Friedrich skrev:
Har hört om ett dödsfall där det var en hemmapulare som skulle mata något med förlängningskabel genom att ha stickpropp i varje ända av kabeln.
Han blev kvar på gräsmattan, och bredvid låg kabeln med stickkontakten..

Har sett denna variant själv. Då var det uttag & belysning (IP21) på ett trädäck (utan tak) som matades på detta sättet, alltså stickkontakt med spänning på in i ett uttag på altanen. Givetvis med en gummikabel som låg nergrävd direkt i marken.
Tur hela skiten såg hempulad ut och att jag inte hittade en matande kabel så man fattade att det va nåt riktigt lurt där.. :)
Det inlägget passar bättre i tråden "Värsta elkopplingen". Här ska man erkänna saker som man gjort själv. ;)

Jag fick detta återberättat av en bekant.
En person som skaffat sig ett traktordrivet elverk av rejäl modell, hade just kopplat in allt och dragit en kabel från elverket till mätartavlan i ladugården.

Elverket har trepunktsfäste och skall sättas fast bak på traktorn, precis som ett vanligt redskap.
Han ville nu testa elverket och satte det på en lastpall bakom traktorn och fäste det inte i trepunktsfästet.

Han startade traktorn, kopplade i kraftuttaget och elverket snurrade igång som det ska. Efter att ha ställt in rätt varvtal och kollat på mätarna på elverket gick han bort till mätartavlan och slog till matningen.

När belastningen kopplas in blir elverket tungt att dra runt, väldigt tungt. Elverket började snurra som en trådspole bakom traktorn, drog med sig kabeln och rev ner delar av mätartavlorna innan kraftöverföringsaxeln lossnade.:O

Mikael_L
Ljusbåge skrev:
När belastningen kopplas in blir elverket tungt att dra runt, väldigt tungt. Elverket började snurra som en trådspole bakom traktorn, drog med sig kabeln och rev ner delar av mätartavlorna innan kraftöverföringsaxeln lossnade.:O
:D :D :D Ojoj, det där skulle man fått vara med och sett ... :) :D

Jag är en sådan dum jävel som testar med fingrarna ibland om spänningsprovaren ligger för långt bort..dummaste gången var väl när jag satt ute på nocken på ett tak 4 våningar upp, brant var det. Hade lossat arbetsbrytaren till en fläkt och fint knuffat de uppskalade ledarna åt sidan lite särade. Sätter upp nya brytaren och får en magkänsla av att någon slått på säkringen..gör då peace-tecken och känner på nolla-fas och får mig en jävel :/

ofrivilliga kyssar får jag mig nog nån gång i kvartalet..

Ska dra fram byggström, drar kabeln genom en vägg och sätter på handsken, går till andra änden kopplar in i central och slår på. Tillbaks för att mäta i handsken, tar några minuter att gå då jag tar rökpaus samtidigt. Tycker att handsken ser lite ovanlig ut och inser att jag har full fräs på en hane....

Detta är väl mest små fadäser men de riktigt illa grejerna man gjort erkänner jag faktiskt inte här.

Danne031 skrev:
Detta är väl mest små fadäser men de riktigt illa grejerna man gjort erkänner jag faktiskt inte här.
Men snälla, kom igen nu :rolleyes:

Nix pix :P

En kollega till mig som "kunde allt/visste allt" fick för sig att byta ut sin elcentral av den gamla porslinsmodellen till en ny med jfb och moderna dvärgbrytare. Ringde mig ett par gånger under jobbets gång och jag blev oroligare för varje samtal. När jag väl slutat för dagen och körde bort till honom så såg jag redan när jag körde in på tomten att nåt var fel, huset var helmörkt trots det redan mörknat ute - tittade runtomkring och upptäckte att mer än hans hus var mörkt vilket fick mig att tänka att antingen har det gått riktigt fel eller så (mindre sannolikt) har det blivit strömavbrott av någon anledning i området.

När jag kom in i huset satt kollegan i köket med stearinljus och ringde elleverantören då strömmen försvunnit. Strömavbrottet berodde på att kollegan lyckats koppla in den nya centralen så den matade allting i huset med 400v mellan fas och nolla samtidigt som två inkommande faser blivit kortslutna och servicesäkringar i matarskåp längre ner på gatan brunnit av ordentligt. Kollegan var däremot oskadd trots han lyckats koppla ur inkommande kabel spänningssatt. I stort sett allt som var inkopplat i huset gick åt skogen när kollegan vred om huvudströmbrytaren - samt en del som fick bytas senare då de betedde sig annorlunda än före fadäsen. Huvudströmbrytaren blev i samma sekund för evigt satt i "på" läge då kontaktytorna svetsades samman.

Kollegan fick sedan snällt ringa en elfirma som sanerade och mätte upp hela huset innan elbolaget kopplade in honom igen. Kan väl nämna att elfirman hittade ett och annat lustigt och olustigt när de gick igenom huset....

400v mellan fas och nolla samtidigt som två inkommande faser blivit kortslutna
:S

Hur lyckas man få 400V mellan fas och nolla ? Menar du att han lyckades koppla ena fasen till nollplinten då ?:x

Då jag är livrädd för allt vad el heter och knappt pillar på en lampkabel så har jag inte gjort några större fadäser. Dessutom är svärfar elektriker så han får göra allt som har med el att göra.

Men när jag var yngre, typ 14-15 år hittade jag en gammal kamerablixt hemma och skruvade isär den, stoppade i ett batteri och fortsatta pilla tills jag råkade peta på kondensatorn. Sedan var det slutpillat.

Sedan vet jag inte vad det är för fel på mig för jag får banne mig stötar av allt på vintern. Kodlås, bildörrar, dörrhandtag mm. Har provat olika skor men det hjälper inte.

orparn skrev:
:S

Hur lyckas man få 400V mellan fas och nolla ? Menar du att han lyckades koppla ena fasen till nollplinten då ?:x
Lite svårt att få till 400 V med två faser kortslutna, men man kan ju tänka sig att han kopplat en fas till fasskenorna, en fas till nollskenan och en fas till PE-skenan..

Jo - blev lite fel i beskrivningen där - han lyckades som ni själv listat ut koppla in två faser över fas och nolla - elskåpet han köpt innehöll bara en "försvenskad" översättning av kinesiska och medförde därför mer förvirring än hjälp. Kollegan förstod aldrig spänningskillnaden mellan fas till nolla och fas till fas. Att sedan den gamla centralen "geografisk" sett såg annorlunda ut hjälpte ju inte upp saken. Jag är fortfarande förbluffad över att han lyckades undvika att elektricifiera sig själv under bytet - kollegan är den typen med tummen monterad centrerad i handflatan. En av elkillarna som var där för att sanera sa att "den som kopplat in en massa här måste ha varit färgblind och helt saknat logik" då de hittat alla möjliga färger lite överallt där det bytts ut eller lagts till eluttag och annat.
Det som är mest skrämmande är att kollegan än idag jobbar som konsult och ritar energisnåla lösningar till byggfirmor och kommuner.

Jag har väldigt dåligt samvete över vad jag gjorde i min första lägenhet, inget farligt men fruktansvärt jobbigt för nuvarande ägare.
Sänkte taket i köket och hallen och satte in 12v möbelspot, eftersom lamputtaget satt på väggen byggde jag snyggt in alla trafos ovanför köksskåpen, likadant i hallen byggde jag in trafosarna i ovanför ett skåp. Jag hade tänkt att sätta inspektionsluckor på båda ställena men flytten kom lite plötsligt...

Det är fullkomligt omöjligt att gissa vart dom sitter. Men det blev väldigt snyggt!*
Hoppas dom håller länge...

NetNut skrev:
Det som är mest skrämmande är att kollegan än idag jobbar som konsult och ritar energisnåla lösningar till byggfirmor och kommuner.
Inte ett dugg förvånande! Mycket energisnålt efter det att säkringen i "gatuskåpet" rykt :D

O
Japp mer energisnålt än så är svårt att leva... :P

Borde kanske skapat en ny tråd: "Värsta medvetna genvägen" eller nåt sånt men iallafall:

Bilade till Norrbotten en vinter, tog in på hotell , perfekt nog ingick bilvärmarstolpe utan extra kostnad, jättebra, kopplade in bilen med motorvärmare & kupevärmarfläkt, gick väl en 2-3 sekunder innan strömmen försvann..

vtf..går ju inte att starta bilen i morrn utan den det var ju -20 ute..Tittade in i stolpen C10 personskyddsautomater...Hmm hade aldrig haft några problem med den bilen förr, men inte använt JFB heller..Nöden hade ingen lag, skruvade av honkontakten från bilvärmarsladden och lossade jordförbindelsen..skruvade ihop kontakten...Ahh nu fungerade det igen och jag kunde åka därifrån morgonen efter i en varm bil..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.