, biluppfart, och ett modernt hus, skapad utifrån en trädgårdsarkitekts ritning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Rickard.lj och 7 till
  • Laddar…
F
Person arbetar med att montera ett takfönster i ett rum under inredning, stående på en stege, omgiven av träpanel och isolering.
Skapa konto

Fönstermontage! 4 takfönster från Velux och 2 specialare med schükoprofiler.

Bygge med två arbetare, installation av fönster och träpanel på husfasad, ställning runt huset, flera verktyg och material synliga.
Skapa konto

Panelen började spikas, jag vägrar måla hus igen så den är endast behandlad med järnvitriol. Kollade massa andra alternativ men inget som jag kände mig trygg med skulle funka. Färgen blir förhoppningsvis fint silvergrå om några år eller så blir det mer brunaktigt, vem vet.

Närbild av träpanel monterad med synliga spikhuvuden, behandlad med järnvitriol, väntas få silvergrå färg över tid.
Skapa konto

Panelen handspikas mot laser med lågkullrig syrafast kamspik. Vet inte hur många jag spikade i 10 minusgrader med värmepads i handskarna men tror det gick åt runt 10-15 tusen. Har förträngt 😁Sjukt tidsödande. Ingen normal människa förstår skillnaden men för mig spelar det roll och ska det va så ska det va. Spiken blir ju ändå synlig för evigt
Fasad av träbehandlad med järnvitriol, med takfönster och fönster med schükoprofiler under byggnation. Scaffold i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 13 till
  • Laddar…
F
Ytterdörr i ljust trä med dolda gångjärn monterad under byggprojekt, omgiven av isolerad vägg. Ett litet fönster syns bredvid dörren.
Skapa konto

2v in i bygget så monterades ytterdörren jag beställde från ett snickeri i Småland som även levererar innerdörrarna. Den nördige ser att den har dolda gångjärn
Person installerar isolering i ett bjälklag på ett takfönster med trästruktur. Rörsystem syns mitt i rummet.
Skapa konto

Fullisolering av bjälklag, lite överkurs kanske men gött att döda så mkt ljud som möjligt i bjälklaget från barnrummen

3e veckan är installationerna på plats i bjälklaget och spånet börjar läggas ut. Det lilla fönstret som skymtas hamnar i stora sovrummet är bara till för att ge lite solkatt när morgonsolen står på den sidan

• Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
F
Lite trixigt med ventilationen (ftx) då vi har 90graders vinkel i nock, dvs normalt bygger man en liten platt uppe för att dölja installationer och nockbalk men jag ville ha en krispig 90 gradare i taket :)

FTX-ventilation i tak med 90-graders vinklar, synlig nockbalk, och pågående byggprojekt. Golv av golvspån delvis upplagt för badrum.
Skapa konto
Under en sned taknock finns en svart ventilationsrör med 90-gradersvinkel och material huller om buller, golvspån saknas vid ett sänkt område.
Skapa konto

Där ni ser att det saknas golvspån är badrum och nivån är sänkt ett par cm för att klinker och parkett ska mötas tröskelfritt

• Gilla
4774
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.