1 329 läst ·
47 svar
1k läst
47 svar
Värt att byta kondenstorktumlare till värmepumpstorktumlare?
Sida 1 av 4
Har en 20 år gammal kondenstorktumlare. Har inte mätt förbrukningen men peak är 2000w. Bollade lite LLMs ang förbrukning, Om vi leker med tanken att elen kostar 4kr per kwh och vi tumlar 4h i veckan:
- Gamla tumlaren: ~416 kWh/år, ~1 664 kr/år.
- Värmepumpstumlare: ~104 kWh/år, ~416 kr/år.
- Du sparar ungefär 312 kWh och ~1 248 kr per år med värmepumpstumlare
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Du får tumla 8 timmar i veckan och halvera breakeventiden .... ) Mer än 6,5 år? Grundar inte min åsikt på någon statistik men jag tror inte det. Vitvaror har inte blivit bättre sista åren. Bara billigare. Dom första generationen av vitvaror med värmepumpar i sig fungerade riktigt dåligt, filter som satte igen som inte var servicebara av konsument etc. etc. Men de kanske lärt sig något? Vitvarutillverkare vill väl producera maskiner som håller 10-15 år som konsumenter aldrig behöver byta.....not.
Jag skulle tro att du ligger lite högt i din gissning av energiförbrukning på den gamla maskinen. Den drar troligen inte full effekt hela tiden. Sedan ser det ut som att du satt ett extremt högt elpris. Visst har el blivit mycket dyrare. Men 4 kr/kWh måste väl vara något av en extrem?
Min inställning är att om jag måste köpa en ny torktumlare är det högst intressant att få en med låg förbrukning. Men inte värt att byta i förtid av bara den orsaken.
Min inställning är att om jag måste köpa en ny torktumlare är det högst intressant att få en med låg förbrukning. Men inte värt att byta i förtid av bara den orsaken.
Ja, antagligen ligger den inte på 2000w hela tiden, har inte orkat mäta.A Avemo skrev:Jag skulle tro att du ligger lite högt i din gissning av energiförbrukning på den gamla maskinen. Den drar troligen inte full effekt hela tiden. Sedan ser det ut som att du satt ett extremt högt elpris. Visst har el blivit mycket dyrare. Men 4 kr/kWh måste väl vara något av en extrem?
Jag satte 4kr för att räkna med moms, fasta avgifter mm sen har jag rörligt pris här i skåne.
Nej antagligen inte värt att byta en fungerande maskin då.
Glöm inte att vintertid kan du tillgodogöra dig spillvärmen från tumlaren med.... Det komplicerar kalkylen, men jag tror att tumregeln att man tjänar bara pengar på att välja rätt när man ändå måste ersätta. Att byta ut inte ger någon eller mycket liten besparing.
Och även om man har med fasta avgifter ligger påslaget under 1 kr/kWh för mig inklusive alla rörliga och fasta avgifter (exkluderar endast spotpris + moms på den).A Avemo skrev:
2 kr är rimligare att räkna med. Kanske 2.50 i Skåne
Det finns ju två saker att hålla isär här. Pratar vi en kondenstorktumlare utan anslutning för frånluften till utsidan av huset blir givetvis värmen kvar inomhus. Men det betyder inte att den fördelar sig jämnt i huset. Förlusterna ökar eftersom temperaturen stiger i tvättstugan. De flesta vill inte ha torktumlaren på en central plats med god cirkulation till resten av huset. Dessutom är det vanligt att värma huset med något billigare än direktel.Byurn skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Nej men det gör som sagt kalkylen komplicerad. Men tittar man på databladen för några slumpvalda tumlare med eller utan värmepump. Så ser det ut som deklarerad förbrukning per torkning skiljer ca 50%. Du kommer alltså bara att spara ca 50% av elförbrukningen du har på din nuvarande tumlare.A Avemo skrev:
Det komemr definitivt inte att löna sig att byta bara för besparingen. Och troligen är det gränsfall om det lönar sig att välja värmepumpstumlare när du ändå byter maskin.
OK din nuvarande tumlare är 20 år gammal, men jag tvivlar på att den är speciellt mycket sämre vad gäller energiförbrukning jämfört med en ny kondenstumlare.
Hur lång garantitid har den? Det är det enda rimliga att gå efter då vitvaror idag har otroligt kort livslängd (kan ha)B blork skrev:Har en 20 år gammal kondenstorktumlare. Har inte mätt förbrukningen men peak är 2000w. Bollade lite LLMs ang förbrukning, Om vi leker med tanken att elen kostar 4kr per kwh och vi tumlar 4h i veckan:
Nu finns ju värmepumpstumlarna i alla möjliga prisklasser. Men om vi tänker oss en maskin för 8000kr så tar det ca 6.5 år då den är betald. Är det lönt att uppgradera? Håller värempumpstumlarna mer än 7 år?
- Gamla tumlaren: ~416 kWh/år, ~1 664 kr/år.
- Värmepumpstumlare: ~104 kWh/år, ~416 kr/år.
- Du sparar ungefär 312 kWh och ~1 248 kr per år med värmepumpstumlare
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Kondenstumlare brukar man inte ansluta till frånluft. Äldre tumnlare som bara blåste igenom tvätten och alltså blåste ut luft med hög fukthalt var man mer eller mindre tvungen att ansluta till frånluft, annars kondenserade fukten överallt i huset.A Avemo skrev:
Precis. Och det är ju förutsättningen för hela resonemanget. Det tillför ju även ännu en aspekt av det. Med kondenstorktumlare blir det fortfarande väldigt fuktigt inne när man använder den. I alla fall min. Det inbillar jag mig att man slipper med en värmepumpstorktumlare.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Då är det något fel på den. Den fuktiga luften skall bara cirkulera inne i tumlaren, och släppa ifrån sig fukten i kondensorn (tror jag den kallas), på varje varv. Men det skall vara helt tätt mellan fuktig luft och rummet. Kondensorn kyls av rumsluft som fläktas igenom på den torra sidan, och kommer ut uppvärmd, men torr.A Avemo skrev: