Alla uttag (vägguttag, golvuttag, lamputtag, mm) i samma rum måste vara antingen ojordade eller jordade.
I ett rum med vattenburen värme så bör uttagen vara jordade även om uttagen från början varit ojordade.
I ett kök ska alla uttag vara jordade, det har varit krav på det sedan iaf slutet av 60-talet.
När man "idag" öppnar upp mellan kök (som har jordade uttag) och matplats/vardagsrum (som fram till 90-talet fick vara ojordade) så krävs det att alla uttagen i det "nya" rummet blir jordade.
Jag tror det blir svårt att sätta dagens strömbrytare i/på dörrfodren, det du antagligen behöver göra är att montera "senildosor"/renoveringsdosor bredvid dörrfodret och spåra upp till taklisterna.