225 441 läst ·
579 svar
225k läst
579 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
Magnus Filip skrev:Kommit tillbaka nu. kunde inte få med bilderna från telefonen tidigare, för stora. Kollade upp och Al-ledningar har varit vanligt i USA sedan slutet av 60-talet.
Här kommer bilder. Denna sitter i en garderob på övervåningen är tråddragning 110 volt för belysning och stickuttag i sovrum, ojordat. Som synes är ledningarna i Aluminium förutom tredje uppifrån som är koppar.
[bild]
Här är kopplingsplinten i garaget. De flesta är i Al och någon i Cu. Anledningen till att det är olika beror på vilken elektriker som har installerat och tidpunkt, vad elektrikern hade för material med sig.
[bild]
Vad gör ni här egentligen GK100 och alla andra här som skriver som de är experter men vet inte ett dyft? Vad är vitsen med det? Skojigt att lura andra eller?
Läser man på Wikipedia så verkar aluminium bara orsaka problem. Till och med svårt att få försäkringen att täcka om man har aluminiumkablar i huset.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminum_building_wiring#Problems
Så vad skulle fördelen vara framför koppar?
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Enda anledningen är att aluminium är billigare än koppar, några tekniska fördelar finns inte.
Wikipedia är en hopplös trend - vem som helst kan skriva vad som helst där. De där personerna som har Wikipedia skickar ut meddelanden om att de vill ha donationer. Undrar vart de vill komma egentligen? Det finns NE och andra verifierade uppslagsverk samt branschsidor, men visst det tar längre tid att slå upp där. Wikipedia går snabbare, infon blir därefter också.S Stefansod68 skrev:
Al kablar är billigare. Min släkting har inte hört om något problem, bara om man kopplar ihop AL tråd direkt med Cu tråd.
Har aldrig skrivit att allt är bäst i USA.E elmont skrev:Du kanske får en chock MEN allt är inte bäst i USA, det är tom så att mycket som "är bra" där borta inte anses som så väldigt bra i resten av värden.
Och jag anser mig ha rätt goda kunskaper när det gäller el och elinstallationer då det är det som jag är utbildad för och sysslat med i ett helt liv, jag har jobbat i ett flertal länder och bla åt USA baserade företag. Och hävdar med bestämdhet att vissa delar ligger på samma nivå som installationer i andra i-länder MEN vissa delar ligger på en nivå som många andra i-länder inte accepterar.
Sen undrade du vad andra gör här på forumet, jo dom hjälper helt utan egenintresse, folk som är lite mindre insatt i elfrågor och vissa av deltagarna är högst kompetenta.
Ps
Jag ser på bilderna och upptäcker att man blandat kopparledninga och Alu på kopplingsplinten samt dessutom lagt dubbla ledningar (av olika dimension?) under samma skruvförband. Det ger genast en bild av hur pass hög kvaliteten är på den installation.
Ps Ps
Vad besitter du själv för kompetens om man får fråga. Skulle vara kul att veta så man skulle ev ställa lite kontrollfrågor![]()
Ovan istallationer är besiktigade och godkända. Är säker på att de kan där borta bättte om sina elinstallationer än vad du från Sverige kan.
Kände en familj från forna Jugoslavien som köpte hus i Sverige. De klagade på vårt usla elsystem, samma säkring till takbelysning och stickuttag, även i olika rum. Det är därför det kan blinka till om en hårtork startas. Detta var tydligen förbjudet där de kom ifrån. Alla har olika referenser och alla tycker att de själva vet bäst och har det bästa systemet.
Om du tycker det är kul att ställa kontrollfrågor så är jag kemiingenjör, jag jobbar med specialverktyg för hantverkare.
Då kan vi ju redan där konstatera att dina kunskaper inom elområdet torde vara begränsat.
Och när en från det forna Jugoslavien klagar på vårt "system" så säger det knappast nått om systemet utan om den personens brist på insikt. För varför skulle det vara förbjudet att ha vägguttag och belysning på samma grupp? Visst i dom länder där man drar klenare ledningar för belysningsgrupper och har för vana att "översäkra" ledningarna.
Och att en anläggning är godkänd i ett land behöver inte betyda att den är bra, det kan lika gärna betyda att det landet har en usel standar på sina normer.
Och jag får väl förtydliga, jag har verkat i ett flertal länder och upplevt för och nackdelar med olika tankesätt så mina referenser sträcker sig utanför ankdammen.
Men till syvende och sist så gäller samma fysikaliska regler som begränsar utförandet elinstallationer oavsett vilket synsätt man har.
Ps
Eftersom jag besökt dom flesta Medelhavsländerna så vill jag påstå att i den delen av världen så finns det generellt en del att göra när det gäller elinstallationer.
Och när en från det forna Jugoslavien klagar på vårt "system" så säger det knappast nått om systemet utan om den personens brist på insikt. För varför skulle det vara förbjudet att ha vägguttag och belysning på samma grupp? Visst i dom länder där man drar klenare ledningar för belysningsgrupper och har för vana att "översäkra" ledningarna.
Och att en anläggning är godkänd i ett land behöver inte betyda att den är bra, det kan lika gärna betyda att det landet har en usel standar på sina normer.
Och jag får väl förtydliga, jag har verkat i ett flertal länder och upplevt för och nackdelar med olika tankesätt så mina referenser sträcker sig utanför ankdammen.
Men till syvende och sist så gäller samma fysikaliska regler som begränsar utförandet elinstallationer oavsett vilket synsätt man har.
Ps
Eftersom jag besökt dom flesta Medelhavsländerna så vill jag påstå att i den delen av världen så finns det generellt en del att göra när det gäller elinstallationer.
Ok. Är myndigheten som nämns i artikeln också finansierad av donationer. CPSC.Magnus Filip skrev:Wikipedia är en hopplös trend - vem som helst kan skriva vad som helst där. De där personerna som har Wikipedia skickar ut meddelanden om att de vill ha donationer. Undrar vart de vill komma egentligen? Det finns NE och andra verifierade uppslagsverk samt branschsidor, men visst det tar längre tid att slå upp där. Wikipedia går snabbare, infon blir därefter också.
Al kablar är billigare. Min släkting har inte hört om något problem, bara om man kopplar ihop AL tråd direkt med Cu tråd.
Dom rekommenderar att man byter ut aluminumkablar men dom borde kanske prata med din släkting istället.
Du kan lugna ner dig några grader. Förstår du själv vad du gör här? Jag gör det inte i så stor grad då du verkar besatt inte bara i denna tråden utan även andra rörande helt andra saker.Magnus Filip skrev:
Kanske har du en egen betydelse av dyft för i den vanliga i svenskan och gällande elteknik kan jag försäkra dig att jag åtminstone kan kategoriseras bland de som kan "ett dyft". Vad jag skrivit tidigare är de normala nackdelarna med Al i klenare ledare det är universellt och inga konstigheter samma med fördelarna vid grövre areor och rätt anslutningsteknik. Jag känner även ganska väl till olika användning av dessa i USA där NEC är motsvarande våra elstandarder. Så elmonts kontrollfrågor till dig kanske kan utgå från din kännedom av dessa och diverse UL-krav inom elsektorn.
Nu lämnar jag detta temat i denna tråden, låt den gå vidare utan OT.
Kopiera din fråga till denna tråden:S saiter skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/olika-elsystem-i-andra-laender.434869/
Så fortsätter vi där, det är en allt för stor fråga för att bli flera sidor med offtopic här.