S johd01 skrev:
Har installerat mekaniskt frånluft men känns som jag skulle velat ha ett ftx också, men har ingen plats på vinden så det känns som för dyrt projekt. :)
Vi har vårt FTX-aggregat installerat i tvättstugan, ovanför varmvattenberedaren:
FTX-aggregat installerat ovanför en varmvattenberedare i ett rum med lutande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en motströmsvärmeväxlare, som Fresh tyvärr har slutat sälja.
Sedan går rördragningen i vindsbjälklaget och i ena kattvinden.

• Gilla
EllakN
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Installerat, injusterat och klart då hoppas jag?

Det går att bygga ett luftcirkulationssystem likt luftvärme om man verkligen vill ha ordentligt värmeombyte, annars tycker jag öppna dörrar är effektivare än FTX spridningen. Tilluftstempen på mitt aggregat brukar ligga strax under rumstemperaturen
Offerten inkluderar komplett installation av FTX-Ventilation med aggregat Östbergs Heru
130S placerat på vind. Isolering ingår.
Ljuddämpare monteras på till- och frånluftsstam efter aggregatet samt mellan sovrum.
Ventilationen för övervåning sker genom kanaldragningen på vind. Kanalerna dras ut till
respektive till- och frånluftspunkt och avslutas med don.
För ventilering av hela fastigheten dras till- och frånluftsstammar ner till källarplan. Vart
dessa kanaler dras ner samordnas med kund på plats.
Alla till- och frånluftskanaler som dras inom kalla utrymmen isoleras med 50mm
värmeisolering.
Ute- och avluftskanaler isoleras med kondensisolering och går ut genom tak via
kombitakdon i kulör tegelröd eller svart.
I offert ingår injustering, driftsättning samt protokoll.

Utan tillsatsvärme lär ett FTX-aggregat rent krasst sänka innetemperaturen, då verkningsgraden är under 100%.

• Gilla
0rbitt och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Utan tillsatsvärme lär ett FTX-aggregat rent krasst sänka innetemperaturen, då verkningsgraden är under 100%.
Med tillsatsvärme, menar du element värmepump mm?

hordak
Installerade ett system i vårt förra hus, 125 kvm i två plan. Valde då ett Östberg Heru 100S som placerades på vinden. Draget fanns redan rör för mekanisk frånluft från våtutrymmen och tvättstuga, med fläkt i ventilationshuv på taket. Kopplade bort huven och anslöt istället till aggregatet. Drog nya rör (isolerstrumpa 100 mm) för tilluft på vinden till varje sovrum på övervåningen, samt genom en garderob till vardagsrum på nedervåningen.
Lånade en flödesmätare av lokala ventilation-/sotningsfirman och justerade in motsvarande 0,3 l/s/kvm, totalt ca 38 l/s. La ett något undertryck, så frånluften ca 42 l/s. Landade på fläkthadtighet på runt 50%.
I ”nya” huset (sedan tre år), föll valet på ett större aggregat eftersom ytan blev dubbelt så stor, Heru 130S, även det placerat på vind. Dock hade huset endast självdrag, så jag använde några kanaler i murstocken, där det drogs slang till nedervåning och källare. För övervåning dragning på vind enligt ovan.
Satsade på bra tilluftsdon av metall som medgav låga tryckfall och låg ljudnivå. Utöver detta fasta ljuddämpare vid aggregatet, samt flexibla vid varje tilluftsdon. Luftfuktigheten i sovrummet gick från ca 60-65% efter en natts sömn och med kondens på insidan av fönstren, till runt 35%. Fläktarna går på 49 respektive 53%.
Kontentan är att om du har tid, lust och tummen någorlunda på rätt ställe, kan du fixa detta själv. Kostnaden för mig i första huset landade på ca 30000 kr, i det andra tog jag hjälp av ovan nämnda firma för öppning och slagdragning i murstocken, och med ett större aggregat landade kalaset på ca 50000 kr.

• Gilla
Hamahang och 2 till
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Med tillsatsvärme, menar du element värmepump mm?
Tillsatsvärme i FTX-aggregatet. Systemet suger ut inneluften och tar in (kall) uteluft och värmer den i en värmeväxlare som får sin värme av frånluften.

hordak
E etompau skrev:
Helt sant, dock i betydligt mindre grad än om man tar in utomhustempererad luft ouppvärmd genom friskluftsventiler/fönster på glänt. Vid runt -20 grader ute, får jag 17 grader på tilluften utan eltillsats påslagen, då med 21 grader inomhus. Så isolering är bra att ha :)

• Gilla
etompau
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Då borde man väl anta att med ett FTX system skulle vi även kunna få varmare klimat inomhus i hela huset då det blir värmeåtergivning via ftx systemet?
Ja, det tycker jag stämmer bra!
Vår luftvärmepump sitter i hallen över ytterdörren, och det är öppet mot vardagsrum/matplats och kök.
Ritning över en bostads planlösning som visar placering av luftvärmepump över ytterdörren i hallen.
Skapa konto

I hallen blir det naturligtvis varmt och gott, så kläder och skor torkar bra, men det blir lagom varmt, 20 - 21 grader in i minsta vrå.

E etompau skrev:
Tillsatsvärme i FTX-aggregatet. Systemet suger ut inneluften och tar in (kall) uteluft och värmer den i en värmeväxlare som får sin värme av frånluften.
Brukar detta vara standard på nyare system?

Om vi nu kolla på offerten på 118 000:-
Där ingår Östberg HERU 130 S, har den tillsatsvärme?

A Ace83 skrev:
Brukar detta vara standard på nyare system?

Om vi nu kolla på offerten på 118 000:-
Där ingår Östberg HERU 130 S, har den tillsatsvärme?
Det ska vara standard. Annars blir det problem på vintern och vid minusgrader. Dock vill man i det längsta undvika att använda denna tillsatsvärme, detta pga elförbrukningen.

En reflektion, hus från 70-talet är inte kända för att vara de mest energieffektiva och varma husen. Byggstandarden och principen utgick från billig elvärme som kunde brassas på när det blev kallt. 20 öre/kWh all inclusive, gav denna möjlighet.

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Ljuddämpare monteras på till- och frånluftsstam efter aggregatet samt mellan sovrumen
Snåla inte med ljuddämpare. När vi gjorde vår installation satte vi en lite ljuddämpare innan varje tillluft och från luft.

• Gilla
pemu och 2 till
  • Laddar…
V viggen_l skrev:
Snåla inte med ljuddämpare. När vi gjorde vår installation satte vi en lite ljuddämpare innan varje tillluft och från luft.
Exakt, vill inte ha något system som brummar och låter

Jag har en vattenburen eftervärmare i mitt system kopplat till luft-vatten värmepumpen så jag kan köra värme och kyla på ventilationsluften. Hade vart bra om du hade en sådan värmepump

• Gilla
0rbitt och 2 till
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Ni som har ftx, hur mkt har ni betalat?

Fått en offert på 118 000:-
Det beror mest på hur många ut och in ventiler samt storlek på aggregat. Hur många rum och av-till ventiler?

Abbe W Abbe W skrev:
Det beror mest på hur många ut och in ventiler samt storlek på aggregat. Hur många rum och av-till ventiler?
Ritning av ett hus med markerade punkter för ventilationssystem inklusive tilluft, paxfläkt och värmepump.
Skapa konto

Vit Paxfläkt monterad i taket bredvid en elkontakt och ett stängt fönster i ett rum.
Skapa konto

1=tilluft i fasaden
2= tilluft i fasaden
3= se bild, från luft antar jag
4= paxfläkt
5= paxfläkt
6= luft/luft värmepump

Spaltventiler på fönster

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.