Ja, vart kan man köpa kuttrspån? Helst i Karlstadstrakten

Leta efer hyvlerier i telefonkatalogen. Det är där man "tillverkar" kutterspån.

Jag som har slängt 100-120 säckar....:)

Totte_S
Tänk på att kutterspån som används till strö hos hästar ofta är av hög kvalitet, såtillvida att det inte ska innehålla en massa spån och andra småpartiklar, pga hästarnas luftrör inte mår så bra av detta.
Därför lär nog priset för hästströ ligga en aning högre än priset för spill på en såg/hyvleri.

;D

Mathias.... klok Du, jag dåre...fylla väggar med mina!

Helena med
Sverige Stugan

vonSassen skrev:
;D

Mathias.... klok Du, jag dåre...fylla väggar med mina!

Helena med
Sverige Stugan
Här ser du varför jag slänger ut kuttret.......jag hoppas verkligen du klarar dig från detta: :-/

Så här ser det ut i en mellanvägg efter 58år:

kutterspan.jpg

Ihopsjunket till hälften ungefär!

Ta upp ett hål och fyll på med mera spån eller blås in någon cellulosabaserad lösull och du kan vara lugn i minst 58 år till. Är man lycklig nog att ha ett hus utan mineralull och plast skulle åtminstone inte jag "kontaminera" det.

Benno skrev:
Ta upp ett hål  och fyll på med mera spån eller blås in någon cellulosabaserad lösull och du kan vara lugn i minst 58 år till. Är man lycklig nog att ha ett hus utan mineralull och plast skulle åtminstone inte jag "kontaminera" det.
He, jag är på god väg att bli av med denna hemska form av trä.....:)

Om det vore så att det räckte med att göra detta var 58år så vore det väl en sak. Hur länge tror du att det sett ut så här? Kanske inte så kul att borra 90 hål i väggen vart tionde år.... ;)

Mogge skrev:
Spånväggar brukar ha stående reglar så det är öppet hela vägen uppifrån... en sån vägg går att fylla på uppe från vinden. Men på Mathias bild ser det ut som liggande reglar... Hur fick dom dit spånet från första början??  ???
I huset, ursprungligen ett Borohus modell 70 tror jag, är alla väggelement prefabriserade moduler. Jag gissar att man spikat ihop modulen och därefter fyllt från sidan, för att avslutningsvis spika ihop vägmodulen helt.

:(

I mitt hus - Sverige Stugan är det "öppet" uppifrån och ner, men de tvärreglar (som håller väggreglar för inner- och ytterväggar m.m.) hindrar ändå spånen att "trilla ner" på ett naturligt sätt, vilket jag visar på min hemsida med olika bilder
http://passagen.se/femana

Det behöver inte ta många år för att det som bilden visar ska hända:
modulväggarna behöver bara transporteras till byggplatsen, när de monteras ihop, när innerväggar spikas ihop, när man ö.h.t. arbetar med spik och hammare i huset
så "sätter sig" spånen i klumpar och bildar håligheter i väggarna med kallras som följd!

Men, einpajo, Du har inte sagt vad Du ska ha det till?

Helena med
Sverige Stugan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.