Hör nog inte hit men roligt ändå.

Var och felsökte på lite element hos en kund. Efter många om och men så hitta jag felet. Stick proppen var full med döda myror.

Det andra jobbet var även idag en felsökning på ytterbel som inte vill slockna. Hittade skymningsreläet tillslut.
 
  • uploadfromtaptalk1377598897541.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1377598961082.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Broken arrow och 10 till
  • Laddar…
harka skrev:
Man tager vad man haver...ett uttag för infravärmare på en altan uppe i skämtland. Finns framdragen trefas i dosan i väggen bakom, de oavslutade bruna och vita ledarna som sticker fram är två oanvända, men spänningssatta faser.
Verkar ju vara utom räckhåll för barnen men det sär ju förfärligt ut. Kunde ju lika gärna anslutits med en "sockerbit"
 
imported_Benno skrev:
Verkar ju vara utom räckhåll för barnen men det ser ju förfärligt ut. Kunde ju lika gärna anslutits med en "sockerbit"
Asch inte då "-Det sitter ju en jordfelsbrytare i elcentralen!"

mmm, det gör det:

IMG_1466_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Müssli och 7 till
  • Laddar…
ullberg
harka skrev:
Asch inte då "-Det sitter ju en jordfelsbrytare i elcentralen!"

mmm, det gör det:

[bild]
Känns spontant nästan värre att man glatt slår av huvudbrytaren och inte följer regeln att alltid mäta att det är spänningslöst, kan bli "spännande"

/U
 
  • Gilla
Steffo1980 och 2 till
  • Laddar…
O
harka skrev:
Asch inte då "-Det sitter ju en jordfelsbrytare i elcentralen!"

mmm, det gör det:

[bild]
Huvudsaken är väl att det sitter en jfb :p
Vi har visst monterat en jfb och en huvudbrytare.... vi har inte installerat dessa.... men det är väl inte så noga :p
 
Gårdagens "Byggahus.se och bekanta" träff resulterade i ytterligare en bild på resturangel...
http://www.byggahus.se/forum/verkty...e-malardalingar-och-andra-13.html#post1808623

Placerad i övre brösthöjd strax vänster om handfatet på kundtoaletten.
Fasen saknar wago... Funderade på att sluta nolla och jord för att testa JFB, men fegade ur med all rätt.
2013-08-31_21-06-42_798.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ImageUploadedByByggahus.se1378035643.186640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra uttag förbundna enligt bild, parvis två och två. Mellan de två två grupperna var det runt 2,5 meter så där gick kabeln längs golvet. Inom paren var det inte mycket längre än för att låta barn och liknande få ett ordentligt grepp.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
corre, hur vet du att det är fasen som saknar Wago??
 
elmont skrev:
corre, hur vet du att det är fasen som saknar Wago??
Det "vet" jag såklart inte, antagaden eftersom det troligen varet uttag eller handtork på platsen.
 
Du går väl inte efter färgen på tråden för då är det bara 50% chans att det är rätt, I min lilla stad är ca 80% av dom g:a svarta nolla och ca 20% av dom vita. Men det är olika över hela landet och inom olika "orter".
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag skulle säga att såväl svart som vit saknar Wago -- där sittar ju en avklippt tråd i Wagon :x
 
Gick ni inte in och lagade felet när ni ändå var där o hade byggahus träff på resturangen? ;)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Ja, trodde alla riktiga hemmapulare alltid hade med sig en Phasen och några wago/torix i bakfickan ;)
 
Realdoolar skrev:
Ja, trodde alla riktiga hemmapulare alltid hade med sig en Phasen och några wago/torix i bakfickan ;)
Jo, men problemet är att det är så surt att göra elarbeten nära spänning med en Leatherman tool... ;) (Den enda gången jag har behövt göra det så fick jag isolera med en torr hotellhandduk...)
 
Odjuret skrev:
Huvudsaken är väl att det sitter en jfb :p
Vi har visst monterat en jfb och en huvudbrytare.... vi har inte installerat dessa.... men det är väl inte så noga :p
Haha, påminner mig om min brors billetande på blocket. En mupp hade skrivit att hans bil var nybesiktigad. Mycket riktigt var den det, men med 4 st tvåor. Min bror hade kört 10 mil i onödan.
 
  • Gilla
xdigger och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.