15 341 läst ·
41 svar
15k läst
41 svar
Vårt drömhus blev en mardröm!
Medlem
· Blekinge
· 12 531 inlägg
Källare är alltid att föredra. Även om du inte använda källaren alls har du 2 m skyddsavstånd till fukt i golvet/väggarna.T tapetväck skrev:
Mina grannar byggde ut med en grund av leca men valde att fylla utrymmet med grus. Idioter!
Jag ville uppmuntra TS att ta hand om sin källare som tycks ha källarproblem som behöver tas omhand. Jag kan "rekommendera" en grundlösning som jag skulle föredra, men har det med saken att göra? Det handlar vanligen om platsekonomi när man bygger, och då är källaren utmärkt. TS verkar ha ett utmärkt hus som de gillar.T tapetväck skrev:
Nu va det ju precis det jag menade. Att dolt fel endast ska användas i termen att säljaren möjligen har döljt ett fel. Inte dolt fel i bemärkelsen av jordabalken. Var kanske otydlig med hur jag formulerade mig då det verkar misstolkats.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 24 031 inlägg
Jordabalksbetydelsen är den gängse. Vill du ändra hur ord ska brukas kommer folk missförstå dig.
QED
QED
Vissa har visst svårt att läsa och förstå en text. Precis det du påpekar är exakt det jag påtalade i mitt första inlägg. Folk tror mer än sällan att dolda fel är likt en vanlig villaförsäkring och vill ha ersättning på allt som de hittar efter affären. Och då försökte jag vara tydlig i att om orden dolt fel i just detta ärende används så är det ju bara i bemärkelsen att säljaren kan ha dolt ett fel/skada och på så vis inte uppfyllt sin upplysningsplikt.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 24 031 inlägg
Ja, och jag är i ditt fall tydligen en av dem.Rohax skrev:
Det kan jag överhuvudtaget inte se. Om något synes du dra iväg långt åt andra håll med tveksamma uttalanden även om upplysningsplikten.Rohax skrev:
Vore källare gratis så skulle de flesta ha en. Till förråd, tvättstuga och verkstad är det perfekt. Man bara undviker att ha trä/kartonger osv direkt mot golv eller ytterväggar. Vill man lyxa till det så kan man köpa en avfuktare och köra på sommaren om fuktigheten drar iväg. Ju naknare golv och väggar man kan stå ut med desto mindre är risken för problem. Väljer man däremot att inreda så ska man läsa på ordentligt och man får stå sitt kast.
Vi har ett hus med källare från 1970, dränerad för 15 år sedan. Ventilerat golv med golvvärme i större delen. Gillestugan/hembion är favoritutrymmet för hela familjen när man tröttnar på värmen sommartid. Inga fuktproblem eller "källarlukt". Älskar att ha en källare för både umgänge, förvaring och gigantisk tvättstuga.Farstatjej90 skrev:
Källare har börjat bli som asbest i huvet på svenskarna... Folk gör trådar oavbrutet på forumet när det står "fukt i källare" på besiktningsprotokollet. Det är som att bli orolig för att det skulle stå "ljust" i vardagsrummet. Och precis som vardagsrum finns det vissa saker man kan och inte kan göra där. Man kan inte duscha i vardagsrummet, det gör vi i badrummet som är anpassat för det.
Källare som används rätt har i allmänhet inga problem. Man kan inte göra ett vardagsrum av en normal källare..
Och att dränera en källare "torr" kanske man kan göra men jag förstår inte vitsen....🤔
I would really appreciate some guidance from people who may have experience with hidden water damage or property disputes in Stockholm.
1. Finding a company for a repair quotation
I am having a very hard time finding companies that are willing to inspect the basement and provide a quotation for the repair work. I have contacted around 15 companies through Google and other searches, and many either decline the job or stop responding after hearing about the previous water damage and possible mold issue.
Can anyone recommend a serious company in Stockholm that can handle basement moisture/water damage repairs and provide a written quotation?
2. Future sale of the house
If I decide to sell the house in a few years, do I have to disclose this previous water damage even though it did not occur during my ownership and was only discovered after we moved in?
How does this usually affect the sale value? I am trying to understand whether repairing everything properly and documenting it can reduce the financial impact.
3. Legal action and lawyer recommendations
The insurance company has declined compensation because they believe the problem is related to conditions that existed before the purchase and were not disclosed by the seller.
In your experience, is this the type of case that is worth taking to a property lawyer (dolt fel / hidden defect)? If anyone has recommendations for a good real-estate or property dispute lawyer in Stockholm, I would be very grateful.
If you have gone through something similar, please share what you did, what helped, and what you would do differently today. This situation has been very stressful for our family, and any practical advice would mean a lot. 🙏
1. Finding a company for a repair quotation
I am having a very hard time finding companies that are willing to inspect the basement and provide a quotation for the repair work. I have contacted around 15 companies through Google and other searches, and many either decline the job or stop responding after hearing about the previous water damage and possible mold issue.
Can anyone recommend a serious company in Stockholm that can handle basement moisture/water damage repairs and provide a written quotation?
2. Future sale of the house
If I decide to sell the house in a few years, do I have to disclose this previous water damage even though it did not occur during my ownership and was only discovered after we moved in?
How does this usually affect the sale value? I am trying to understand whether repairing everything properly and documenting it can reduce the financial impact.
3. Legal action and lawyer recommendations
The insurance company has declined compensation because they believe the problem is related to conditions that existed before the purchase and were not disclosed by the seller.
In your experience, is this the type of case that is worth taking to a property lawyer (dolt fel / hidden defect)? If anyone has recommendations for a good real-estate or property dispute lawyer in Stockholm, I would be very grateful.
If you have gone through something similar, please share what you did, what helped, and what you would do differently today. This situation has been very stressful for our family, and any practical advice would mean a lot. 🙏
Har ni börjat öppna upp / riva ut? Är omfattningen på problemen oklar så är det nog svårt att få en offert på åtgärder. Har du någon bra tanke om vad som har orsakat skadorna?
Tyvärr låter det som att du blev lurad av säljaren. På vissa platser är det halvt omöjligt att ha inredd källare, på andra inga större problem men alltid en viss risk.
Tyvärr låter det som att du blev lurad av säljaren. På vissa platser är det halvt omöjligt att ha inredd källare, på andra inga större problem men alltid en viss risk.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden