I och för sig vettigt att kolla upp, men jag monterade en liknande armatur för många år sedan och har ett svagt minne av att den var dubbelisolerad, skulle med andra ord inte jordas.

A alfista skrev:
I och för sig vettigt att kolla upp, men jag monterade en liknande armatur för många år sedan och har ett svagt minne av att den var dubbelisolerad, skulle med andra ord inte jordas.
Även om armaturen är dubbelisolerad så ska det (numera iaf) vara jord framdragen.

Demmpa Demmpa skrev:
Även om armaturen är dubbelisolerad så ska det (numera iaf) vara jord framdragen.
om lampan är dubbelisolerad så kopplar du inte jord?

hsd
I alla fall hade det varit snyggare med lampan monterad så inte kabeln syns ;)

Mikael_L
Tror ni inte att den röda som är invikt i röret där är skyddsjord?
Det skulle i alla fall jag gissa.

Jag skulle dra på en bit 10mm PVC-slang över ledarna för att få till dubbelisolerat utförande, och sen vara nöjd.
Och sen flyttat armaturen så den täcker kabelutloppet.

Mikael_L
Agge87 Agge87 skrev:
Nä men idag drar man alltid fram skyddsjord, även om den inte ska användas. Man kan nog påstå att det är en regel, inget valfritt.
Men i äldre befintliga anläggningar går det ju att diskutera, regeln gäller ju inte retroaktivt. Där drar man fram skyddsjord om det är praktiskt görbart någorlunda enkelt, även om den inte ska användas. Men jag anser inte att man är tvungen (om den ändå ska användas).

• Gilla
Agge87
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
Skrev jag att jorden skulle kopplas in i en dubbelisolerad armatur?
Nej, däremot så ska det idag alltid dras fas+nolla+jord till alla anslutningspunkter även om inte jorden kommer att anslutas till apparaten.

Nu kan jag inte de gamla reglerna om det alltid var tvunget att dra fram jord till alla anslutningspunkter utomhus. Det var därför som jag skrev ”numera iaf” inom parantes.

• Gilla
Agge87
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Vi tar väl nya tråden.

Funderade på varför inte torktumlaren verkade vara ansluten till skyddsjord. Typiska fenomenet att det brummar när man drar fingrarna över höljet. Bytte först anslutningskabeln men det hjälpte inte. Så jag öppnade uttaget...
[bild]
Finn felet.

Fick byta uttaget då detta var av så usel kvalitet att det inte gick att klämma fast ledarna så de satt.
Följer upp med mera i tvättstugan.
Öppet eluttag med avklippta kablar och skruvklämmor synligt i en vägg, redo för att bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stump 3g1 RKK till ett uttag jag just tagit bort i bilden. Antagligen en stump från en gammal tvättmaskin där förre ägaren klippt anslutningskabeln och satt ett uttag. Min plan var att byta ut det mot ett dubbelt med skilda brunnar så jag kan flytta torktumlaren dit och avveckla uttaget i förra inlägget. Dessutom på två skilda faser, innan satt båda på L3. Nu L1 och L2 så diskmaskinen får köra vidare på L3. Stumpen bytt mot en stump 5g1,5 EXLQ. Nu med korrekt monterad förskruvning, inte ens det var rätt innan.

Uttaget i förra inlägget är tjuvkopplat på en grupp som går till våningsplanet. Då jag nu fixat ovan är uttaget överflödigt så det ryker.

Logad Logad skrev:
Följer upp med mera i tvättstugan.
[bild]
En stump 3g1 RKK till ett uttag jag just tagit bort i bilden. Antagligen en stump från en gammal tvättmaskin där förre ägaren klippt anslutningskabeln och satt ett uttag. Min plan var att byta ut det mot ett dubbelt med skilda brunnar så jag kan flytta torktumlaren dit och avveckla uttaget i förra inlägget. Dessutom på två skilda faser, innan satt båda på L3. Nu L1 och L2 så diskmaskinen får köra vidare på L3. Stumpen bytt mot en stump 5g1,5 EXLQ. Nu med korrekt monterad förskruvning, inte ens det var rätt innan.

Uttaget i förra inlägget är tjuvkopplat på en grupp som går till våningsplanet. Då jag nu fixat ovan är uttaget överflödigt så det ryker.
Om du monterar ett tvåvägsuttag med separat matning till uttagsbrunnarna så MÅSTE uttaget vara av den variant som är godkänd för 440V samt att det oftast ska skyddas av en flerpolig dvärgbrytare.

https://www.elko.se/440v-2-vags/2-vags-infallt-uttag-440v-article3748-1553.html

Infällt 2-vägsuttag för 440V med delade brunnar och jord, E-nummer listat.
Skapa konto

Text om elinstallation som beskriver regler för delning av flerfaskrets med gemensam neutralledare enligt SS 436 40 00.
Skapa konto

Det är lugnt, matningen till den brytaren kommer från en 3-polig dvärg. Själva dubbeluttaget är måhända inte specifikt märkt för 440V men inkråmet består av två helt separata delar så jag ser inget problem med det.

Bra att det är trepolig dvärgbrytare.
Tänk om gällande uttaget, ta och skaffa rätt uttag, vanliga uttag med separat brunnständning är bara klassade för 250V.

Näe. Konstruktionen är som 2 helt skilda uttag i samma hölje. Jag skulle kunna montera 2 enkla uttag bredvid varandra för samma säkerhet. Det är betydligt kortare avstånd mellan faserna i Elkouttaget än det jag har. Kan ta en bild på det andra när jag demonterat det.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Näe. Konstruktionen är som 2 helt skilda uttag i samma hölje. Jag skulle kunna montera 2 enkla uttag bredvid varandra för samma säkerhet. Det är betydligt kortare avstånd mellan faserna i Elkouttaget än det jag har. Kan ta en bild på det andra när jag demonterat det.
Du har ju gått från värsta till bästa elkopplingen i ditt fall då. Givetvis inget problem med den typen uttag du har och med allpolig brytare bekvämt invid fyller det ju enormt långtgående krav oavsett en- eller flerpolig säkring. :)

GK100 GK100 skrev:
Du har ju gått från värsta till bästa elkopplingen i ditt fall då. Givetvis inget problem med den typen uttag du har och med allpolig brytare bekvämt invid fyller det ju enormt långtgående krav oavsett en- eller flerpolig säkring. :)
Är det två neutralledare framdragna (en till varje fas) eller samma till båda uttagen?

Methane Methane skrev:
Är det två neutralledare framdragna (en till varje fas) eller samma till båda uttagen?
Det är samma neutral till båda vilket funkar bra så länge de båda faserna är två olika.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.