3 487 251 läst ·
11 648 svar
3487k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Håller på och byter de gamla grunda uttagen från 70talet till moderna exxact med fungerande petskydd.
Öppnar ett av uttagen:
Hmm, skulle inte detta vara en tarm enligt elritningen? Det var istället "inkommande" (där är jord ut från centralen oavsett om det behövs eller ej)
Så jag undrar ju då, hur har de jordat uttaget vid matplatsen i köket? (Detta skulle vara matande enligt ritningen).
Jaha. Hur ser det ut i dosorna på vägen?
Ah, jorden går till ett annat uttag...
Detta är gjort 2006, av hantverkare (kök från Electrolux sentens).
Öppnar ett av uttagen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, skulle inte detta vara en tarm enligt elritningen? Det var istället "inkommande" (där är jord ut från centralen oavsett om det behövs eller ej)
Så jag undrar ju då, hur har de jordat uttaget vid matplatsen i köket? (Detta skulle vara matande enligt ritningen).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tolkar detta som att du inte har en jordad anläggning och att det fattas en tåt mellan dosorna.13th Marine skrev:
Håller på och byter de gamla grunda uttagen från 70talet till moderna exxact med fungerande petskydd.
Öppnar ett av uttagen:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Se till att åtgärda detta så fort som möjligt, är det någonstans man vill ha skyddsjord är det köket, bland annat.
Antar att du flyttat det från ett ställe till ett annat för originalköket bör ha varit jordat.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Generellt sett är inte anläggningen jordad, förutom i källaren samt ovan arbetsytor i kök.E El-Löken66 skrev:Tolkar detta som att du inte har en jordad anläggning och att det fattas en tåt mellan dosorna.
Se till att åtgärda detta så fort som möjligt, är det någonstans man vill ha skyddsjord är det köket, bland annat.
Antar att du flyttat det från ett ställe till ett annat för originalköket bör ha varit jordat.
Uttaget som felaktigt bytts till ett jordat sitter bredvid matplatsen och har enligt dåtidens norm ej varit jordat.
Köket är på samma plats sedan husets uppförande och detta är gjort före vi köpte huset.
13th Marine skrev:
Ok, men nu har du ett till synes jordat uttag installerat fast utan jord funktion.13th Marine skrev:
Hur resonerade ni kring detta då det begav sig med hänsyn till jordat/ej jordat?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Va?E El-Löken66 skrev:
Huset är byggt 1971.
Köket renoverat 2006.
Vi köpte huset 2016.
Det enda jag tagit ställning till är att grunda brunnar med trasigt petskydd inte är acceptabelt med ett barn och nästa på väg.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Uttaget från 2006 saknar jord, jordledningen går till ett annat uttag också installerat 2006.E El-Löken66 skrev:Men är det uttaget från 2006 med riktig jord eller ej?
Får du 230V om du mäter mellan jordstift och fas? Det spelar ingen roll om det var någon annan som gjorde detta för femton år sen, nu är det ditt problem och risk.
Och som jag tolkar dina bilder har man inte förbundit matande jordtråd med resten så det finns då ingen jord fram.
Troligtvis har man missat att kolla så att det ansluter till en faktiskt jordledning, samt missat att kontrollmäta.
Klart det är mitt ansvar, jag får låta proppen vara ur och ringa en elektriker imorrn och be denne dra in 3m FK för att förbinda jorden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 203 inlägg
@El-Löken66, du är med på själva konceptet med den här tråden va? Att man lägger upp saker som är så illa gjorda att man baxnar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 203 inlägg
Självfallet behöver det åtgärdas, min poäng är att du skriver som om du tror att @13th Marine inte fattar det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Hade jag inte varit medveten om att det var ett problem hade jag givetvis inte laddat upp bilderna här.
Kan passa på att meddela att 0/2 takuttag som jorden passerar har jordade uttag.
Är inte speciellt imponerad över den elektriker som Electrolux Homes eller dess underleverantör anlitat för köksrenoveringen.
Kan passa på att meddela att 0/2 takuttag som jorden passerar har jordade uttag.
Är inte speciellt imponerad över den elektriker som Electrolux Homes eller dess underleverantör anlitat för köksrenoveringen.
Okej @13th Marine, vi litar och tror på dig och så förväntar vi oss efterbilder på måndag till Bästa elkopplingen tråden!13th Marine skrev:
Hade jag inte varit medveten om att det var ett problem hade jag givetvis inte laddat upp bilderna här.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Nja, dels att få kontakt med en elektriker, och hitta en som kan komma imorgon, och överhuvudtaget är intresserad av att dra 3m FK ser jag som snudd på omöjligt.
Jag löste problemet medelst 3m 1.5kvmm gulgrön FK samt två wago 221. FKn skalades med en korrekt inställd stripax.
Jag löste problemet medelst 3m 1.5kvmm gulgrön FK samt två wago 221. FKn skalades med en korrekt inställd stripax.
Neeeej, du hamnar i fängelse ju13th Marine skrev: