225 446 läst ·
579 svar
225k läst
579 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
Hobbyelektriker
· E
· 15 366 inlägg
Jo...men vad säger att jordningen fungerar...?
Kollade upp. Det mesta av kablarna fast installation är sedan årtionden av aluminium, även markledningar. Är billigare. Problemen har varit när det inte använts nollmetall emellan Al och Cu. Man kan inte koppla ihop direkt för då blir det korrosion och andra problem.GK100 skrev:
Du får nog fortsätta sätta dig in i saken. Det jag menade var användning av aluminium för den yttersta delen av installationen dvs motsvarande uttag, belysning osv där typiskt hos oss används areor 1.5-2.5 mm2 Cu. Vid grövre kablar >= 16 mm2 är aluminium vanligt (gränsen för min area Al går där) och närmast enda alternativ vid grövre areor även här.Magnus Filip skrev:
Det är i den delen av installationen med klen area och många anslutningspunkter de började med aluminium och som av flera skäl främst mekaniska gav glapp ,avbrott och kom in med dåligt resultat.Korrosion och den dåligt ledande oxiden är andra skäl till att man ska hålla det till de fall där det kan utföras robust och med rätt metod och material.
Alltså, är i USA just nu. Med jetlag. Vaknar kl 3 varje natt. Kollade tidigare med min släkting som är ingenjör. Både markkablar och inomhus fast installation är ofta Al för det är billigare. Även i deras hus, såg själv. Alltså ledaren i Al, även manteln är Al.GK100 skrev:
Du får nog fortsätta sätta dig in i saken. Det jag menade var användning av aluminium för den yttersta delen av installationen dvs motsvarande uttag, belysning osv där typiskt hos oss används areor 1.5-2.5 mm2 Cu. Vid grövre kablar >= 16 mm2 är aluminium vanligt (gränsen för min area Al går där) och närmast enda alternativ vid grövre areor även här.
Det är i den delen av installationen med klen area och många anslutningspunkter de började med aluminium och som av flera skäl främst mekaniska gav glapp ,avbrott och kom in med dåligt resultat.Korrosion och den dåligt ledande oxiden är andra skäl till att man ska hålla det till de fall där det kan utföras robust och med rätt metod och material.
Gå då till närmaste byggmarknad och kolla på den i sammanhanget vanliga kabeln Romex i AWG motsvarande 1.5-2.5 mm2. Du kan då även kolla lite på olika anslutningar på apparater som brytare mm och kanske du också hittar någon klämma eller pigtail för övergång Al-Cu. Det är en självklarhet att inte Al hör hemma på den nivån av anläggningarna.Magnus Filip skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 366 inlägg
Jag vet inte riktigt var du vill komma men "fast installation inomhus" i form av den sista biten av elnätet till belysning, vägguttag, småapparater osv är koppar i såväl bostäder som kontor och annat kommersiellt. Grövre nät för fördelning, gatljus, större maskiner osv i större fastigheter är mer troligt aluminium, inomhus som i marken. Större sannolikhet ju yngre det är. Jag har sett riktigt ordentligt grova kablar av koppar, men idag har jag svårt att tro att någon lägger sånt.Magnus Filip skrev:
(Fö kan jag säga att jetlagen är värre när man kommer hem, jag kan vara mosig i två-tre veckor. Dit ser man till att hålla sig vaken åtminstone till 21-tiden första kvällen man är framme, sedan brukar det gå skapligt.)
Fast installation i källare m.m. climate system osv.i Al. Kan skicka ett foto sedare.Fotografen skrev:
Jag vet inte riktigt var du vill komma men "fast installation inomhus" i form av den sista biten av elnätet till belysning, vägguttag, småapparater osv är koppar i såväl bostäder som kontor och annat kommersiellt. Grövre nät för fördelning, gatljus, större maskiner osv i större fastigheter är mer troligt aluminium, inomhus som i marken. Större sannolikhet ju yngre det är. Jag har sett riktigt ordentligt grova kablar av koppar, men idag har jag svårt att tro att någon lägger sånt.
(Fö kan jag säga att jetlagen är värre när man kommer hem, jag kan vara mosig i två-tre veckor. Dit ser man till att hålla sig vaken åtminstone till 21-tiden första kvällen man är framme, sedan brukar det gå skapligt.)
Vet inte hur det ser ur i väggarna i bostadsdelen?
Hobbyelektriker
· E
· 15 366 inlägg
Tycker också det borde vara så men USA och amerikaner är inte som vi...
Undra om jag lyckas återföra tråden till ämnet ifall jag tar upp en ganska tveksam installation... 
Jag var till kompis ganska nyköpta sommarstuga.
Märkte att ljuset blinkade något fantastiskt mycket när laster som kaffebryggare, spis eller radiatorer slog på/av.
Hade ju inte tänkt göra något speciellt elmässigt, så inget annat än några handverktyg och min Fluke T150 var med.
Men den går ju bra att mäta med, sen kan man ju räkna manuellt.
Så en radiator med 2000W nominell effekt fick utgöra hälften av testutrustningen.
Och med allt (det mesta iaf) på gruppen avstängt så mätte jag 217VAC.
Med radiatorn som last blev det 189VAC

Ingen vidare bra förimpedans ...
C10 säkringar... = ej godkänt. Men det finns JFB som fungerade med både testknappen och med T150's jfb-test, så automatisk frånkoppling för personskydd är iaf nödtorftigt tillgodosett.
Jag räknade iaf fram en förimpedans, vill ni veta vad jag fick fram? eller prova att räkna själva?
Jag var till kompis ganska nyköpta sommarstuga.
Märkte att ljuset blinkade något fantastiskt mycket när laster som kaffebryggare, spis eller radiatorer slog på/av.
Hade ju inte tänkt göra något speciellt elmässigt, så inget annat än några handverktyg och min Fluke T150 var med.
Men den går ju bra att mäta med, sen kan man ju räkna manuellt.
Så en radiator med 2000W nominell effekt fick utgöra hälften av testutrustningen.
Och med allt (det mesta iaf) på gruppen avstängt så mätte jag 217VAC.
Med radiatorn som last blev det 189VAC
Ingen vidare bra förimpedans ...
C10 säkringar... = ej godkänt. Men det finns JFB som fungerade med både testknappen och med T150's jfb-test, så automatisk frånkoppling för personskydd är iaf nödtorftigt tillgodosett.
Jag räknade iaf fram en förimpedans, vill ni veta vad jag fick fram? eller prova att räkna själva?