Har vart på besök hos en släkting idag, och kunde inte låta bli att glo lite på allt som ingen annan tittade på :rolleyes:
Allt troligtvis hemmadraget men såg överlag Ok ut, några saker man reagerade på men inget farligt/regelvidrigt, iaf inte i boningshuset.
Dom bor ute på landet så iom det rätt lång service, ca 5-600 m 4x50 Axess till stolpskåp sen 3x10/10 ca 40 m till central. Så inga fel där heller, men från stolpskåpet utgick också en EKLK 5G2,5 ca 10-15 m till en central i en snickarbod. Satt även ett Cee 416 på skåpet som de satt ett don me kabel i ca 10m till en central i ett uthus. Allt i mätarlådan utgick från samma plint ), säk 20 A, så inte jättebra där. Från centralen i uthuset gick sedan en EKLK 3g1,5 ca 40 m till en gammalt lada, där den va skarvad i en dosa till bla uttag o bel, o ett stick genom hela ladan med Reve 3g1,5 ca 15 m till en halogenarmatur på 150W. Ganska stort inte-okej. Räknade nog rätt kvickt ut att diazed-tian i central nog inte skulle orka o lösa där. Sen att allt ut från mätarlådan låg osäkrat ä väl inte heller nån höjdare, lr iaf inte bra att dom bara skyddades av 20A säkringarna, eftersom de låg två kablar som va för klena för den säkringen o särskilt vid den höga förimpendansen de garanterat ä där.

Där snackar vi utlösningsvillkor! Jag antar 50 kvadratarn kommer direkt från transformator då.

För övrigt kan jag inte förstå att RulleBulle verkligen tycker det är snyggt installerat.. :confused:

Stickan56
Workingclasshero skrev:
Elcentralen är i ett rum bredvid en pool under marknivå med betongtaket i dagen.
Det är torrt året runt i denna lokal, förutom intermittent läckage som gör golvet blött.[bild]
Det jag stör mig mest på är den lutande hyllan. Eller är det bara för att vattnet skall rinna av? :p

MVH Stickan

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 skrev:
Det jag stör mig mest på är den lutande hyllan
Det är inte hyllan som är sned. Det är elcentralen :P

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Det finns ett original här som ser fackmannamässigt ut, men också ett antal ändringar och tillägg som ser amatörmässiga ut. Om vederbörande inte ansett det viktigt med prydlig kabelförläggning så kan man undra hur det ser ut inuti centrallådorna.
Jag kan öppna dom och fota lite, det var ett bra påpekande.
Vad är det som ser amatörmässigt ut

Man kan tro det är en hyreslägenhet. Brukar ofta vara mycket blandat där. ;)

Men kanske inte här, så pass lyxigt att ha 4 har man oftast inte. ;)

Värst är den längst ner, nikotingul.
Alla är de jävla fula men 3:e, dvs näst längst har i alla fall färg som smälter in bäst.

Man börjar fundera på om det är grejer som pajat genom tiden eller om att man på eget bevåg bytt ut till dimmer.

Jag måste erkänna att även jag bytt till dimmer på eget bevåg på ett par ställen, även om det kanske är behörighetskrav för det. Hemskt va?

Kräver behörighet ja.

Det mest amatörmässiga är att man sätter 4 separata dosor och inte kopplar ihop dom så att man kan sätta alla apparaterna under en gemensam ram och väljer apparater ur samma serie eller apparater som passar i ramen för serien. Dvs Hela installationen ser amatörmässig ut.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Workingclasshero skrev:
Jag kan öppna dom och fota lite, det var ett bra påpekande.
Vad är det som ser amatörmässigt ut
Jag tänker främst på kabelförläggningen och placeringen av dosor och strömbrytare som tillkommit. Det ser inte bra ut. Införingen på höger sida på den stora centrallådan är klämd mot den rostiga transformatorlådan till poolbelysning eller vad det nu är.

Absolut inte det värsta jag sett. Har tidigare jobbat med service på bensinstationer där det varit en och annan yrkesman och kopplat hej vilt, struntat att fylla dosor i ex-klassad zon osv. Liknande centraler som ovan var vanligt med en massa aluminium skåp och kablar som hängde och dinglade kors och tvärs även kablar med skalade ledare som stack fram, oinkopplade men ändå. Finns anledning till att jag inte vill anlita någon för eljobb i min kåk som jag verkligen inte litar på. ;)

Om allt görs samtidigt blir det väl bra men det här är väl ngt som byggts på allteftersom under flera decennier av olika utövare, och då kanske det blir så här? Dvs om det ska utföras till lägsta kostnad och inget befintligt får ändras...

Här har jag slagit av huvudströmbrytaren i pumprummet tagit av fronterna och fotat lite.
Vissa saker ser ok ut, men andras bästföredatum har gått ut.
Jag tror jag få kalla in en elektriker för upprensning och byten.
2 transformatorer och reläer styrde lampor inifrån gamla huset, så dessa är bara dökött. 010.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
003.JPG
Skapa konto
004.JPG
Skapa konto
005.JPG
Skapa konto
006.JPG
Skapa konto
007.JPG
Skapa konto
008.JPG
Skapa konto
001.JPG
Skapa konto
002.JPG
Skapa konto

Det enda som egentligen verkar är fel där är ju den rostiga transformatorn. Den Trycker förövrigt mot kabeln till den grå centralen.
Den stora grå och Gröna kapslingen håller för allting! Tycker bara det är dumt att byta ut dessa.
Sen kan man givetvis snygga upp allting om man känner för det.
För vackert är det inte, Men ska man snygga upp där så måste man dra om massa matningar eller skarva och då får man lik för bannat en massa dosor lite här och där.

På bild nr 2: Vad är det som ser ut som en bult till höger nedanför kontaktorn? Någon hemgjord jordklämma eller ska det se ut sådär?
Sista bilden: Fint där med fem olika färger till den där konstiga PEN-skenkonstruktionen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.