23 768 läst ·
141 svar
24k läst
141 svar
Värsta misstagen, dvs Biktbåset
Cool? Nja, snarare dumdristig och en sådan som skapar elolycksfall. Förljer man avställningsinstruktioner så blir det rätt. Om nu kabeln hade varit spänningslös vid knivhugget så är det inget som säger att det verkligen var brutet och låst i ställverksfacket - kan ju vara så att det är spänningslöst beroende på att motorn är stoppad i styrsystemet och att den av någon anledning går till under arbetets gång.rundvikarn skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Dags att masonite skaffar en ny elektriker, rundvikarn? 
Lätt hänt.Rrrrr skrev:Hum.. Var ska man börja? Får man skriva anonymt?
Var lärling och kopplade belysning i klassrum på ett universitet. De var lysrörsarmaturer med 0-10V styrning. Då jag skulle koppla in strömbrytarna/dimmrarna så kastade jag om en tändtråd och brände således 20st dyra fina armaturer :blushing:
Bättre nuförtiden med sk. "multispänningsingångar" där man kan köra 230V switchdim och 0-10V på samma don. Då går det nästan inte att förstöra nåt![]()
Det känns som att en orsak till att sånthär riskerar att bli fel är att det inte verkar finnas någon kabeltyp som dels är godkänd att blandas med 230V-strömförande FK i samma rör/slang men också på något vis uppenbart avsedd för lågspänningssignaler.
Vad sägs om att tjata på tillverkarna av CAT5/6-kabel att ta fram en typ som är godkänd att dra ihop med FK i samma rör?
Okej här kommer en grej jag lyckades med som lärling. Det var några år sedan. När det var populärt med öppna kontorslandskap.
Några väggar som det gick kablar i skulle rivas så jag tänkte. Om jag klipper med strömmen på ser jag ju vilken grupp det är. Jätte smart. No!
Gick jätte bra till jag kom till en kabel som säkringen inte gick på. Eftersom det var kabeln till Impuls-trycknapparna.
Fick mig en rejäl stöt när tog på kabeln! :blushing:
Några väggar som det gick kablar i skulle rivas så jag tänkte. Om jag klipper med strömmen på ser jag ju vilken grupp det är. Jätte smart. No!
Gick jätte bra till jag kom till en kabel som säkringen inte gick på. Eftersom det var kabeln till Impuls-trycknapparna.
Fick mig en rejäl stöt när tog på kabeln! :blushing:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Det gör jag med. Men först *efter* att jag mätt... Min far, elektrikern, drillade mig i att det är aldrig fel att efter man har mätt-brutit-mätt så rör man ev. spänningssatta delar med utsidan av högerhandens fingrar samtidigt som man ser till att inte hålla sig i med vänsterhanden och står stadigt. Skulle man då få sig en smäll så drar man naturligt bort handen istället för att gripa tag än hårdare.rundvikarn skrev:
Fast även när jag gjort det så har jag torskat en gång. Skulle dra en förlängningskabel genom ett hål i ett fönster för att köra en pump någon timme. Kompisen skruvar av honan inne i huset, matar ut kabeln, jag skulle just skruva på honan och hade ett stadigt tag med tumme och pekfinger om rk-n för att räta ut kardelerna, när klantarschlet (hej Urban
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
han kunde väl aldrig tro att du att du kunde vara sååå långsam 

Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Jag får la dela med mej med en av mina!
Jag har en 12 volts kylbox som en sommar fick extraknäcka som kylskåp i stugan.
Till denna hade jag en gammaldags batteriladdare som strömförsörjning (utan fulladdningsstopp).
En dag hade denna torskat och jag behövde en ny kraftkälla, Jag hittade ett nätaggregat till en dator av den gamla sorten där man bröt matningen på primärsidan (230 V) via fyra tåtar som gick till en tryckströmbrytare. Tåtarna satt med kabelskor med isoleringshuvar på. Det hela funka jättefint tills jag hade bråttom och skulle stänga av strömmen varvid isoleringshuvarna gled undan och det bet till i fingrarna mina. Inte mysigt, men lite roligt!d^_^b
Jag har en 12 volts kylbox som en sommar fick extraknäcka som kylskåp i stugan.
Till denna hade jag en gammaldags batteriladdare som strömförsörjning (utan fulladdningsstopp).
En dag hade denna torskat och jag behövde en ny kraftkälla, Jag hittade ett nätaggregat till en dator av den gamla sorten där man bröt matningen på primärsidan (230 V) via fyra tåtar som gick till en tryckströmbrytare. Tåtarna satt med kabelskor med isoleringshuvar på. Det hela funka jättefint tills jag hade bråttom och skulle stänga av strömmen varvid isoleringshuvarna gled undan och det bet till i fingrarna mina. Inte mysigt, men lite roligt!d^_^b
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
För länge sedan.... fick jag i mitt knä en brödrost som någon hade tappat i golvet. Helt otroligt vad många bitar det kan bli. Men rosten var ju nästan ny och kostade säkert flera hundra... Klart att den skulle lagas! Här blir det nog bra med lim, tänkte Einstein, och plockade fram smältlimpistolen q(;^
p
Av lars_stefan_axelsson lär vi oss att man bör skruva loss hanen och inte honan om man ska ful-dra en skarvsladd genom nån slags hål 
Jag är alltid lite rädd för de där dåliga kabelskoisolatorerna som Ljudteknikern pratar om, men hittils har jag klarat mig...
Jag är alltid lite rädd för de där dåliga kabelskoisolatorerna som Ljudteknikern pratar om, men hittils har jag klarat mig...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Ja, idag hade jag lagt den i kläm i dörren istället.
Men skall man vara semiseriös så är väl sensmoralen i historien den som redan drillas i elektrikeryrket; lita aldrig på någon annan när det kommer till frågan om det är spänningssatt eller inte. Bryt, frånskilj, jorda, mät, lås/lappa *själv*.
Det har jag blivit bättre på. Även om jag bara sätter en bit eltejp på ljusknappen ibland.
Det har jag blivit bättre på. Även om jag bara sätter en bit eltejp på ljusknappen ibland.
Min handledare hadde en bra regel. Ser du inte båda ändarna och hela ledaren däremellan så ska den mätas.
Har tidigare skrivit om min arge snickare. Utan ovanstående regel så hadde det nog gjort ondare
Har tidigare skrivit om min arge snickare. Utan ovanstående regel så hadde det nog gjort ondare
Har hört om ett dödsfall där det var en hemmapulare som skulle mata något med förlängningskabel genom att ha stickpropp i varje ända av kabeln.mycke_nu skrev:
Han blev kvar på gräsmattan, och bredvid låg kabeln med stickkontakten..
Har sett denna variant själv. Då var det uttag & belysning (IP21) på ett trädäck (utan tak) som matades på detta sättet, alltså stickkontakt med spänning på in i ett uttag på altanen. Givetvis med en gummikabel som låg nergrävd direkt i marken.
Tur hela skiten såg hempulad ut och att jag inte hittade en matande kabel så man fattade att det va nåt riktigt lurt där..