225 433 läst ·
579 svar
225k läst
579 svar
Värsta elkopplingen, nya tråden
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jag fick ett samtal från en vän om att eluttaget i hallen inte fungerade (strömbrytare ovanför till trappkopplad belysning och eluttag under).
Kan det vara farligt var frågan?
Tja, det beror ju på, har det fungerat innan frågade jag? Svaren var att man inte visste.
Ok, för säkerhets skull åkte jag över och kollade.
Mycket riktigt ingen spänning i uttaget. Jag öppnade upp och såg detta:
Nej, efter rmoget övervägande drog jag slutsatsen att det nog aldrig fungerat...
Man hade låtit nollan gå rätt genom dosan för strömbrytaren ner till vägguttaget och så var det bra så. Fasen gick in i strömbrytaren till tändtrådar inget mer. Ojordat på platsen.
Inte direkt något farligt, men varför?
Nu fungerar det som det var tänkt och de gamla kablarna klippte jag och skalade om då man skalat bort hälften av kardellerna ungefär.
Jag ska nog titta över lite mer i den lägenheten. Reagerade för några månader sen på att jFB saknades, men uttag för tvättmaskin fanns i badrummet.
Fick lägenhetsinnehavaren att ringa elektriker som monterade JFB.
Kan det vara farligt var frågan?
Tja, det beror ju på, har det fungerat innan frågade jag? Svaren var att man inte visste.
Ok, för säkerhets skull åkte jag över och kollade.
Mycket riktigt ingen spänning i uttaget. Jag öppnade upp och såg detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, efter rmoget övervägande drog jag slutsatsen att det nog aldrig fungerat...
Man hade låtit nollan gå rätt genom dosan för strömbrytaren ner till vägguttaget och så var det bra så. Fasen gick in i strömbrytaren till tändtrådar inget mer. Ojordat på platsen.
Inte direkt något farligt, men varför?
Nu fungerar det som det var tänkt och de gamla kablarna klippte jag och skalade om då man skalat bort hälften av kardellerna ungefär.
Jag ska nog titta över lite mer i den lägenheten. Reagerade för några månader sen på att jFB saknades, men uttag för tvättmaskin fanns i badrummet.
Här har vi en startpunkt för fler bidrag till denna tråden.
Claesfixare tycker uttag 60cm från duschen är helt OK ...

https://www.clasfixare.se/installera-eluttag-till-tvatt-diskmaskin/
Claesfixare tycker uttag 60cm från duschen är helt OK ...
https://www.clasfixare.se/installera-eluttag-till-tvatt-diskmaskin/
Njae. De skriver att man får ansluta en tvättmaskin med stickpropp om tvättmaskinen står minst 60 cm från duschen. De skriver inget om hur lång sladd det är mellan tvättmaskin och uttag.Mikael_L skrev:
Jag kan dock inte reglerna, så jag vet inte om de ändå är fel.
Nej, det är det inte. Standarden säger 120 cm från platsen för duschen, vilket normalt räknas från blandaren (eller duschstången). Om det finns ett duschkar eller badkar räknar man dock 60 cm från kanten av detta. Så 60 cm kan vara korrekt i vissa fall men inte i andra.
Du kan läsa områdesindelningarna här:
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum
Det var alltså inte riktigt som du skrev.
Sen kan man även fundera på hur okunnigt folk som läser texten hos clasfixare kommer tolka det som står där - inte bra är vad jag tänker.
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum
Det var alltså inte riktigt som du skrev.
Sen kan man även fundera på hur okunnigt folk som läser texten hos clasfixare kommer tolka det som står där - inte bra är vad jag tänker.
Men i princip aldrig.tommib skrev:
För det finns väl ingen som monterar duschen precis över kanten av badkaret.
Så i praktiken blir det alltid 60cm + några till, för det mesta 60cm + halva badkarets bredd eller mer. som minsta tillåtna avstånd till duschen blir, när det finns badkar.
Jag brukar själv schablonmässigt alltid säga/tänka att det alltid ska vara 120cm från duschhuvudet. Vad händer annars när någon kastar ut badkaret, tror någon att de då kommer bygga om badrummet för att få uttaget längre bort - skulle inte tro det.
Så om man duschar i badkaret så sträcker sig zon 1 bara till kanten på det 60 cm breda badkaret, men om man tar bort karet så sträcker sig helt plötsligt zonen 120 cm från duschen?
Vad är logiken bakom det?
Vad är logiken bakom det?
Håller med dig. Skulle själv aldrig lägga 60 cm från dusch. Hade självklart placerat det längre ifrån.Mikael_L skrev:
Men i princip aldrig.
Så i praktiken blir det alltid 60cm + några till, för det mesta 60cm + halva badkarets bredd eller mer. som minsta tillåtna avstånd till duschen blir, när det finns badkar.
Jag brukar själv schablonmässigt alltid säga/tänka att det alltid ska vara 120cm från duschhuvudet. Vad händer annars när någon kastar ut badkaret, tror någon att de då kommer bygga om badrummet för att få uttaget längre bort - skulle inte tro det.
Nej. Titta igen i det du länkade. Område 2 börjar 60 cm från karets kant oavsett var blandaren/duschen är belägen (den är inte inritad i de bilderna). Detta gäller lustigt nog även vid duschkar.Mikael_L skrev:
Men i princip aldrig.
I praktiken håller jag givetvis med dig. Man bör inte placera uttaget så nära.
Varför förväntar du dig att det ska vara logiskt?useless skrev:
tommib skrev:
Nej. Titta igen i det du länkade. Område 2 börjar 60 cm från karets kant oavsett var blandaren/duschen är belägen (den är inte inritad i de bilderna). Detta gäller lustigt nog även vid duschkar.
I praktiken håller jag givetvis med dig. Man bör inte placera uttaget så nära.
Varför förväntar du dig att det ska vara logiskt?
blir ju i praktiken det samma enligt zonfördelningen.useless skrev:
Badkarets mått + 60 ut. Men sen får man ha i åtanke (enligt mig) att blandaren sitter i i mitten av badkaret vilket borde skjuta på måtten en aning. Som sagt jag personligen hade ju inte satt 60 ut från dusch.
Blandarens/duschhuvudets position har inget med saken att göra i de fall det finns ett kar. Enligt reglerna alltså.
Ska man försöka hitta någon logik i det så skulle jag gissa på att man tänker sig att man står still i karet på ett annat sätt.
Ska man försöka hitta någon logik i det så skulle jag gissa på att man tänker sig att man står still i karet på ett annat sätt.