E erkka skrev:
Den elektrikern borde få sin auktorisation indragen
Absolut, om det nu finns något att dra in. :thinking:
E erkka skrev:
och sin skaltång beslagtagen
Fast nu tycker jag du närmar dig brott mot åttonde tillägget som förbjuder "cruel and unusual punishments". Det enda det leder till är väl att stackaren blir tandlös på sikt och ingen blir väl glad av detta. :cry:

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Eller börjar att skala med kniven med kostnader för samhället pga av sårskador på tummen som måste plåstras om.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
Varför hade det brunnit?

• Gilla
Krillepille3179
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Varför hade det brunnit?
Jag citerar mig själv:
snaggletooth snaggletooth skrev:
....visade sig att montören missat att dra L2 överhuvudtaget samt hoppat över kontroll före drifttagning....
I klartext: Tillräckligt med kontakt för att skapa varmgång med en ljusbåge som följd, därav själva branden.

Jaha, trodde han inte hade kopplat in L2 alls

Mikael_L
Jag blev kallad till en fastighet (med både lägenheter och affärslokaler) för att cirkulationspumpen hade stannat.
I undercentralen så letade jag lite efter ritningar, verkade inte finnas, frågade också. Men medan han letade så öppnade jag apparatskåpet och kunde snabbt meddela att det nog inte behövs några ritningar, ty jag såg direkt en svartbränd plint.

Japp, det var till C-pumpen, och den plinten hade aldrig varit åtdragen, de hade helt missat att dra den skruven vid montaget 30 år tidigare. Men lite coolt ändå, att det hade klarat sig i 30 år.
På tomten bredvid hade ett byggprojekt startat några månader innan, där de bl.a. har pålat rätt mycket, jag misstänker att det var skakningar i huset som fick detta att ge upp just nu.

Tyvärr glömde jag ta en bild, men det är ju inget speciellt, bara en plintrad med en plint som är bränd.

• Gilla
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
Hos oss hade elektrikerna misslyckas att dra en av faserna till elpannan, upptäckte det på ren tur innan det brann, men kopparn var blålöpt.

richardtenggren
I industrin går man väl runt och besiktigar med värmekamera för att hitta just dessa problem?
Så gjorde man på SSAB i alla fall, men troligen vanligt i all industri.
De tog upp det på en introduktionskurs för oss sommarjobbare för många år sedan :)

Det är rätt vanligt att man termofotograferar kommersiella anläggningar, det avslöjar ju inte enbart dåligt dragna anslutningar utan även överbelastade ledningar.

• Gilla
Fraggen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Med tanke på hur billiga termokamerorna har blivit så undrar jag om man inte borde kolla även i privata anläggningar. En svårighet kan vara att man belastar relativt lite men man kan väl kolla av de tyngsta förbrukarna i alla fall.

Hmm.... nu fick jag en idé till en födelsedagspresent. Från mig till mig.

• Gilla
Fario och 6 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Med tanke på hur billiga termokamerorna har blivit så undrar jag om man inte borde kolla även i privata anläggningar. En svårighet kan vara att man belastar relativt lite men man kan väl kolla av de tyngsta förbrukarna i alla fall.

Hmm.... nu fick jag en idé till en födelsedagspresent. Från mig till mig.
Alltid en bra idé att kolla efter värmeläckor i sitt hem. Man kan även kolla mätarskåp och central men å andra sidan slocknar det som regel snabbt så åtgärderna blir detsamma oavsett.

E elmont skrev:
Det är rätt vanligt att man termofotograferar kommersiella anläggningar, det avslöjar ju inte enbart dåligt dragna anslutningar utan även överbelastade ledningar.
Nu glider nog ämnet lite från hus, men lite intressant ändå.
Här var dom för sent ute med termograferingen, det hann bokstavligt talat smälla före, också här ganska nygjort innan detta hände för några år sedan.
Troligtvis hade man inte följt instruktionerna för skruvkabelskorna ordentligt, för i stort sett alla, ca 200 st likadana kabelskor, i hela anläggningen visade sig ha mer eller mindre begynnande varmgång när väl ir-kameran åkte fram.
I en säkerhetsbrytare:
Elektrisk anläggning med säkerhetsbrytare och brända kablar efter en kortslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Locket till säkerhetsbrytaren:
En vit kabel lutad mot en blå stålbalk inuti en industribyggnad, med gallerdurk som golv.
Skapa konto

Effektbrytaren i ställverket fick också ordentligt med stryk när ljusbågen i säkerhetsbrytaren övergick till en rejäl kortslutning (här hade projektören en dålig dag, kortslutningsströmmen visade sig var bra mycket högre än vad dessa klarar):
Elektrisk säkerhetsbrytare med utdragen säkring och synliga skador från ett kortslutning, sot och brännskador på väggen.
Skapa konto

Även kontaktorn fick mer än vad den tålde, här huvudkontakterna, en pol hade svetsat fast rejält (återigen, kortslutningsströmmen var inget som projektören hade ägnat en tanke åt):
Skadade skruvkabelskor och kontakter på en rostig yta efter en elolycka.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Hmm, måste kontaktor/säkerhetsbrytare verkligen klara kortslutningsströmmen?

M -MH- skrev:
Ja, kortslutningsströmmen efter effektbrytaren.
Men då måste effektbrytaren ha rätt skydd och även vara inställd rätt.

M -MH- skrev:
Ja, säker brytning garanteras bara upp t.o.m. den angivna tåligheten, överskrider man den kan det bli farligt.
En annan aspekt är ju att stilleståndstiden oftast ökar med antalet komponenter som blir skrot.
Så det är inte alltid en fördel med säkringslöst, en säkring har ju dessutom "inbyggd" strömbegränsning.
Dock sällan det blir problem i våra hem, kortslutningsströmmen där överskrider sällan en dvärgbrytares (en effektbrytare i miniatyr, därav engelskans MCB för dvärgbrytare, Miniature Circuit Breaker) tålighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.