tommib
Nej, jag vet. Jag är bara sur för att behörighetssystemet är så korkat utformat att en individ ska avgöra själv om den kan göra vissa saker (hur många är det, fem?) men inte kan avgöra om den kan även andra, ungefär lika komplicerade saker. Jämför nygga skarvsladd med att skarva vidare utanpåliggande från befintligt uttag till nytt.

Så du vill att allt ska vara förbjudet ?

tommib
Nej. Jag vill ha möjlighet att skriva ett prov som tillåter mig att koppla själv hemma i större omfattning än vad som är tillåtet idag. Praktiskt prov får gärna ingå. Nej, jag vill inte praktisera fyra år på elfirma först, så lång tid tar det inte att lära sig göra vanliga villainstallationer. Som det ser ut idag är det allt eller inget, AB(L) eller vem som helst.

tommib skrev:
Nej. Jag vill ha möjlighet att skriva ett prov som tillåter mig att koppla själv hemma i större omfattning än vad som är tillåtet idag. Praktiskt prov får gärna ingå. Nej, jag vill inte praktisera fyra år på elfirma först, så lång tid tar det inte att lära sig göra vanliga villainstallationer. Som det ser ut idag är det allt eller inget, AB(L) eller vem som helst.
Och vi är ju ganska många som håller med dig, och dessutom pekar på alla de olika modeller som finns utomlands och verkar fungera bra där. MEN, eftersom branschen och elsäkerhetsverket håller varandra om ryggen (F-n vet om vi inte har ett äkta svenskt fall av regulatory capture (http://en.wikipedia.org/wiki/Regulatory_capture) där) så hände inte mycket på den fronten även när elsäkerhetsverket nu faktiskt fick missivet att se över behörighetssystemet. (Man strök ABH och tog bort Chalmers/KTH-undantaget och det var väl i stort sett allt).

Och vem tror du är beredd att betala vad det skulle kosta att sjösätta en sådan "organisation" knappast dom få som verkligen är intresserade. För är siktet inställt på tex att göra villainstallationer är det knappast nått som man fixar på en tvåveckors snabbkurs.

tommib
Det är definitivt ett fall av regulatory capture. Skulle vara kul att se vilka remissinstanser som finns när det gäller elsäkerhet. Tror inte att det är så många.... Jag läste som hastigast igenom "utredningen" som Bo D gjorde och kan mest konstatera att han verkar fått väldigt mycket lön för att säga "vi kör på som tidigare".

Elmont: vad får dig att tro att jag och många andra inte skulle fixa det på en tvåveckors snabbkurs. Det behöver inte ens vara en kurs på plats. Ge mig litteraturen så kan jag läsa in det på kvällstid. Ev en eller två dagar för praktiska övningar och sedan prov, praktiskt och skriftligt.
Att spika kulo rakt och snyggt är inte en fråga om elsäkerhet. Det heter inte elprydlighetsverket.
Kursen kan finansiera sig själv genom kursavgifter.

Organisationen skulle ändå behövas för att pröva alla yrkesmän också. Dagens system är vansinne i mitt tycke, en ansvarig för många (potentiellt tusentals) yrkesmän med olika kompetens och inget eget ansvar...
I någon mån finns ju redan organisationen, den skulle bara behöva byggas ut lite. Skulle lagstiftningen komma kan du ge dig på att det skulle finnas privata aktörer som snabbt som attan skulle starta kurser.

C
Det är nog väldigt många som t.ex. redan har flera års yrkeserfarenhet som elmontörer idag, och som skulle vilja ha egen behörighet för att t.ex. kunna starta eget. Om jag inte minns fel så nämndes det någon siffra i elsäkerhetsverkets förslag om vad det skulle kunna tänkas kosta med teoretiskt + praktiskt prov. BB-kurser är det ju många som går redan idag så vad det kostar är ju lätt att ta reda på. Många har dessutom både nödvändig teori + en hel del praktik från eltekniskt gymnasium. Det handlar ju inte i första hand om hempulare.

Men nu kanske vi inte skall göra den här tråden också till en diskussion om detta :o

• Gilla
tommib
  • Laddar…
elmont skrev:
Och vem tror du är beredd att betala vad det skulle kosta att sjösätta en sådan "organisation" knappast dom få som verkligen är intresserade. För är siktet inställt på tex att göra villainstallationer är det knappast nått som man fixar på en tvåveckors snabbkurs.
Jo. Det är det. Att lära sig att vrida på en Torix och att göra en trappkoppling gjorde vi som "praktik i skolverkstaden" på gymnasiet. Då fick vi åka till skolan som höll i de praktiska bygg/el/mekaniker-utbildningarna en måndag i veckan. Det tar några timmar att lära sig de praktiska momenten som är aktuella. (Inte för att de spelar någon roll eftersom lagstiftaren redan idag förutsätter att gemene man kan de flesta av dessa moment eftersom det är OK att göra dem vid reparation/utbyte). Inom en tvåveckorskurs ryms det gott. Kan man inte lära sig att dra, ansluta och skala kabel på en förmiddag så skall man inte göra något annat på sitt hus själv heller. T ex hänga upp tavlor...

Teorin man behöver är relativt enkel, redan i andra kursen i ellära på Chalmers så räknar man på transienta förlopp, något som redan det är överkurs för en vanlig villainstallation. (Därmed inte sagt att alla kan tillägna den sig så enkelt, men många av oss har som sagt redan gjort det).

Det var det teoretiska resonemanget. Rent empiriskt vet vi att byggvaruhusen vräker ut installationsmaterial för fast installation som aldrig kommer komma i närheten av en behörig elektriker och ändå så varken dör lekmän i elolyckor (det är i stort sett bara yrkesmän) och inte heller brinner våra hus ner i någon nämnvärd omfattning, så även det visar på att riskerna är hanterbara. De system som man har i exv. USA och Finland verkar också fungera bra, inga större risker tycks kunna skönjas där heller.

Så summa summarum: Det finns inte mycket som pekar på att det skulle vara/bli några större problem med en lättnad på regelverket enligt de internationella mönster som redan finns.

MEN, allt det här har vi ju diskuterat ihjäl, så det visste du ju redan?

P.S. Och jag säger inte att man kan bli elektriker på två veckor. Som yrkesverksam så ställs andra krav både vad gäller säkerhet och rent ekonomiska sådana (man skall kunna planera och genomföra arbeten så snabbt och effektivt att man faktiskt skall kunna leva på det). Men det är inte det vi talar om här. Det är lite som skillnaden i "båtbehörigheter." Vill du segla själv, inga problem. Vill du ta med dina vänner. Fine, de får skylla sig själv (iaf innan ev. olycka, efteråt kan du bli stämd). Men vill du ta betalande passagerare, då är det lite andra krav som gäller från början.

• Gilla
bjoar564 och 5 till
  • Laddar…
tommib
cpalm skrev:
Men nu kanske vi inte skall göra den här tråden också till en diskussion om detta :o
Håller med. Jag gjorde en ny....

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Det är få yrken som har så många egna företagere kontra yrkesmän (inom elinstallationsverksamheten) så jag tror inte att dagens system är nått avgörande hinder.
När någon annan köper båten behöver knappast den g:a kaptenen följa med, men att välja bort elinstallationen i ett hus kan vara lite knepigare.
Elläran behöver man inte ha stor kunskap i som elektriker, utan det är mer att omsätta teori till verkligheten (och inte bara ellära) som kan vålla lite bekymmer.
Och jag tror att om/när man får någon typ av "villabehörighet" tycker man att man även bord få göra mindre kontorshus osv. Vad jag menar är att vart och varför ska gränserna gå just där, det kommer alltid att finnas dom som tycker att gränsen är fel.
Och problemet är knappast dom relativt få som redan har viss insikt utan alla dom inte har insikt men tror att dom har det.
OCH nej jag tycker inte att dagens system är bra men jag har inte sett någon som "redovisat" ett system som skulle vara bättre.
Jag skulle som behörig ALDRIG släppa en nyutbildad elektrikerlärling till att installera en enkel villa själv, av den enkla anledningen att h*n inte klarar av ett så enkelt jobb. Och hur jag kan påstå det, jo jag har genom åren tagit hand om och skolat in minst 20 nyutexaminerade elektriker och är väl medveten om deras "status".
Inga mer "behörighetsinlägg" för min del i den här tråden.

elmont skrev:
När någon annan köper båten behöver knappast den g:a kaptenen följa med...
Nej, men elinstallationen gör det. Och den är faktiskt laglig att göra själv som det ser ut idag. Jag gjorde den själv i min egen båt. På alla de båtar jag sett så ser det faktiskt generellt bättre ut när ägaren har gjort den själv i efterhand, än när den är gjord på varv från början...

(Nåja, jag skall erkänna att jag har ett "fusk" på min egen båt för att lösa intaget, men det medför inga egentliga risker).

Nu har jag bara erfarenhet från några få båtar made in USA, och där har jag samma erfarenhet. Dvs nästan vilken amatör som helst skulle fått till det minst lika bra.

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, för att bli lite seriösa ett tag så är ju problemet med stickkontakter att man inte vet vilket som blir nolla eller fas när man pluggar in dem. Vi tittar lite på nya(re) båtar just nu, och jag har hittills inte hittat en båt där man i landströmscentralen kostat på sig tvåpolig säkring. Visst, nu sätter man blå CEE 16A intag och skyller väl således på att de skall vara nycklade. MEN eftersom uttagen ofta är felkopplade och man dessutom möts av ett Schuko-uttag på bryggan så är ju det bara ett svepskäl. Tvåpolig säkring borde vara standard eller tom krav! (Jag satte utan att tänka på det inte det själv när jag byggde landströmscentral till min egen båt).

Ursäkta OT, men jag var tvungen att skriva av mig... ;)
Det kommer att funka eftersom det finns jordfelsbrytare och uttagets matning är avsäkrad med max 16 a säkring. 10 a säkringen i båtcentralen blir bara överlastskydd. Men jag tycker också att man skall ha tvåpolga säkringar till enfaskontakter eftersom dom ofta konverteras till schucko. Är det 3 fas då är nästan alltid rätt kopplat.

Tobbe_3 skrev:
Det kommer att funka eftersom det finns jordfelsbrytare och uttagets matning är avsäkrad med max 16 a säkring. 10 a säkringen i båtcentralen blir bara överlastskydd. Men jag tycker också att man skall ha tvåpolga säkringar till enfaskontakter eftersom dom ofta konverteras till schucko. Är det 3 fas då är nästan alltid rätt kopplat.
1) Ja fast JFB skyddar ju inte mot överlast. Något som inte är ovanligt i en båt. Den som tror att anläggningen då är säker för att säkringen gick och börjar undersöka varför det luktar efter att ha tittat på säkringen riskerar en propp!

2) Men vi fick ju inte lita på JFB! Det är ju alla här (utom jag iofs ;)) helt överens om... Så om den hakar upp sig så är det ju att föredra att säkringen när den träder in faktiskt bryter.

3) Även den som tror att anläggningen blir strömlös för att man bryter säkringen, jag har aldrig sett en huvudbrytare i en båt, riskerar liksom i 1) att få en chock. I dubbel bemärkelse.

Jag har aldrig tittat på någon båt med trefasmatning. Jag är inte Joakim-von-Anka-rik... ;) Men där kan man säkert som sagt hoppas på mer. Bara fasföljden att oroa sig för.

Inte finns det väl folk som litar på att en automatsäkring bryter strömmen ? I alla fall inte jag en smältsäkring man kan ta bort ja då VET man att strömmen är bruten, en automatsäkring eller någon typ av brytare då TROR man att strömmen är bruten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.