F
H hempularen skrev:
Då är det något fel på den. Den fuktiga luften skall bara cirkulera inne i tumlaren, och släppa ifrån sig fukten i kondensorn (tror jag den kallas), på varje varv. Men det skall vara helt tätt mellan fuktig luft och rummet. Kondensorn kyls av rumsluft som fläktas igenom på den torra sidan, och kommer ut uppvärmd, men torr.
Precis.

Sen kan man komplicera kalkylen ytterliggare om man har frånluftsvärmepump eller FTX. 😆

H hempularen skrev:
Då är det något fel på den. Den fuktiga luften skall bara cirkulera inne i tumlaren, och släppa ifrån sig fukten i kondensorn (tror jag den kallas), på varje varv. Men det skall vara helt tätt mellan fuktig luft och rummet. Kondensorn kyls av rumsluft som fläktas igenom på den torra sidan, och kommer ut uppvärmd, men torr.
Jag hade uppfattningen att det då var en värmepumpstorktumlare. Min har en värmeväxlare mellan tilluft och frånluft där en del av vattnet kondenseras. Men den släpper fortfarande frånluften något avfuktad ut i rummet. Jag trodde att det var vad som kallas kondenstorktumlare. Men det kanske finns fler lösningar.

S
Om inte maskinen är gratis i inköp går den aldrig att räkna hem.

Det är extremt sällan det går att räkna hem ett förtida byte av vitvaror för att de nya drar lite mindre ström. För de kommer också gå sönder snabbare.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Har en frånluft som får rulla på tills den ger upp, står dessutom i en källare så lite extra ventilation ibland.
Räknar aldrig på vitvaror annat än när något går sönder och dess ålder.
Och tar du 8 000 kr som ts hade som pris kontra att låta dem stå på något sparande, blir det åtminstone några kronor till att räkna med.

Redigerat:
  • Gilla
Bill Algö
  • Laddar…
Hade värmepumpstumlare 2013-17, kommer troligtvis aldrig skaffa en sån igen.
*Kondensor som ingte gick att plocka bort.
*Torkade typ aldrig tvätten helt.
*Gav inte den där goa värmen i tvättstugan.
Om de kommer regler som gör att kondenstumlare inte får säljas, ska jag köpa på mig en eller 2 extra.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
S
En ny kommer inte hålla i 20 år så behåll den du har tills den går sönder och inte värd att laga.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag hade uppfattningen att det då var en värmepumpstorktumlare. Min har en värmeväxlare mellan tilluft och frånluft där en del av vattnet kondenseras. Men den släpper fortfarande frånluften något avfuktad ut i rummet. Jag trodde att det var vad som kallas kondenstorktumlare. Men det kanske finns fler lösningar.
Nej i en kondenstumlare sitter det ett direkt elelement som värmer luften inne i tumlaren. Luften fläktas igenom den blöta tvätten, och därefter förbi kondensorn. Som relativt sett är kall, vatten kondenserar där när den varma fuktiga luften kyls av. Luften värms upp igen osv. På kondensorns torra sida fläktas rumsluft som kyler kondensorn, den luften kommer då ut uppvärmd i rummet. Men är alltså aldrig i kontakt med den fuktiga luften. De två luftströmmarna går på var sin sida om en plåt.

I värmepumpstumlaren är funktionen densamma, men istället fär att kyla kondensorn med luft från rummet så kyls den av värmepumpen, värmepoumpens kalla sida (tänk kylskåp) kyler kondensorn, den varma sidan värmer upp luften igen innan den får strömma igenom den blöta tvätten. Så man återanvänder alltså värmeenergin från kondensorn till att åter värma upp luften inne i tumlaren. Det blir bara lite spillvärme fråm processen som kommer ut i rummet.

Om du får ut fuktig luft i rummet så är det troligen någon tätning i kondensorn som inte håller tätt, så att fuktig luft kommer ut.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
En kondenstumlare är en kondenstumlare oberoende om det sitter en elpatron eller en värmepump i den.

En kondenstumlare med elpatron värmer upp rummet den står i mer än en med värmepump.

En kondenstumlare med elpatron har oftast (alltid?) en löstagbar korsströmsväxlare, detta medför att det lättare kan bli luft-/fuktflöde mellan de två sidorna.

• Gilla
[SH] och 2 till
  • Laddar…
B blork skrev:
Har en 20 år gammal kondenstorktumlare. Har inte mätt förbrukningen men peak är 2000w. Bollade lite LLMs ang förbrukning, Om vi leker med tanken att elen kostar 4kr per kwh och vi tumlar 4h i veckan:

• Gamla tumlaren: ~416 kWh/år, ~1 664 kr/år.
  • Värmepumpstumlare: ~104 kWh/år, ~416 kr/år.
  • Du sparar ungefär 312 kWh och ~1 248 kr per år med värmepumpstumlare
Nu finns ju värmepumpstumlarna i alla möjliga prisklasser. Men om vi tänker oss en maskin för 8000kr så tar det ca 6.5 år då den är betald. Är det lönt att uppgradera? Håller värempumpstumlarna mer än 7 år?
nej
värmepumpstumlare är mer nyckfulla och ett skit att hålla i trim över tid

A Avemo skrev:
Gör bara inte misstaget att tro att allt kommer huset tillgodo ens mitt i vintern.
jodå

A AndersS skrev:
Har en frånluft som får rulla på tills den ger upp, står dessutom i en källare så lite extra ventilation ibland.
Räknar aldrig på vitvaror annat än när något går sönder och dess ålder.
Och tar du 8 000 kr som ts hade som pris kontra att låta dem stå på något sparande, blir det åtminstone några kronor till att räkna med.
frånluft is the shit håller hur länge som helst, torkar snabbast, värmer upp källaren gratis
inga djävla kondensorpaket att att hålla rent

S sinuslinus skrev:
En ny kommer inte hålla i 20 år så behåll den du har tills den går sönder och inte värd att laga.
+30

F
B Bill Algö skrev:
frånluft is the shit håller hur länge som helst, torkar snabbast, värmer upp källaren gratis
inga djävla kondensorpaket att att hålla rent
Värmer det upp mycket när man ändå blåser ut det?

H hempularen skrev:
Nej i en kondenstumlare sitter det ett direkt elelement som värmer luften inne i tumlaren. Luften fläktas igenom den blöta tvätten, och därefter förbi kondensorn. Som relativt sett är kall, vatten kondenserar där när den varma fuktiga luften kyls av. Luften värms upp igen osv. På kondensorns torra sida fläktas rumsluft som kyler kondensorn, den luften kommer då ut uppvärmd i rummet. Men är alltså aldrig i kontakt med den fuktiga luften. De två luftströmmarna gåt på var sin sida om en plåt.

I värmepumpstumlaren är funktionen densamma, men istället fär att kyla kondensorn med luft från rummet så kyls den av värmepumpen, värmepoumpens kalla sida (tänk kylskåp) kyler kondensorn, den varma sidan värmer upp luften igen innan den får strömma igenom den blöta tvätten. Så man återanvänder alltså värmeenergin från kondensorn till att åter värma upp luften inne i tumlaren. Det blir bara lite spillvärme fråm processen som kommer ut i rummet.

Om du får ut fuktig luft i rummet så är det troligen någon tätning i kondensorn som inte håller tätt, så att fuktig luft kommer ut.
problemet är att vp-tumlaren inte ger samma värme och därmed tar längre tid på sig
däremot är de bra i små utrymmen som värms upp av konventionella kondenstumlare och får där med sämre kondensering

F Fideliox skrev:
Värmer det upp mycket när man ändå blåser ut det?
beror på hur man löser det med slangarna

jag kör utan slang för tvätten är välcentrifugerad och en liten tillförsel av fukt under den torra perioden är tillnytta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.