O
rgba skrev:
Känns som att förutom tandborste och tandkräm bör man packa ned en multimeter/spänningsprovare och gummihandskar i necessären innan man åker utomlands och ska bo på hotell om man ser på allt som man sett i den här tråden. :rolleyes:
Det räcker med att du ber hotellet stänga av strömmen när du ska duscha....:p

rgba skrev:
Känns som att förutom tandborste och tandkräm bör man packa ned en multimeter/spänningsprovare och gummihandskar i necessären innan man åker utomlands och ska bo på hotell om man ser på allt som man sett i den här tråden. :rolleyes:
Kan tänka mig minen och funderingarna hos tullen i landet du åker till...

rgba skrev:
Plus lite sladd och en portabel jordfelsbrytare :)

• Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
rgba skrev:
Ja, fast det kan hända skit på hotell även i Sverige. Jag har t ex råkat ut för att förre gästen inte fått med sig bägge stiften till rakapparatskontakten när han åkte. När jag skulle plugga in min egen så stack det ut en dryg cm från vägguttaget...

Nu gjorde det inte mycket i det här fallet eftersom förre gästen varit omtänksam nog att lämna kvar stiftet på nollan... :) Men ändå.

lars_stefan_axelsson skrev:
Nu gjorde det inte mycket i det här fallet eftersom förre gästen varit omtänksam nog att lämna kvar stiftet på nollan... :) Men ändå.
Och du var förstås bara tvungen att känna efter? :cool::wow: Eller hade du spänningsprovaren med dig? :D

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Och du var förstås bara tvungen att känna efter? :cool:
Ja men det gjorde ju inget. Det var ju nollan sade jag ju. :D

Nej, jag tog mitt multiverktyg och isolerade det med en torr handduk och drog ut stiftet. Men sedan så tog nyfikenheten över och jag skruvade bort kåpan och tittade efter. Bara för att. ;)

Ja men det gjorde ju inget. Det var ju nollan sade jag ju. :D
Tänkte inte på det... :D
Men sedan så tog nyfikenheten över och jag skruvade bort kåpan och tittade efter. Bara för att. [bild]
Hur tusan ser man om en tåt är nolla eller fas? För du litade väl inte på den vackra blå färgen? :eek:;)

Alfredo skrev:
Tänkte inte på det... :D
Hur tusan ser man om en tåt är nolla eller fas? För du litade väl inte på den vackra blå färgen? :eek:;)
Jo, i det här fallet så litade jag tillräckligt på den vackra blå färgen (givet de lika vackra bruna och gröngula färgerna på de andra tåtarna) för att våga mig på att kortsluta mellan blå och gröngul (nåja, just den manövern var inte helt planerad... ;) . Eftersom varken mitt multiverktyg eller någon säkring exploderade, och eftersom min rakapparat fortfarande fungerade när jag skruvat ihop alltihop så är jag rimligt nöjd med att det var just nollan... :)

Japp, jag är så nördig... ;)

• Gilla
VikHe
  • Laddar…
Japp, jag är så nördig... ;)
Du är nog i gott sällskap här... :o

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jo, i det här fallet så litade jag tillräckligt på den vackra blå färgen (givet de lika vackra bruna och gröngula färgerna på de andra tåtarna) för att våga mig på att kortsluta mellan blå och gröngul (nåja, just den manövern var inte helt planerad... . Eftersom varken mitt multiverktyg eller någon säkring exploderade, och eftersom min rakapparat fortfarande fungerade när jag skruvat ihop alltihop så är jag rimligt nöjd med att det var just nollan...
Borde inte jfb löst?

bdj skrev:
Borde inte jfb löst?
Jo.

Inte om den är felkopplad va?

Då är det ingen jfb utan nåt annat.

En fråga som säkert behandlats här...
Men vad är det farligaste scenariot med 240v, respektive då det är mindre farligt.
Ursäkta en novis som undrar.

cust3000 skrev:
En fråga som säkert behandlats här...
Men vad är det farligaste scenariot med 240v, respektive då det är mindre farligt.
Ursäkta en novis som undrar.
Det beror väl på vad du menar. Kontakt med nolla och fas med höger respektive vänster hand, så att strömmen går igenom hjärtat är inte bra. Extra dåligt då musklerna krampar och man kan inte släppa taget även fast man försöker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.