Byggahus.se
Jag har en undercentral i ett gammalt tillbyggt pumphus som skall rivas och elcentralen som tidigare satt på en innervägg kommer då att sitta på en yttervägg. Hydrofor och pump kommer flyttas in och min tanke är att också elcentralen skall flyttas med.

Jordledningen till undercentralen är gammal och min fråga är om det går att sätta en skarvdosa utvändigt och koppla en så gammal ledning? Eller måste det dras en ny jordledning från huvudcentralen? Självklart kommer en elektriker göra arbetet men jag vill gärna ha lite input innan jag kontaktar honom.

En ny jordledning kommer oavsett grävas ned inom en inte alltför avlägsen framtid men om det inte är absolut nödvändigt hade jag helst väntat något år. Jordkabeln och nuvarande anslutning ser ut såhär:

ucvv6nb.jpg
 
Att ansluta till själva kabeln tar en lite äldre och erfaren elverksjobbare, typ...

Helt möjligt, men tar ett par timmar.

Det troliga är då att man gräver upp en liten bit kabel i marken och gör en skarv över till en modern kabel.

Om Du kan behålla "flaskan", som Du bara visat nederdelen av, utan att röra på sladden eller flaskan, går det att byta det som sitter ovanpå, och ersätta med en kopplingslåda, som nyare kabel kan dras från.

Dessa äldre kablar har dock en nackdel av att jorden leds i blymanteln, utan biledare, som är lite känslig för brytskador.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Att ansluta till själva kabeln tar en lite äldre och erfaren elverksjobbare, typ...

Helt möjligt, men tar ett par timmar.

Det troliga är då att man gräver upp en liten bit kabel i marken och gör en skarv över till en modern kabel.

Om Du kan behålla "flaskan", som Du bara visat nederdelen av, utan att röra på sladden eller flaskan, går det att byta det som sitter ovanpå, och ersätta med en kopplingslåda, som nyare kabel kan dras från.

Dessa äldre kablar har dock en nackdel av att jorden leds i blymanteln, utan biledare, som är lite känslig för brytskador.
Tack för svar! Då vet jag vad som kan göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.